پنج جاذبه گردشگری زنجان برای تعطیلات آخر هفته

بازار زنجان کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر

زنجان نام آشنایی برای گردشگران است. از چاقوی مشهور زنجان گرفته که شهرت جهانی دارد تا بزرگترین هیات عزاداری کشور در حسینیه اعظم این شهر که هرساله در روزهای محرم میزبان علاقمندانی از سراسر ایران است.

کاماپرس در این گزارش به معرفی 5 جاذبه گردشگری زنجان که در سفر به این شهر حتما باید ببینید، پرداخته است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، تلگرام و توییتر کاماپرس را دنبال کنید.

بازار تاریخی زنجان

زنجان نیز همانند بیشتر شهرهای قدیمی ایران دارای بازار تاریخی نسبتا بزرگی است که از راسته‌های مختلف تشکیل شده است. وجود مساجد، کاروانسراها و سراهای مختلف به همراه معماری زیبا، این بازار را برای گردشگران چشم نواز کرده است. تقریبا تمام رده‌های شغلی در این بازار فعالیت می‌کنند اما مهم‌ترین بخش بازار از نظر گردشگران بخشی است که متعلق به چاقوسازان و مسگران است. تهیه سوغات زنجان از بازار قدیمی این شهر، برای هر سلیقه‌ای لذت بخش خواهد بود. همچنین بازار فرش نیز در این مجموعه از معماری بسیار زیبایی برخوردار است.

بازار تاریخی زنجان

راز آسمان پایتخت

موزه مردان نمکی

مردان نمکی به نوعی نماد زنجان و از یافته‌های باستان شناسی خاص این شهر محسوب می‌شوند. برای دیدن مردان نمکی باید به خانه تاریخی ذوالفقاری که به موزه باستان شناسی زنجان تبدیل شده است، بروید. مردان نمکی در سال 1372 در هنگام استخراج نمک از معدن چهرآباد کشف شده‌اند و قدمت این اجساد به 1700 سال قبل می‌رسد. در این موزه علاوه بر مردان نمکی، آثار تاریخی و باستانی زنجان که در همین معدن و سایر تپه‌های باستانی نزدیک این شهر یافت شده‎اند نیز قابل بازدید است.

موزه مردان نمکی زنجان

بیشتر بخوانید:

موزه رختشویخانه

زنجان در گذشته دارای یک رختشویخانه بوده که تمام مردم شهر از آن برای شستن رخت‌ها، قالی‌ها و هر اشیای دیگر استفاده می‌کردند. این مکان عظیم که روزگاری یک مکان عام المنفعه برای استفاده شهروندان بود، اکنون به موزه مردم شناسی زنجان تبدیل شده است. شما با بازدید از این موزه، علاوه بر اینکه از یک ساختمان عظیم و استثنایی تاریخی که کاملا سالم مانده است، بازدید می‌کنید، از نحوه استفاده از این مکان و سایر رسومات زنجانی‌ها نیز مطلع خواهید شد. در این موزه مردم شناسی، آثار تاریخی مردمی از زنجان نیز در معرض دید عموم قرار داده شده است.

موزه رختشویخانه زنجان

حسینیه اعظم زنجان

حسینیه اعظم زنجان یکی از جاذبه‌های گردشگری مذهبی این شهر است که در ماه‌های محرم و صفر از رونق و استقبال زیادی برخوردار است. اگرچه در تمام طول سال نیز می‌توانید از این مکان تاریخی بازدید کنید. علاوه بر صحن‌ها و سالن‌های این حسینیه، آثار تاریخی و مذهبی نیز به شکل یک موزه کوچک در بخش‌هایی از آن برای بازدید قرار داده شده است. قدمت این حسینیه به دوران صفویه می‌رسد و علاوه بر صحن‌ها دارای کتابخانه، درمانگاه و حمام تاریخی نیز هست.

حسینیه اعظم زنجان

مسجد جامع زنجان

مسجد جامع زنجان یکی از زیباترین مساجد کشور است که در دوره قاجار ساخته شده است. این مسجد دارای صحن‌ها و حجره‌های فراوان و حیاط بسیار بزرگی است و از نظر معماری نیز زیبایی وصف ناپذیری به این بنا می‌دهد. این مسجد جزو مساجد تاریخی 4 ایوانی است. در کاشی‌های این مسجد نیز از رنگ‌های زیبا و متنوعی استفاده شده است تا آن را از دیگر مساجد مشابه، متمایز کند. تمام 16 حجره این مسجد به شکل دقیق و کاملا قرینه ساخته شده‌اند.

مسجد جامع زنجان

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز