سود 43 درصدی در بورس با یک سرمایه‌گذاری متفاوت

سود بورس در سه ماهه ابتدای سال منفی 10 درصد و در نیمه اول سال هم به طور متوسط  حدود 10 درصد بوده و البته بسیاری افراد نیز در بورس ضرر کرده اند اما نکته جالب این که برای برخی سرمایه گذاران در بورس کسب سود 43 درصدی هم امکان پذیر بوده است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم و جذاب اقتصادی، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از  اینجا  وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، برای سرمایه گذاری در بورس گزینه های متعددی وجود دارد که یکی از آنها سرمایه گذاری در بورس کالا است. عجیب این که در بورس کالا می توان روی برخی اقلام خوراکی سرمایه گذاری کرد و اتفاقا سود مناسبی هم به دست آورد! روزنامه هفت صبح در گزارشی به این موضوع پرداخته است پس اگر می خواهید با این نوع سرمایه گذاری آشنا شوید این گزارش را به دقت بخوانید.

سرمایه گذاری روی برنج!

شرایط عرضه برنج در بورس کالا به این شکل است که کشاورزان بعد از برداشت محصولشان می‌توانند به انبار معرفی شده توسط بورس کالا مراجعه کنند و با تحویل دادن بار برنج، در ازایش اوراق گواهی سپرده کالایی برنج بگیرند.

هر برگه از این اوراق نماینده یک کیلوگرم برنج است. برنج هایی که در انبارهای بورس کالا پذیرش می شود استانداردهای خاصی دارد ولی به طور کلی صرفا برنج طارم درجه یک با رطوبت و قد تعیین شده جایی در بورس کالا خواهند داشت.

راز آسمان پایتخت

این استانداردها در زمان تحویل گرفتن بار از کشاورزان رعایت می‌شود تا کسانی که بعدا با خرید برنج از بورس کالا به انبار می آیند تا آن را تحویل بگیرند، خیالشان بابت کیفیت برنج راحت باشد. با این وجود بعید است کسی به عنوان مصرف کننده به دنبال خرید برنج از بورس کالا برود و مشتریانش یا فروشنده ها خواهند بود یا سرمایه گذارانی که از هیچ روشی برای پول درآوردن دریغ نمی کنند!

خبرهای جذاب و پربازدید را بخوانید:

هر کیلو برنج بورسی؛ 39هزار تومان

در بورس کالا برنج با نماد (برن 0104)معامله  می شود و هر برگه آن معادل یک کیلوگرم برنج طارم درجه یک است. در آخرین معاملات روز دوشنبه 29 شهریورماه هر برگه در بورس کالا با قیمت 39 هزار تومان معامله شد.

این یعنی بورسی ها معتقدندیک کیلوگرم برنج باید 39 هزار تومان باشد. البته قیمت در بازار متفاوت است و برنج ایرانی با قیمتی در بازه 40 تا 50 هزار تومان فروخته می شود. این اختلاف قیمت می تواند دلایل دیگری هم داشته باشد. مثلا باید در نظر بگیرید که برنج بورس کالا نوعی عمده فروشی است و اگر بخواهید برنج از انبار تحویل بگیرید، باید هزینه باربری بپردازید.

همچنین فروشنده اوراق هم باید هزینه انبارداری را از جیب بدهد. از روزی که برنج وارد انبار می‌شود به ازای هر کیلوگرم 100 تومان ورودی می گیرند و به ازای هر روز کیلویی چهار تومان هزینه انبارداری محاسبه می شود.

این هزینه را دارنده اوراق پرداخت می کند و در زمان فروش از هزینه معامله کم می شود. برای مثال اگر 100 برگه اوراق گواهی برنج را به مدت 100 روز نگه دارید، در زمان فروش 40 هزار تومان به عنوان هزینه انبارداری کارمزد پرداخت خواهید کرد.

سود سرمایه گذاری برنج؛ سالانه 43 درصد

معامله گران اوراق برنج در بورس کالا یا خودشان فروشنده اند و برای تامین موجودی فروشگاهشان از بورس برنج می خرند، یا معامله گرانی که می خواهند از نوسانات قیمت آن استفاده کنند.

تورم عمومی کشور حدود 43 درصد است و در صورت ادامه روند فعلی، نگهداری اوراق برنج می تواند چنین سودی را در سال داشته باشد. بررسی گزارش های مرکز آمار نشان می دهد قیمت هر کیلوگرم برنج مرداد پارسال 27 هزار تومان بوده و مرداد امسال به 38 هزار و 650 تومان رسیده است.

افزایش قیمت 43 درصدی برنج نشان می دهد اوراق گواهی کالایی حتی می تواند از اوراق درآمد ثابت بازدهی بالاتری داشته باشد. ولی این بازدهی به شرطی نصیب سرمایه گذاران خواهد شد که شرایط اقتصادی همچنان خراب بماند!

مشروح این گزارش در روزنامه هفت صبح سه شنبه 30 شهریورماه منتشر شده است.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز