ورق سیاه و ورود 6 محصول جدید در بورس کالا

ورق سیاه-کاماپرس

طبق اطلاعیه جدید بورس کالای کشور  بعد از ورود ورق سیاه چینی و ورق روغنی چینی به سبد فروش بورس کالا, 6 محصول دیگر وارد این بازار شده و به فروش میرسند, این 6 محصول عبارتند از شمش فولادی, میلگرد فولادی , دی اکتیل فتالات ( DOP ) , سولفونیک اسید, کنسانتره روی سولفیدی و لوله مسی.

به گزارش کاماپرس به نقل از پرشین آیرون، در کنار این محصولات که به تازگی در این بازار خرید و فروش میشوند, ورق سیاه , ورق گالوانیزه و ورق روغنی یکی از قدیمی ترین و پر معامله ترین محصولات فولادی در بورس کالا بوده اند. ورق سیاه از این رو که به عنوان پایه اصلی تولید ورق های فولادی دیگر مورد استفاده قرار میگیرد, معامله و قیمت آن تاثیر مستقیم بر قیمت ورق های دیگر مانند ورق روغنی و ورق گالوانیزه و همچنین قیمت مقاطع تولیدی مانند لوله و پروفیل دارد.

عرضه ورق سیاه و بیان شفافیت در بورس کالا

عطاالله معروفخانی مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان در خصوص عرضه محصولات در بورس کالا اینچنین گفته است : بورس کالا نهاد رسمی و ساختار یافته‌ای است که به منظور ساماندهی و ارتقای تجارت کالایی و تخصیص بهینه منابع و سرمایه‌ها در اقتصاد، کارکردهایی را مورد هدف قرار می‌دهد و مجموعه کارکردها و خدمات بورس کالای ایران، ایجاد ابزاری برای پوشش ریسک، ایجاد قیمت مبنا، نظارت بر تحویل کالا، سرمایه‌گذاری، تسهیل تأمین مالی، توسعه و تنظیم بازار است.

اهمیت فولاد در جامعه

فولاد در گریدها، مشخصات، شکل‌ها و پرداخت‌های بسیاری وجود دارد در همین راستا انجمن جهانی فولاد بیش از 3500 گرید مختلف فولاد را ارائه کرده است که هر کدام دارای خواص منحصر به‌فردی هستند. انواع مختلف فولاد به این معنی می باشد که محصولات فولادی مانند انواع ورق سیاه, ورق روغنی و ورق گالوانیزه می تواند به طور گسترده در زیرساخت ها، لوازم خانگی، وسایل نقلیه، توربین های بادی و بسیاری کاربردهای دیگر استفاده شود که این استفاده روزانه در حال افزایش می باشد.

با استفاده مکرر از فولاد, بهینه سازی خواص فولاد برای هر کاربرد فراتر از تغییر ترکیب شیمیایی است. فرآوری تولید فولاد نیز می‌تواند در صورتی که درجه‌ها و مشخصات یکسان باشد نیز تأثیر قابل ‌توجهی بر محصولات فولادی بگذارد. یکی از تمایزات کلیدی در میان محصولات فولادی پیش ساخته، تفاوت در بین فولاد نورد گرم مانند تولید ورق سیاه و نورد سرد مانند ورق روغنی است.

راز آسمان پایتخت

فولاد نورد گرم فولادی است که در دماهای بسیار بالا – بیش از 1700 درجه فارنهایت – که برای اکثر فولادها بالاتر از دمای تبلور مجدد است، تولید میشود. دمای بالا باعث می شود که فولاد راحت تر شکل بگیرد و در نتیجه محصولاتی به دست می آید که کار با آن ها راحت تر است اما در مقابل تولید و نورد ورق روغنی در دمای اتاق انجام میشود که باعث به وجود آمدن ویژگی هایی بر خلاف ورق سیاه میشود و مصرف کنندگان با توجه به نیاز خود, از بین ورق سیاه و ورق روغنی , ورق مصرفی خود را انتخاب می نمایند.

تولید ورق سیاه

جهت تولید ورق سیاه، تولیدکنندگان ابتدا با یک فولاد بزرگ و مستطیل شکل به نام اسلب (سلب یا تختال) شروع می کنند. اسلب گرم می شود و سپس برای پیش پردازش فرستاده می شود و در آنجا به صورت رول بزرگی شکل می گیرد. رول در دمای بالا نگه داشته شده و از میان چندین غلتک عبور میکند تا به ابعاد نهایی و ضخامت مورد نظر برسد. پس از آن فولاد نورد شده را به صورت کلاف می چرخانند و می گذارند تا خنک شود. از ورق سیاه به عنوان ماده اولیه تولید ورق روغنی استفاده شده و همچنین جهت تولید مقاطع فولادی مانند لوله , انواع پروفیل و دیگر محصولات نیز استفاده میشود.

یکی از معایب ورق سیاه آن است که با خنک شدن ابعاد آن نیز کمی تغییر میکند از این رو ابعاد دقیقی نمیتوان از محصول نهایی بدست آورد و باید تلرانس کمی را در ابعاد این محصول در نظر گرفت در نتیجه از این محصول در صنایعی که ابعاد دقیقی مورد نیاز نباشد استفاده میشود مانند خطوط راه آهن و پروژه های ساختمانی.

ورق روغنی در مقایسه با ورق سیاه از نظر ابعادی دقیق تر بوده و به دلیل ظاهر صیقلی که دارد در دکوراسیون داخلی و لوازم خانگی بیشترین استفاده را دارد, ورق گالوانیزه نیز به دلیل پوشش محافظتی که دارد اغلب در مکان هایی که در مجاورت هوا و رطوبت باشد مورد استفاده قرار میگیرد. از ورق گالوانیزه رنگی نیز در شیروانی های منازل و سوله های شمال کشور به دلیل خاصیت ضد زنگ زدگی استفاده میشود.

تشخیص ورق سیاه :

ورق سیاه اغلب با مشخصات زیر قابل شناسایی است:

سطحی به رنگ تیره و مات

لبه و گوشه های کمی گرد برای محصولات نوار و شیت (به دلیل جمع شدگی و پرداخت دقیق تر)

اعوجاج جزئی، که در سرد شدن ممکن است پدید آید

فواید نورد گرم فولاد چیست؟

ورق سیاه معمولاً به پردازش بسیار کمتری نسبت به ورق روغنی نیاز دارد که آن را ارزان تر  و مقرون به صرفه می کند. از آنجایی که فولاد نورد گرم در دمای اتاق سرد شود، اساساً نرمال شده است – به این معنی که تنش‌های داخلی که می‌تواند ناشی از سخت شدن کار باشد، در محصول به وجود نمی آید.

  • تسهیل اشکال و تنظیمات پیچیده
  • مقاومت پروفیل تولید شده از ورق سیاه بالاتر میباشد
  • ضخامت، استحکام و نرخ خوردگی ثابت
  • مقاومت در برابر ترک خوردگی و افزایش استحکام

کاربرد ورق سیاه :

ورق نورد گرم اغلب در صنایع زیر مورد استفاده قرار میگیرد :

  • صنعت ساخت و ساز
  • تولید لوله و پروفیل
  • قاب کامیون
  • درب و قفسه
  • خطوط راه آهن
  • قطعات ماشین راه آهن

در تولید لوله و پروفیل از ورق روغنی نیز استفاده میشود که به محصول نهایی آن لوله سبک و پروفیل سبک گفته میشود.

ورق سیاه-کاماپرس

انواع ورق سیاه :

این محصول از نظر ظاهر به دو دسته ی شیت و رول یا کلاف (کویل) تقسیم میشود. ضخامت ورق سیاه 1.5 میلیمتر الی 15 میلیمتر بوده که عرض آن میتواند 100 _ 125 _ 150 _ 200 سانتی متر باشد.

ابعاد شیت ورق سیاه به صورت زیر بوده و دارای ضخامتی بیشتر از 15 میلیمتر می باشند.

  • 1000*2000
  • 1250*2500
  • 1000*6000
  • 1500*6000
  • 2000*6000
  • 2000*12000

ورق نورد گرم از نظر کاربرد نیز به دو دسته ی صنعتی و معمولی تقسیم میشود. گرید ST52 به عنوان ورق سیاه صنعتی و گرید ST37  نیز به عنوان ورق سیاه معمولی شناخته میشود.

جدول وزن ورق سیاه ( فولاد مبارکه )

جدول وزن ورق سیاه ( فولاد مبارکه )-کاماپرس

تخصص در تولید

برنا صنعت یکی از معدود تولید و تامین کننده محصولات فولادی می باشد که می‌تواند در بخش تامین ‏فولاد ‏‎,‎‏ ورق سیاه را به صورت شیت و کویل در عرض های استاندارد (1000، 1250 و 1500 میلی متر) را در ‏طیف وسیعی از ضخامت ها و درجه ها، و وسیع ترین محدوده ضخامت موجود ارائه دهد البته این ‏مجموعه آماده انجام و تامین سفارش درخواستی مشتریان خود نیز می باشد. شما میتوانید درخواست ‏خرید ورق سیاه‎,‎‏ ورق روغنی و انواع دیگر ورق های فولادی را در این مجموعه ثبت نمایید و محصول مورد ‏نظر خود را با بالاترین کیفیت تحویل بگیرید.‏

این مجموعه به صورت روزانه قیمت ورق روغنی, ورق سیاه و ورق گالوانیزه را در سایت بارگذاری مینماید.

یکی از مزایای مهم خرید از برنا صنعت کیان آریا , ‎‏ باربری و حمل محصول زیر قیمت مصوب می باشد.‏

انتهای پیام

مرتبط با : برنا صنعت‎ کیان آریاپرشین آیرون
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز