وام مسکن نیم میلیاردی و 6 نکته برای صاحبخانه شدن با این تسهیلات

لست سکند

وام نزدیک به نیم میلیاردی مسکن به تازگی برای پرداخت به شعب بانک مسکن ابلاغ شده است و اگر تصور می کنید این مبلغ برای خرید خانه کافی نیست بهتر است بدانید برخی افراد برنامه ریزی خود را آغاز کرده اند و با همین وام خانه دار خواهند شد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم اقتصادی، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از  اینجا  وارد شوید

به گزارش کاماپرس، وقتی درباره خرید مسکن در تهران حرف می زنیم منظورمان پرداخت پول بابت چیزی است که الان هر مترمربع از آن به طور متوسط 32 میلیون تومان – به شکل رسمی31 میلیون و 700 هزار تومان – ارزش دارد. این یعنی یک خانه 100 متری در پایتخت سه میلیارد و 170 میلیون تومان پول طلب می کند و برای خانه ای 70- 80 متری باید حدود دو میلیارد و 500 میلیون تومان پول داد.

بیشتر افراد با اطلاع از این موضوع کلا بی‌خیال بازار مسکن و تسهیلات جدید می‌شوند اما فراموش نکنید بازار مسکن فقط مختص تهران نیست. پس اجازه ندهید عددهای 9 رقمی شما را فریب دهند. هنوز در بسیاری از استان ها و شهرهای کشور می توان با بودجه 100 تا500 میلیون تومان صاحبخانه شد.

در تهران هم آمارهای رسمی از وجود یک دسته خریدار زبر و زرنگ خبر می دهند که قادر هستند با 500 میلیون تومان هم صاحبخانه شوند.

راز آسمان پایتخت

روزنامه هفت صبح با این مقدمه 6 نکته را که می تواند به صاحبخانه شدن با تسهیلات نیم میلیاردی مسکن کمک کند را یادآور شده است که در ادامه گزیده آنها را می خوانید.

1. وام تقریبا نیم میلیاردی و 320 میلیونی و 240 میلیونی

بانک مسکن مصوبه شورای پول و اعتبار درباره افزایش سقف تسهیلات خرید و ساخت مسکن از محل اوراق را به شعب خود در سراسر کشور ابلاغ کرد. این آخرین مرحله از فرآیند اداری کار به حساب می آید و ابلاغ مصوبه به شعبات بانک یعنی متقاضیان رسما قادر هستند از سقف جدید تسهیلات استفاده کنند.

از این پس زوج های تهرانی می توانند ۴۰۰ میلیون تومان وام مسکن و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله را از طریق خرید اوراق تسهیلات مسکن دریافت کنند. سقف اوراق وام انفرادی در تهران به ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است. در مراکز استان ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت هم زوج ها می توانند ۳۲۰ میلیون تومان و ديگر افراد ۱۶۰ میلیون تومان اوراق تسهیلات مسکن خریداری کنند که البته علاوه بر این مبالغ، وام۸۰ میلیون تومانی جعاله هم به زوجین و افراد متقاضی وام در مراکز استان ها و شهرهای بالای۲۰۰ هزار نفر جمعیت تعلق می گیرد.

در سایر مناطق شهری هم ۲۴۰ میلیون تومان و برای افراد۱۲۰ میلیون تومان اوراق تسهیلات مسکن قابل خرید است و زوجین و افراد متقاضی وام مسکن می توانند علاوه بر این ۸۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند.

2. نگوئید وام به درد نمی‌خورد

گزارش رسمی بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن نشان می دهد در شهریور امسال متوسط قیمت خانه در تهران متری 31 میلیون و700 هزار تومان بوده است. معمولا در زمان اعلام هر وام جدید، ظریفی پیدا می شود که با تقسیم رقم وام بر همین متوسط قیمت، بگوید پوف! وام به درد نمی خورد.

در این مورد آخر توانایی اسمی وام می شود حدود 15 مترمربع اما تا شما چنین ضرب و تقسیمی را باور کنید و توی دلتان افسوس بخورید، خیلی ها با دریافت 480 میلیون تومان صاحبخانه شده اند.

اخبار مهم و پربازدید را بخوانید:

3 . وام 480 میلیونی پول نصف از بعضی خانه ها است!

باور نمی کنید؟ شهریور امسال واحدهای مسکونی در دامنه قیمت ۱۵ تا ۲۰میلیون تومان به ازای هر مترمربع با سهم ۱۶.۳ درصدی بیشترین سهم از تعداد معاملات شهر تهران را به خود اختصاص دادند. خانه هايی که هر مترشان ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان قیمت داشته و خانه هایی که هر متر آنها ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان قیمت داشته هم به ترتیب با سهم ۱۶ و 13 درصدی در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.

یعنی روی هم رفته45 درصد معاملات سر خانه هایی اتفاق افتاده که زیر متوسط 31 میلیون و 700 هزار تومانی ارزش داشته اند. نکته مهمتر اینکه خریداران علاوه بر رقم 480 میلیون تومان وام، خودشان هم بودجه ای دارند که به آن آورده می گویند.

قیمت کل 18 درصد خانه های فروخته شده در ماه شهریور بین یک تا 1.5 میلیارد تومان بوده است. در بعضی از این موارد وام 480 میلیونی نصف پول خرید یک خانه است!

4. ارزان قیمت های بازار مسکن را در تهران جستجو کنید

اگر یک زوج تهرانی بخواهد با وام ۴۸۰ میلیون تومانی در مناطق ۲۲گانه تهران خانه بخرد گزینه های زیادی پیش رو خواهد داشت. جست وجو در آخرین آگهی های مسکن شهر تهران نشان می دهد، خانه هایی با ارزش کل زیر نیم میلیارد تومان در محدوده‌هایی مانند یافت آباد، حوالی دریاچه چیتگر، مهرآباد، انتهای اتوبان نواب پیدا می‌شود.

به عنوان مثال بهای یک آپارتمان۵۰ متری ساخت سال ۹۸ در یافت آباد ۴۴۰میلیون تومان قیمت گذاری شده یا آپارتمان ۵۵ متری دیگری در همان منطقه با سال ساخت ۹۰ حدود۴۳۰میلیون تومان آگهی شده است.

یک واحد آپارتمانی ۵۵ متری و نوساز در مهرآباد جنوبی، شهرک مرتضی گرد هم با قیمت ۳۸۰ میلیون تومان به فروش می رسد. در منطقه جیحون هم بهای یک آپارتمان ۴۲متری که در سال ۸۸ ساخته شده، حدود ۴۲۵ میلیون تومان است.

5. حومه تهران را از قلم نیندازید

برای خرید آپارتمان با وام جدید در حوالی تهران دست زوج ها بازتر و گزینه های بیشتری در دسترس است. در منطقه اندیشه تهران یک آپارتمان ۶۱ متری با سال ساخت ۸۷ به قیمت۳۶۰ میلیون تومان عرضه شده و در همین منطقه یک آپارتمان ۴۷متری ساخت سال ۹۰ با بهای۲۹۰ میلیون تومان به فروش م یرسد.

در پرند یک واحد ۶۲ متری تقریبا نوساز ۳۴۲میلیون تومان قیمت گذاری شده است. در شهر قدس هم یک واحد ۵۰ متری نوساز با قیمت ۴۰۰ میلیون تومان فروخته می شود. در بومهن یک آپارتمان ۶۵ متری ساخت سال ۹۵ با نرخ ۳۲ ۵ میلیون تومان عرضه شده و یک آپارتمان ۵۶ متری ساخت سال ساخت۹۱ در شهریار با قیمت ۳۷۰میلیون تومان فروخته می شود.

6. قسط های وام سنگین است اما مگر اجاره ها ارزان است!

اقساط وام جدید مسکن با متر و معیار الان کمی سنگین است؛ یک زوج که وام ۴۸۰ میلیون تومانی دریافت می کنند، باید ماهانه حدود شش میلیون و ۶۶۱ هزار تومان برای وام ۴۰۰ میلیون تومانی و دو میلیون تومان قسط بابت وام جعاله پرداخت کند که تقریبا دو برابر حداقل دستمزد در ایران خواهد بود.

با روش پرداخت پلکانی می توان مقداری از زهر اقساط ماهانه کم کرد. از منظر اقتصادی هم بعید است در صورت تداوم اجاره نشینی در تهران بتوانید رقمی کمتر از این پرداخت کنید.

مشروح این گزارش را در روزنامه هفت صبح دوشنبه 12 مهرماه 1400 بخوانید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

4 دیدگاه برای “وام مسکن نیم میلیاردی و 6 نکته برای صاحبخانه شدن با این تسهیلات

  1. مجید گفته:

    شماچرا از این وامها دفاع میکنی نکنه چیزی بهت میدن که براشون مشتری جمع کنی همه میدونن وام بانک مسکن وام خانه خراب کن چنان سودی ازتون میگیره که تاعمر دارین یادتون تره تازه اگر ازپس اقساطش بربیای شما چرا درباره سودش چیزی نمیگید از پول نزول هم بدتره

  2. حسین گفته:

    منی که ماهیانه ۵ م حقوق میگیرم چطور میتونم بااین وام خونه بخرم آیا این حقوقم رابرای خرج خونه بذارم با۳تا بچه محصل یا برم ۲میلیون دیگه جیب این واون رو بزنم و قسط وام نیم میلیاردی مسکن رو بدم اونوقت ازکجا بیارم بخورم آخه مبلغ اقساط رو بیارید پایین ولی تعداداقساط رو زیاد کنید تابتونن مردم خونه بخرن مثلا ۹۹ ساله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز