وام 400 میلیونی و 320 میلیونی خرید مسکن در کدام شهرها جذاب است؟

وام مسکن در سال 1400

افزایش وام خرید مسکن در تهران تا سقف 480 میلیون چندان مورد استقبال قرار نگرفت اما بررسی دقیق‌تر نشان می دهد وام 400 میلیونی برای شهرهای بزرگ(غیر از تهران) و وام 320 میلیونی که برای شهرهای کوچک تصویب شده تا حد زیادی جذاب و به صرفه است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار بازار خودرو و سایر بازارها، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، افزایش سقف وام خرید مسکن تا 480 میلیون تومان در تهران به دلیل ناچیز بودن این وام در برابر گرانی خانه در پایتخت با موج بزرگی از انتقاد مواجه شد و به ویژه اقساط سنگین بالای 7 میلیون و 800 هزار تومانی این وام هم تیغ منتقدان را تیزتر کرد اما به نظر می رسد استفاده از وام خرید مسکن 400 میلیونی و 320 میلیونی در شهرهای بزرگ دیگر و همچنین در شهرهای کوچک به صرفه است.

شاید بتوان این گونه برنامه ریزی تسهیلات مسکن را هم به نوعی سوق دادن افراد به سکونت در شهرهایی غیر از تهران تعبیر کرد. روزنامه هفت صبح در گزارشی به بررسی صرفه پذیری اقتصادی وام مسکن جدید پرداخته که در ادامه بخشی از این گزارش را می خوانید.

صرفه اقتصادی و جذابیت وام 400 میلیونی در شهرهای بزرگ

وام خرید مسکن از محل اوراق حق تقدم در مراکز استان ها و شهرهای بزرگ با جمعیت بیش از 200 هزار نفر، از 160 میلیون به320 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

آریاک سفر

این مبلغ به زو جهای متقاضی پرداخت می‌شود و اگر کسی بخواهد به صورت انفرادی وام بگیرد، به او 160 میلیون تومان وام خرید از محل اوراق تعلق خواهد گرفت. در کنار این وام می توان با دریافت 80 میلیون وام جعاله، قدرت خرید را به 400 میلیون تومان رساند.

بررسی آخرین گزارش مرکز آمار که مربوط به تابستان سال گذشته است و در نظر گرفتن تورم 43 درصدی، می توان نتیجه گرفت متوسط قیمت مسکن در مراکز استان ها به جز تهران حدود 9میلیون و700 هزار تومان است. این یعنی اگر بخواهید در مراکز استان ها یک واحد 60 متری بخرید، احتمالا حدود 580 میلیون تومان سرمایه لازم خواهید داشت که 400 میلیون تومان آن یعنی حدود 69درصد از طریق دریافت وام تامین خواهد شد که نشان می‌دهد قدرت وام در مراکز استان ها به شدت بالاست.

البته استان به استان شرایط متقاوت است. برای مثال متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهرهایی مثل شیراز، اصفهان، کرج و تبریز بالای 10 میلیون تومان است و در برخی مراکز استان ها مثل ایلام، بیرجند، خرم آباد و یزد متوسط قیمت مسکن به کمتر از چهار میلیون تومان می رسد و وام مسکن می تواند کل هزینه های خرید خانه را پوشش دهد.

البته دریافت چنین وامی همچنان هزینه بالایی دارد. هر برگه تسه 60 هزار تومانی برای دریافت500 هزار تومان وام کافی است. این یعنی زوج های ساکن مراکز استان ها و شهرهای بزرگ برای دریافت وام 320 میلیونی به640 برگه تسه با ارزش حدود 38 میلیون و400 هزار تومان احتیاج دارند و کسانی که می خواهند به صورت انفرادی وام 160میلیونی بگیرند، باید 19 میلیون و 200 هزار تومان هزینه کنند. دریافت وام خرید و جعاله400 میلیونی در مراکز استان ها و شهرهای بزرگ روی هم رفته 800 برگه تسه به ارزش48 میلیون تومان خرج دارد.

این یعنی در عمل با احتساب هزینه های دریافت وام، نهایتا 352 میلیون تومان به قدرت خرید مسکن اضافه خواهد شد ولی همچنان قسط وام 400 میلیونی را پرداخت خواهید کرد.

اقساط وام 320 میلیون تومانی خرید مسکن از محل اوراق حق تقدم در مراکز استان ها و شهرهای بزرگ با بهره 17.5 درصدی و بازپرداخت 12 ساله به روش ساده پنج میلیون و 330 هزار تومان است.

در روش پلکانی سه درصد اقساط وام در سال اول از چهار میلیون و 770 هزار تومان شروع می شود و در روش پلکانی 20 درصد اقساط وام در چهار سال اول چهار میلیون و 760 هزار تومان خواهد بود.

اگر وام جعاله 80 میلیونی هم بگیرید، باید به مدت پنج سال قسط دو میلیونی جداگانه بپردازید که باعث می شود اقساط وام 400 میلیونی در شهرهای بزرگ به هفت میلیون و 330 هزار تومان در روش ساده و شش میلیون و 770 هزار تومان در روش پلکانی افزایش پیدا کند.

اخبار پربازدید امروز را بخوانید:

صرفه اقتصادی و جذابیت وام 320 میلیونی در شهرهای کوچک

افزایش دو برابری مبلغ وام مسکن باعث شد سقف تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق حق تقدم در شهرهای کوچک با جمعیت کمتر از 200 هزار نفر 240 میلیون تومان برای هر زوج تعیین شود.

کسانی که بخواهند به صورت انفرادی وام بگیرند، تنها 120 میلیون تومان وام مسکن به آنها تعلق خواهد گرفت. در کنار این مبالغ متقاضیان می توانند برای افزایش قدرت خرید خود، وام جعاله 80 میلیونی بگیرند.

موردی که باعث می‌شود سقف مبلغ وام خرید و جعاله مسکن در شهرهای کوچک به320 میلیون تومان برسد. بررسی ها نشان می دهد با توجه به گزارش های مرکز آمار از متوسط قیمت مسکن و همچنین تورم 43 درصدی، می توان متوسط قیمت خانه در شهرهای کوچک را حدود متری 6 میلیون تومان برآورد کرد.

البته طبیعتا بسیاری از شهرها به خصوص شهرهای استان های شمالی ممکن است قیمت خیلی بالاتر و حتی در مرکز استان داشته باشند، ولی متوسط کل کشور در همین حدود برآورد می شود و نشان می دهد یک واحد 60 متری احتمالا حدود320 میلیون تومان ارزش دارد.

با این حساب می توان گفت وام جعاله و خرید مسکن در شهرهای کوچک می تواند کل هزینه لازم برای خرید یک واحد نقلی را تامین کند. البته بر اساس دستورالعمل ها، وام در صورتی پرداخت می‌شود که 20 درصد قیمت مسکن توسط خود خریدار پرداخت شود.

هزینه دریافت وام به ازای هر 500 هزار تومان یک برگه تسه به ارزش 60 هزار تومان است. این یعنی وام زوجین 240 میلیونی حدود28 میلیون و 800 هزار تومان، وام انفرادی120 میلیونی حدود 14 میلیون و وام جعاله80 میلیونی حدود 9میلیون و 600 هزار تومان هزینه دارد.

اگر یک زوج ساکن شهرهای کوچک بخواهد وام خرید و جعاله 320 میلیونی بگیرد، باید حدود 38 میلیون و 400 هزار تومان پول خرج کند.

اقساط وام 240 میلیونی خرید مسکن زوجین در شهرهای کوچک به روش ساده با قسط های مساوی حدود چهار میلیون تومان است. اگر روش پلکانی را انتخاب کنید، اقساط برای سال اول به سه میلیون و 580 هزار تومان کاهش پیدا می کند و انتخاب با شماست که هر سال سه درصد یا هر چهار سال 20 درصد به مبلغ اقساط اضافه شود.

کسانی که 80 میلیون وام جعاله کمکی را هم می گیرند، باید به مدت پنج سال دو میلیون قسط جداگانه پرداخت کنند که باعث می‌شود مبلغ اقساط وام 320 میلیونی در روش ساده به شش میلیون تومان و در روش پلکانی به پنج میلیون و 058 هزار تومان برسد.

مشروح این گزارش را در روزنامه هفت صبح شنبه 27 شهریورماه 1400 بخوانید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

3 دیدگاه برای “وام 400 میلیونی و 320 میلیونی خرید مسکن در کدام شهرها جذاب است؟

  1. Mozh گفته:

    ببخشید شما دقیقا کجای خرم اباد مد نظرتونه ؟؟؟؟ اونجا که تورم بیداد کرد در بازار مسکن بله قیمت پایین ترین مناطق شهریشم همسو با وام مسکن نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز