وام مسکن جدید 100 تا 400 میلیونی را چند می‌توان خرید؟

وام مسکن
لست سکند

آخرین قیمت هر برگه از اوراق وام مسکن حدود 66هزار تومان است بنابراین برای اخذ هر 100میلیون تومان وام مسکن با اوراق ممتاز، باید 200برگه از اوراق به میانگین قیمت 13میلیون‌و200هزار تومان خریداری کرد و وام 400 میلیونی چهار برابر این مبلغ تمام می‌شود.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم اقتصادی، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از  اینجا  وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، سقف وام مسکن در تهران اخیرا به 400 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است و گرچه این تسهیلات به دلیل ناکافی بودن در برابر قیمت های سرسام آور مسکن و قسط های سنگین بالای 8 میلیونی مورد انتقاد قرار گرفته اما افزایش قیمت برگه های اوراق وام در روزهای اخیر نشان می دهد تقاضا برای همین تسهیلات هم به اندازه کافی وجود دارد.

رابطه مستقیم افزایش قیمت اوراق و سود وام مسکن

روزنامه همشهری در گزارشی به بررسی قیمت وام مسکن برای متقاضیان خرید آن پرداخته و نوشته است؛ حداکثر سقف وام خرید مسکن با استفاده از اوراق ممتاز صد درصد افزایش پیدا کرده است و به‌دلیل 2برابر شدن نیاز متقاضیان، این تسهیلات به خرید اوراق امتیاز تسهیلات مسکن (تسه) از فرابورس ایران، قیمت این اوراق با افزایش مواجه شده است.

این اوراق بخشی از هزینه دریافت تسهیلات محسوب می‌شود و به همین دلیل افزایش قیمت‌ آنها به بالا رفتن نرخ بهره وام مسکن منجر شده است.

راز آسمان پایتخت

در معاملات روز سه شنبه 30 شهریورماه 1400 ، اوراق امتیاز تسهیلات مسکن (تسه) میانگین قیمت هر برگه از این اوراق به حدود 66هزار تومان رسید و با این حساب، برای دریافت هر 100میلیون تومان تسهیلات مسکن با اوراق ممتاز، باید 200برگه از اوراق به میانگین قیمت 13میلیون‌و200هزار تومان خریداری شود.

به‌عبارت‌ دقیق تر، یک متقاضی دریافت 100میلیون تومان وام مسکن باید 13.2درصد از کل مبلغ وام را برای خرید امتیاز این تسهیلات هزینه کند و البته در جریان بازپرداخت اقساط تسهیلات، اصل و فرع این مبلغ را به بانک برگرداند.

در این شرایط، هرچه قیمت اوراق تسه افزایش یابد، متقاضی باید بخش بیشتری از تسهیلات دریافتی را برای خرید اوراق هزینه کند و به همین نرخ سود تسهیلات دریافتی او افزایش می‌یابد. در شرایط فعلی، نرخ اسمی سود تسهیلات مسکن با اوراق ممتاز 17.5درصد است اما نرخ بهره این تسهیلات با احتساب قیمت 66هزار تومانی اوراق تسه به 21.17درصد می‌رسد که 3.67درصد بیش از نرخ بهره اسمی تسهیلات است.

البته این میزان همزمان با تغییر قیمت اوراق تسه تغییر می‌کند و فرضا اگر قیمت هر برگه از این اوراق به 100هزار تومان برسد، در آن صورت نرخ بهره تسهیلات مسکن اوراق ممتاز معادل 23.44درصد خواهد بود که نزدیک به 6درصد بالاتر از نرخ اسمی این تسهیلات است.

اخبار مهم و پربازدید امروز را بخوانید:

هزینه خرید وام مسکن برای تهرانی‌ها

بانک مسکن اوراق امتیاز تسهیلات مسکن را به جای تمام یا بخشی از سود سپرده‌های مشتریان به آنها اختصاص می‌دهد و افرادی که می‌خواهند بدون سپرده‌گذاری و انتظار در این بانک، تسهیلات خرید یا تعمیر مسکن دریافت کنند می‌توانند با خرید این اوراق از صاحبان اولیه آنها در فرابورس، نسبت به دریافت وام اقدام کنند.

طبق دستورالعمل پرداخت تسهیلات مسکن با اوراق ممتاز، متقاضی باید به ازای هر 500هزار تومان تسهیلات درخواستی، یک برگه از اوراق تسه را خریداری و به بانک عامل مسکن ارائه کند؛ ازاین‌رو برای دریافت 100میلیون تسهیلات با اوراق ممتاز باید 200برگه اوراق تسه خریداری شود و متقاضیان تهران نیز برای دریافت وام 200میلیون تومانی خرید مسکن باید 400برگه از این اوراق را خریداری کنند. قیمت این تعداد از اوراق تسه با میانگین قیمت دیروز، معادل 26میلیون و 400هزار تومان است. همچنین زوجین تهرانی می‌توانند تا 2برابر تسهیلات فردی خرید مسکن وام بگیرند که در این صورت برای دریافت تسهیلات 400میلیون تومانی به 800برگه از اوراق تسه نیازمند هستند که قیمت آن به 52میلیون و 800هزار تومان می‌رسد.

وام 80 میلیونی جعاله با سود 17/5 درصد

متقاضیان دریافت تسهیلات خرید مسکن می‌توانند همزمان با دریافت این تسهیلات، از وام جعاله بانک مسکن نیز استفاده کنند که طبق بخشنامه جدید شورای پول و اعتبار، سقف مبلغ آن از 40میلیون به80میلیون تومان افزایش یافته است. البته این تسهیلات به واحد مسکونی تعلق می‌گیرد و مبلغ آن برای متقاضیان انفرادی و زوجین یکسان است. ضمنا این تسهیلات با سررسید 5ساله و با نرخ سود 17.5درصد اعطا می‌شود و مانند تسهیلات خرید مسکن، باید برای دریافت آن اوراق تسه خریداری شود.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

7 دیدگاه برای “وام مسکن جدید 100 تا 400 میلیونی را چند می‌توان خرید؟

  1. hhhhhj گفته:

    مسئولین ، مردم از شما وام نمیخواد چون توان برگشت نداریم!!!!
    اونم ثروتمندان میگیرن موجب تورم میشه!!!!!
    شما را قسم به مرگ عزیزتان وام و یارانه مردم نمیخواد
    فقط ارزانی محسوس!!!
    برگشت قیمتها به چهار سال قبل!!
    رونق بورس میخواهیم سرمایه گذاری فقط در بورس
    حذف کامل دلالها !!!! آقای رییسی قول دادی حذف دلال و رونق بورس اولویت اول گفتی!!!!!!
    همین را میخواهیم
    دلار تک رقمی میخواهیم!!

  2. سیروس گفته:

    اینم یه روش برای دلال بازی،یعنی چی باید وام و خرید؟
    اصلاً مگه با این مبلغ میشه خونه خرید؟
    خودتونو ،مردم و مسخره کردین؟

  3. سمیع گفته:

    این یک دزدی آشکار است شخصی که وام میگیرد نیاز دارد ولی بانک دزد و ربوی همون اول هنوز وام نداده مبلغ ۲۵ میلیون رو از جیبت میزنه جدای از اون باید ۳۰ میلیون برای یک سال در حساب بلوکه شود این چه کاری است واقعا بانک داری اسلامی اینا جز دزدی ربا و بیچاره کردن مردم و مشاغل و ورشکستگی کارخونه دارها و مصادر ه اموال به پایین ترین نرخ ، گرفتن سود و جریمه دیرکرد و گرفتن جریمه بر جریمه که ربا خوارها هم این چنین نیستند چیز دیگه ای نیست ، اینجا مملکت اسلامی با بانک داری اسلامی است ابن همه مرجع تقلید و مبلغ اسلام چرا قیام نمیکنند بر علیه اینا آخوند هم آخوند های قدیم من جوان کارگر دلم خونه

  4. Lyly گفته:

    این نوع بانکداری اسلامی نیست…. از کشوری که جمهوری و اسلامیست همچنین تدابیر مالی با این بهره های کلان بسیار باید بعید به نظر برسد اما واقعیت اینه که داره اتفاق میفته انتظار داشتم وقتی رئیس جمهور از قوه قضائیه بیاد خیلی قوانین بهتر و شرایط مساعدتر میشه اما گویا توقعم در حد توهم زیاد بوده..مجبورم وام رو با این همه سود دریافت کنم تا از خانه بدوشی دربیام در حد خونه بسیار کوچک اما واقعا روا نیست این همه سود و بهره….میدونم که اینجا نوشتن آب در هاون کوبیدنه و گوش شنوایی نیست اما اینا حرفهای دلم بود.

  5. Dreamer گفته:

    واقعا ظلمه که قیمت خرید و اجاره خونه رو تا این حد بالا ببرند و هیچ نظارتی نباشه و بعد به جای اینکه مشکل مردم رو حل کنند و قیمتها رو به قبل بر گردونن، بیان و بهشون وام بدن اونم چه وامی که تا ۱۲ سال مردم باید اقساط سنگین پرداخت کنند که تازه اونم خیل عظیمی از مردم توان بازپرداختشو ندارن و باز هم محدود به افراد ثروتمند میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز