شستا در دام چالش‌های سازمانی و مدیریتی

لست سکند

عرضه سهام شستا در بورس با این شعار و تاکید انجام شد که قرار است بر این سازمان ثروتمند نورافکن تابانده شود و محاسبه درآمدها و هزینه‌های آن شفاف شود. به همین بهانه، نگاه کرده‌ایم به جدی‌ترین چالش‌های سازمانی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در سال‌های اخیر.

به گزارش کاماپرس، از زمانی که شستا در دولت نهم گرفتار انتصاب‌های توصیه‌ای و مدیران سفارشی شد، درآمدهای این مجموعه با ریزش زیادی مواجه شد. خرداد سال قبل روزنامه شرق یک گزارش مفصل در مورد برخی ابهام‌های شستا منتشر کرد. در این گزارش به نقل از محسن ایزدخواه، معاون پیشین سازمان تأمین اجتماعی نوشت: در برابر ارزش روز دارایی‌های شستا که 45 هزار میلیارد تومان در سال 97 بود تنها هزار و 500 میلیارد تومان سود حاصل شده که این برای شستا یک فاجعه است.
در کنار مشکلات مدیریتی، می‌توان عمده مشکلات شستا را عدم بازدهی و همچنین توزیع رانت معرفی کرد.

چالش تعیین مدیر

یکی از چالش‌های شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی تغییر پی در پی مدیران است. به طوری که این شرکت طی 6 سال دولت روحانی 6 مدیرعامل عوض کرده است. همین بی‌ثباتی در مدیریت باعث ایجاد آثاری منفی در این مجموعه شده است. از سال 1368 که این مجموعه تاسیس شد تا سال گذشته، 18 مدیر در این شرکت جا‌به‌جا شده اند که عمر مدیریت آنها به طور متوسط از 18 ماه هم فراتر نمی‌رود. عمق فاجعه آنجاست که برخی از مدیران عامل چنین شرکت ثروتمندی کمتر از سه ماه اجازه ورود به اتاق مدیرعامل را داشته‌اند و حتی فرصت نکرده‌اند کت خود را به چوب‌لباسی آویزان کنند.

کسری درآمد

راز آسمان پایتخت

مهم‌ترین چالشی که شستا را برای ادامه فعالیت با مشکل روبرو کرده و ایده واگذاری آن را به میان آورده، عدم بازدهی و کسری درآمد است. از آنجایی که مدیران شستا تخصص و توان کافی برای تعيين تكليف شركت‌هاي زيان‌ده، كم‌بازده و خارج از استراتژی نداشته‌اند، این مجموعه هر سال از درآمد مورد انتظار دورتر شده است. به گفته مدیر روابط عمومی شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی، شستا حدود چهار هزار میلیارد تومان درآمد دارد. اما این رقم به نسبت کل دارایی‌های این شرکت که بیش از 45 هزار میلیارد تومان است کافی نیست. با این حال بر اساس خبری که خبرگزاری مهر در تعطیلات نوروز منتشر کرد این شرکت در سال ۹۸ حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان به سازمان تأمین اجتماعی به‌صورت نقدی پرداخت کرده و تسهیلات بانکی خود را به صفر رسانده و هیچ‌گونه معوق بانکی ندارد.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

توزیع رانت در شستا

توزیع رانت و عدم شفافیت همواره یک چالش دیرینه در شستا بوده است. نمونه اخیر این امر را در انتخاب شستا به عنوان اسپانسر فدراسیون فوتبال در دی ماه سال 98 می‌توان دید. ماجرا از این قرار بود که فدراسیون فوتبال در پرداخت مطالبات مالی مارک ویلموتس سرمربی سابق تیم ملی فوتبال عاجز ماند و با دخالت‌های افراد ذی‌نفوذ به دنبال استقراض از شرکت‌های تابعه شستا برآمد تا دستمزد سرمربی بلژیکی را پرداخت کند. در حالی که از شرکت‌های زیرمجموعه شستا تنها 20 شرکت سودده هستند و آوازه زیان‌دهی این شرکت بر سر زبان‌ها افتاده است. از طرفی از نظر قانونی استقراض فدراسیون فوتبال از شستا نیز ایراد اساسی داشت.

در پی همین مشکلات در شرکت شستا بود که معاملات شائبه‌دار افرادی چون سعید مرتضوی مدیرعامل سابق سازمان تامین اجتماعی با بابک زنجانی رقم خورد. بنابه اعلام سیدحسین دهدشتی، رئیس کمیته تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی، در این معامله 138 شرکت شستا با عنوان زیان‌ده به بابک زنجانی واگذار شد بدون آنکه بابت آن پولی از بابک زنجانی دریافت شود.

الوعده وفا!

محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از انتشار آگهی عرضه اولیه شستا در توئیتر پیام داد که «الوعده‌وفا! #شستا بورسی شد. یعنی تحقق یک وعده بزرگ. با عرضه اولیه شستا بعنوان بزرگترین هلدینگ چند رشته‌ای کشور، گام جدی بسوی شفافیت وصیانت ازمنافع بیمه شدگان برداشته شد. این بازی برد-برد برای بیمه شدگان و‌ اقتصادایران است. این مهم جز با‌ تکیه برمدیریت جوان و علمی در شستا محقق‌نمی شد.»

باید دید بورسی شدن شستا مانع از نابسامانی‌های مدیریتی و سازمانی این نهاد متمول اقتصادی می‌شود؟

انتهای پیام

مرتبط با : شستا
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز