وقتی پراید هم قیمت ماکسیما شد

لست سکند

پراید ارزان ترین خودروی داخلی، افت و خیزهای قیمتی فراوانی را طی 8 سال اخیر تجربه کرده و به نظر می رسد آنچه 8 سال پیش در مورد قیمت این خودرو اتفاق افتاد، اکنون دوباره تکرار شده است.

به گزارش کاماپرس، حدود 8 سال پیش با شدت گرفتن تحریم ها، مشکلات ایجاد شده برای واردات قطعات خودرو و تورم و افزایش نرخ ارز دست به دست هم داد تا قیمت خودرو دچار جهش شود و در آن مقطع قیمت پراید از 9 میلیون تومان در بازار به 14 میلیون تومان رسید.

در همان مقطع زمانی خودروهای وارداتی مونتاژ داخل همچون ماکسیما نیز افزایش شدید قیمت را تجربه کردند و بنا به گزارش دنیای اقتصاد قیمت ماکسیما در آن ایام – مهر ماه 1391 – تا 80 میلیون پیش رفت.

تاریخ صنعت خودرو کشور تکرار شد

تب و تاب قیمت ها تا حدود دو سال بعد هم ادامه داشت و سرانجام زمانی که ماجرای برجام اتفاق افتاد بازار خودرو چند سالی روی ثبات را به خود دید گرچه خودروسازان سال به سال زیان های هنگفت تری را در صورت های مالی خود درج می کردند.

راز آسمان پایتخت

اکنون به نظر می رسد با اوج گرفتن دوباره تحریم ها ماجرای التهاب بازار خودرو تکرار شده است و این بار باید در مورد قیمت 80 میلیونی پراید صحبت کنیم ، قیمتی که 8 سال پیش متعلق به خودروی ماکسیما بود!

صنعت خودروی کشور نیز نشان داد که طی این مدت درس لازم را از تحریم نگرفته و همچنان به ضعف های 8 سال پیش مبتلاست و چه بسا این ضعف ها اکنون بیشتر از قبل شده است.

قیمت گذاری دستوری، ممنوعیت معامله خودروی صفر بیش از 10 درصد قیمت کارخانه، مبارزه با احتکار خودرو، قرعه کشی ها و پیش فروش ها متعدد راهکارهایی بوده است که مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و مدیران دو شرکت خودروسازی بزرگ کشور در مقطع زمانی کنونی برای کنترل بازار خودرو به کار بسته اند اما قیمت پراید ، ارزان ترین خودروی داخلی همچنان همچون 8 سال قبل به سرکشی خود ادامه می دهد و به نظر نمی رسد تا زمانی که عوامل افزایش قیمت به درستی تحلیل و برطرف نشود، تغییری در این وضعیت ایجاد شود.

 

انتهای پیام

مرتبط با : سایپا
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

6 دیدگاه برای “وقتی پراید هم قیمت ماکسیما شد

  1. a گفته:

    وقتی دوتا خودروسازهای ما با وجود حمایت های دولت توان رقابت با کمپانی های بزرگ دنیارو ندارند،چه کاریه که ما اصرار به تولید خودرو بی کیفییت با قیمت بالا داشته باشیم؟؟مگه واجبه که محصولی رو که توان و تکنولوژی ساختش رو نداریم به زور تولید کنیم؟؟!!مردم چه گناهی کردن که باید تاوان شعارزدگی مسئولان بی لیاقت رو بدن؟؟این همه کشور در اطراف ما هستند که چون توان تولید ماشین ندارند،با واردات خودرو نیازشون رو برطرف میکنن،اخه چه اصراریه خودروی بنجل بیخودی که حتی خودشون هم جرات استفاده ازش را ندارند بزور به مردم غالب کنند!!!باهمین مقدار پولی که بابت خودروی بی ارزش پراید و یا سایر محصولات بی کیفییت دو غول نازپروردهء ماشین سازی کشور پرداخت میشه…میتوان یک خودروی با کیفییت خارجی تهییه و استفاده کرد…چه اصراریه وقتی که توان انجام کاری رو نداریم،بزور و با ایجاد لطمه و خسارت به هموطنانمون بخوایم خودمون رو اثبات کنیم؟!؟

  2. ashvan گفته:

    همینه دیگه،وقتی رقیبی وجود نداره برای رقابت وضعیت خودرو باید این باشه،خودروهای بی کیفیت،که یکسال قبل تولید پولش رو میگیرن و سر موعد هم تحویل نمیدن بیچاره مردم که باید همه چیرو تحمل کنن

  3. مسعود گفته:

    به نظر من قیمت پراید نسبت به 10 سال پیش با در نظر گرفتن قیمت طلا که پشتوانه پول ملی ایران است بیش از نصف قیمت شده است میتوانید محاسبه کنید در ضمن هیچ کجای دنیا خودروئی صفر کیلومتر زیر 4500 دلار وجود ندارد، هرچند بی کیفیت میتوانید سرچ کنید
    اگر خودرو ساز کمتر از 4500 دلار خودروهای خود را بفروشد اگر دولت حمایتش نکند پیامدی جز ورشکستگی در انتظارش نخواهد بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز