ویژگی های جدید اندروید ۱۴ فاش شد

تور لحظه آخری-کاماپرس

نسخه جدید دیگری از محبوب‌ترین سیستم‌عامل موبایل جهان در راه است. اندروید ۱۴ نوید بهبود حریم خصوصی، امنیت و عملکرد را می‌دهد. گوگل، شرکتی که این سیستم‌عامل را مدیریت می‌کند، همچنین به بهبود تجربه صفحه‌نمایش‌های بزرگ‌تر مانند تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند تاشو اشاره کرده است. اندروید ۱۴ هنوز درحال‌توسعه است و در حال حاضر تنها نسخه پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان آن در دسترس است؛ اما نسخه نهایی آن احتمالاً در پاییز منتشر شود.

به گزارش کاماپرس، گوگل تا نسخه ۱۰ اندروید به‌صورت پی‌درپی از نام دسرهای معروف به ترتیب حروف الفبا استفاده می‌کرد، اما پس از آن این اسامی منتشر نشدند و فقط به‌صورت درون‌سازمانی استفاده می‌شدند. نام دسری اندروید 13 سال گذشته Tiramisu (تیرامیسو) بود؛ بنابراین دسر امسال با حرف U شروع شده و Upside Down Cake (کیک وارونه) نام دارد.

نحوه دانلود و نصب اندروید ۱۴

گوگل تاکنون دو پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان از اندروید ۱۴ را منتشر کرده است. این پیش‌نمایش‌ها به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا نسخه آینده سیستم‌عامل تلفن همراه را آزمایش کنند، در مورد ویژگی‌های جدید مطلع شوند و برنامه‌ها یا بازی‌های خود را برای تطبیق‌پذیری بهتر با آن آماده کنند. هنوز نصب اندروید ۱۴ توصیه نمی‌شود؛ زیرا همچنان دارای باگ‌های فراوان و ناپایدار است و نصب آن نیز آسان نیست. پس از رفع باگ‌های آشکار، گوگل نسخه بتای عمومی اندروید امسال را منتشر خواهد کرد؛ پس بهتر است منتظر آن نسخه ماند.

اگر تصمیم به نصب نسخه توسعه‌دهندگان اندروید ۱۴ را دارید، باید یک گوشی پیکسل 4a یا جدیدتر داشته باشید و بوت لودر آن را آنلاک کنید. این عمل تمام اطلاعات گوشی شما را پاک خواهد کرد؛ پس پیش از انجام هر کاری، از اطلاعات موجود روی تلفن همراه خود پشتیبان بگیرید.

برترین ویژگی‌های اندروید ۱۴

بهبود عمر باتری

گوگل تلاش‌های جدی برای بهبود کارایی اندروید و کاهش مصرف انرژی انجام داده است. این تغییرات در نحوه رسیدگی به وظایف پس‌زمینه، دانلودها و آپلودها توسط سیستم‌عامل، در کنار چند ترفند دیگر، به دارندگان اندروید این امکان را می‌دهد که عمر باتری گوشی خود را کمی افزایش دهند. همچنین به نظر می‌رسد که گزینه بررسی «زمان صفحه از آخرین شارژ کامل» در منوی تنظیمات باتری که در اندروید ۱۲ حذف شده بود، به این نسخه بازگشته است.

راز آسمان پایتخت

فونت‌های بزرگ‌تر و مقیاس‌بندی دقیق‌تر

بزرگ کردن فونت در اندروید ۱۳ به ۱۳۰ درصد در تلفن‌های پیکسل گوگل محدود شده بود، اما اندروید ۱۴ به کاربران امکان می‌دهد تا متن‌ها را تا ۲۰۰ درصد بزرگ‌تر کنند. برای جلوگیری از به‌هم‌ریختگی رابط کاربری، این سیستم از مقیاس‌بندی غیرخطی استفاده می‌کند؛ به این معنی که کلماتی که قبلاً بزرگ‌تر شده‌اند (مانند تیترها) بزرگ‌تر نمی‌شوند و متن را برای افراد دارای اختلال بینایی خواناتر می‌کند.

مقیاس‌بندی بهتر در اندروید ۱۴

اعلان‌های چشمک‌زن

اندروید ۱۴ به کاربران این امکان را می‌دهد تا فلاش دوربین و فلاش صفحه‌نمایش را برای اعلان‌های دریافتی روشن کنند. این ویژگی سال‌ها در سایر گوشی‌های هوشمند اندرویدی (مانند گوشی‌های سامسونگ) و آیفون‌های اپل در دسترس بوده است، اما در خود سیستم‌عامل اندروید وجود نداشت. کاربر می‌تواند یک یا هر دو ویژگی را روشن کند و رنگ نمایشگر را نیز انتخاب کند. این ویژگی که در اصل برای کمک به افراد مبتلا به کم‌شنوایی طراحی شده است، می‌تواند برای هرکسی مفید باشد.

پشتیبانی بهتر از نمایشگرهای بزرگ

اولین چیزی که گوگل در پیش‌نمایش اولیه توسعه‌دهندگان اعلام کرد، کمک به توسعه‌دهندگانی بود که سعی می‌کردند اپلیکیشن‌هایی بسازند که به‌خوبی با اندازه‌های مختلف صفحه‌نمایش سازگار شوند. با ابزارها و توصیه‌های طراحی بیشتر که برای توسعه‌دهندگان در دسترس است، می‌توان انتظار داشت برنامه‌ها در گوشی‌های هوشمند، تلفن‌های تاشو و تبلت‌ها به‌خوبی کار کنند. این نشان‌دهنده کاری است که اپل برای انتقال یکپارچه اکوسیستم اپلیکیشن خود از آیفون به آی‌پد و به مک‌بوک انجام داده است.

محدودکردن دسترسی به تصاویر و ویدئوها

درگذشته، تنها امکان اعطای دسترسی به تمام فایل‌ها و حافظه داخلی گوشی وجود داشت و گزینه‌ای برای محدودکردن دسترسی به عکس‌ها و فیلم‌های گالری موجود نبود؛ اما گوگل در این نسخه دسترسی جدیدی با عنوان «تصاویر و ویدئوها» رونمایی کرده است که این امکان را ممکن می‌کند. اپل نیز ویژگی مشابهی را در iOS 14 معرفی کرد.

اجازه دسترسی به تصاویر و ویدئوها

امنیت پیشرفته

ازآنجایی‌که بدافزارها تمایل دارند تا نسخه‌های قدیمی‌تر اندروید را هدف قرار دهند تا از پیشرفت‌های امنیتی در نسخه‌های جدیدتر جلوگیری کنند، اندروید ۱۴ به کاربر اجازه نمی‌دهد برنامه‌های قدیمی‌تر را که برای اندروید ۵٫۱ و پیش‌تر طراحی شده‌اند، نصب کند. چند تغییر نامحسوس دیگر نیز برای بهبود امنیت اندروید وجود دارد، اما شاید مهم‌ترین آن‌ها پشتیبانی بهبودیافته برای احراز هویت با کلیدهای عبور است که به‌جای استفاده از رمزهای عبور برای برنامه‌های بیشتر، ورود بیومتریک را فعال می‌کنند.

تنظیمات منطقه‌ای

گزینه‌هایی برای ترجیحات نمایش دما بر اساس سانتی‌گراد یا فارنهایت، تنظیم روز شروع هفته و تقویم‌های متفاوت که در هر منطقه جهانی و کشورهای مختلف، متفاوت است به اندروید ۱۴ اضافه شده است. همچنین پشتیبانی بهبودیافته برای زبان‌های دارای جنسیت مانند فرانسوی و سفارشی‌سازی بهتر زبان بر اساس منطقه وجود دارد.

تنظیمات منطقه‌ای اندروید ۱۴
تنظیمات و ترجیحاتی مثل یکای دما (سانتی‌گراد یا فارنهایت)، نخستین روز هفته، تقویم محلی و بهبود زبان‌های دارای جنسیت (مانند فرانسوی)

اتصال ماهواره‌ای

پس از معرفی قابلیت Emergency SOS آیفون ۱۴ توسط اپل که ارتباط ماهواره‌ای را برای اولین‌بار مستقیماً از گوشی‌های تلفن همراه هوشمند ممکن می‌کرد، شرکت‌های دیگری مانند کوآلکام و سامسونگ این قابلیت را به تراشه‌های خود اضافه کرده‌اند. پشتیبانی از چنین اتصالاتی در اندروید ۱۴ توسط یک توییت از معاون ارشد گوگل برای اندروید تأیید شده است. اینکه این ویژگی دقیقاً چه معنا و طرز کاری دارد هنوز مشخص نیست؛ اما این ویژگی می‌تواند اتصال بهتری را به مناطق دورافتاده‌ای که در حال حاضر فاقد سرویس تلفن همراه هستند، به ارمغان بیاورد.

بیشتر بخوانید:

پیش‌بینی ژست‌های برگشت

گوگل به طور رسمی این موضوع را اعلام نکرده است، اما آخرین پیش‌نمایش توسعه‌دهنده شامل ژست‌های پیش‌بینی به عقب می‌شود که به کاربر این امکان را می‌دهد تا با نگاهی اجمالی به صفحه‌نمایش، امکان به عقب برگشتن را داشته باشد. در حال حاضر مشخص نیست که زدن دکمه برگشت یا یک سوایپ به عقب در اندروید کاربر را به کجا می‌برد؛ گاهی اوقات صفحه اصلی، گاهی اوقات یک صفحه قبلی یا یک برنامه خاص راه خواهد یافت. امیدواریم این قابلیت به کاربر اطلاع دهد که با زدن دکمه برگشت به کدام صفحه منتقل خواهد شد.

نصب دو نسخه از یک برنامه (App Cloning)

ویژگی App Cloning به کاربر این امکان را می‌دهد که از دو حساب به طور هم‌زمان استفاده کنند. برخی از تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند راه‌هایی را برای انجام این کار با برنامه‌های شخص ثالث ارائه می‌کنند و راه‌حل‌های غیررسمی نیز وجود دارد؛ اما یک گزینه رسمی اندروید در منوی تنظیمات احتمالاً بهتر کار خواهد کرد. این چیزی است که گوگل در حال حاضر فقط در حال آزمایش آن است و ممکن است در نسخه نهایی اندروید ۱۴ آن را منتشر نکند.

Health Connect

ممکن است کاربری از یک برنامه برای ترازوی هوشمند خود، برنامه دیگر برای دویدن و برنامه دیگر برای ردیابی خواب خود استفاده کند. برنامه Health Connect Google راهی برای متمرکزکردن داده‌های سلامتی و تناسب‌اندام و اشتراک‌گذاری آن در برنامه‌ها و سرویس‌های مختلف ارائه می‌کند؛ ولی هنوز در مرحله بتا و آزمایشی است. گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر اینکه این برنامه ممکن است روی همه دستگاه‌های اندروید ۱۴ از پیش نصب‌شده باشد، وجود دارد.

بهبود اشتراک‌گذاری

منوی اشتراک‌گذاری در اندروید مدت‌هاست که در دستگاه‌ها و برنامه‌های اندرویدی مختلف ناسازگار بوده است. اندروید ۱۴ بهبود را تضمین نمی‌کند، اما این احتمال وجود دارد که گوگل ترکیب فعلی برگه‌های اشتراک‌گذاری را که هنگام اشتراک‌گذاری هر چیزی ظاهر می‌شوند، استاندارد کرده و بهبود بخشد.

 

جدول زمانی اندروید ۱۴

اندروید ۱۴ در حال حاضر در پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان است. احتمالاً در طول Google I/O، کنفرانس توسعه‌دهندگان این شرکت که در ۲۰ اردیبهشت (10 May) برگزار می‌شود، چیزهای بیشتری درباره ویژگی‌های جدید ارائه خواهد شد. انتظار می‌رود که نسخه اولیه بتای رسمی به‌زودی و ماه‌ها انتشار نسخه‌های بهبودیافته آن تا زمانی که گوگل نسخه نهایی را اواخر آگوست یا اوایل سپتامبر معرفی می‌کند، منتشر شود. گوشی‌های پیکسل معمولاً اولین دستگاه‌هایی هستند که به‌روزرسانی‌ها را دریافت می‌کنند. تولیدکنندگان دیگر نیز با انتشار برنامه‌های خود، تاریخ انتشار نسخه‌های جدید اندروید را برای گوشی‌های خود اعلام می‌کنند.

مخاطبان می‌توانند برای مشاهده اطلاعات بیشتر، به وب‌سایت رسمی توسعه‌دهندگان گوگل مراجعه کنند.

انتهای پیام

مرتبط با : گوگل
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز