واکنش ها به عرضه شستا در بورس

لست سکند

عرضه سهام شستا در بورس که در سال‌های گذشته – با توجه به علاقه شدید دولت بر کنترل سرمایه های این مجموعه از طریق دخالت‌های آشکار و پنهان در سازمان تامین اجتماعی –  یک رویا به نظر می‌رسید مروز به واقعیت پیوست با این حال همه واکنش‌ها به این عرضه تائیدآمیز نیست و واگذاری شستا مخالفان پرشماری نیز دارد.

به گزارش کاماپرس، عرضه شستا بزرگترین هلدینگ چند رشته‌ای ایران و رویای به حقیقت پیوسته امروز فعالان بازار بورس، واکنش‌های فراوانی – موافق و مخالف – در میان مسئولان، کارشناسان، فعالان بازار سرمایه و ذینفعان بسیار پرتعداد سازمان تامین اجتماعی ایجاد کرده است. در ادامه مروری داریم بر اهم این واکنش‌ها.

مباهات روحانی به عرضه شستا و اشاره به تایید این عرضه توسط مقام معظم رهبری

حسن روحانی رئیس جمهوری تاکنون شاخص ترین مسئول اجرایی کشور بوده که به عرضه شستا واکنش نشان داده است. وی امروز در جلسه هیات دولت با مباهات به این عرضه اظهار کرد: عرضه سهام شستا  بزرگ‌ترین عرضه سهام در بورس است  ونشان  می دهد ما دولت در مسیر تحقق قول خود به مردم گام برمی دارد. وی تصریح کرد: قطعا  تداوم این روند می تواند نقش مهمی در مبارزه با فساد و شفاف سازی در کشور داشته باشد. روحانی همچنین از تایید این عرضه توسط مقام رهبری سخن گفت و افزود: در مورد شستا و تامین اجتماعی که یک نفر نامه نوشته بود که شستا مربوط به دولت نیست، ایشان(رهبر معظم انقلاب) گفتند شستا مربوط به دولت است، سهام آن در اختیار مردم قرار بگیرد و تامین اجتماعی هم دست از تصدی‌گری بردارد.

در این باره بیشتر بخوانید:

راز آسمان پایتخت

روز تاریخی برای بورس رقم خورد

فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد نیز از مدافعان این واگذاری بود و در حاشیه جلسه امروز دولت با تقدیر از همکاری وزارت کار در عرضه سهام شستا اظهار کرد: تلاش می‌کنیم که این تجربه فقط همین یکبار نباشد که اینطور هم نخواهد بود و این روند را ادامه می‌دهیم.

مدیران شستا به زودی تحت نظارت بورس درمی آیند

اکبر ترکان مشاور اقتصادی رئیس جمهور نیز واگذاری شستا را اقدامی در راستای جذب منابع جدید به بورس ارزیابی کرد و گفت: بورسی‌شدن شستا این فرصت را به این مجموعه بزرگ اقتصادی می‌دهد تا از طریق بورس تشکیل سرمایه داده، منابع جدید را وارد مجموعه خود کرده و سرمایه‌گذاری خود را افزایش دهد. با ورود شستا به بورس مدیران این مجموعه در آینده مجبور هستند با قواعدی که بورس بر آنها نظارت دارد، اداره شوند.

واگذاری سهام، بهبود حاکمیت شرکتی در بنگاه‌های شستا را به دنبال دارد

یک مقام مسئول در وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی نیز امروز عرضه شستا را موجب جذاب‌تر شدن بازار سرمایه برای سرمایه گذاران دانست و گفت: عرضه شستا، قدرت انتخاب فعالان بازار سرمایه را به سرعت افزایش می‌دهد. حجت الله میرزایی  اظهار کرد: بزرگترین پیامد بورسی شدن شستا این است که این واگذاری بهبود حاکمیت شرکتی در بنگاه‌های شستا را به دنبال دارد. معاون وزیر کار خاطرنشان کرد: این امر به شفافیت مدیران ، شفافیت دارائی‌ها ، عملیات و معاملات شرکت‎های شستا می‌انجامد.

واگذاری شستا به نام حمایت از تولید ولی به کام دلالان است

عباس آخوندی وزیر سابق مسکن و شهرسازی از منتقدان سرسخت این واگذاری است و عرضه شستا رو موجب کامیابی دلالان می‌داند. وی در این باره می گوید: ‌واگذاری90میلیارد دلار در دولت‌های نهم و ده کم بود، باز در این اقتصاد کرونا زد، به نام حمایت از تولید معادل 4میلیارد  دلار واگذاری سوداگرانه (انجام می‌شود)!

سهم کارگران از شستا چه شد؟

بسیاری از کارگران و برخی از فعالان شناخته شده کارگری نیز به طرق مختلف از جمله در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی علیه این عرضه موضع گرفته‌اند و واگذاری شستا در بورس، را برخلاف عدالت و حتی غیرقانونی می دانند. به باور آنها شستا جزو سرمایه های کارگران است و اگر قرار بر عرضه این سرمایه ها در بورس باشد باید سهمیه ای هم به طور جداگانه برای کارگران ذینفع سازمان تامین اجتماعی در نظر گرفته شود.

امید به واگذاری بخشی از سهام شستا به بازنشستگان 

محمدرضا سعیدی مدیرعامل پتروشیمی جم – یکی از شرکت های مهم پتروشیمی حاضر در بازار سرمایه – نیز در این باره نکات مثبت و قابل تاملی بیان کرد و از جمله گفت: سهامداران اصلی شستا در واقع بازنشستگان محترم سازمان تامین اجتماعی هستند. این عرضه و حضور در بورس این امکان را فراهم می‌آورد که سازمان در صورت نیاز بازنشستگان، بتواند از طریق عرضه بیشتر شستا کسب نقدینگی کند. می‌توان امید داشت که در آینده بخشی از سهام شستا نیز به بازنشستگان محترم سازمان تامین اجتماعی واگذار شود که صاحبان اصلی آن هستند و شستا را مردمی‌تر می‌کند.

این گزارش در حال به روز رسانی است …

مرتبط با : شستا
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز