واردات خودروی ارزان قیمت آمریکایی به ایران به صرفه است؟

لست سکند

در صورت آزادسازی واردات خودرو ، ورود هر نوع خودرو حتی انواع آمریکایی مانعی نخواهد داشت مگر آن که قوانین و ملاحظات دیگری مانع این امر شود اما آیا واردات خودروهای آمریکایی حتی ارزان قیمت ترین مدل های این خودروها به کشور ما صرفه دارد؟

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم بازار خودرو و سایر بازارها، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از  اینجا  وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، در صورتی که واردات خودرو آزاد شود چه بسا برخی خودروهای آمریکایی هم وارد بازار ایران شوند. اقبال ایرانی ها به خودروی آمریکایی قابل انکار نیست اما موانع و ملاحظات ممکن است در این مسیر سدهای پیدا و پنهان ایجاد کنند.

دنیای اقتصاد در بخشی از گزارشی که به موضوع واردات خودرو اختصاص دارد به نکته جالبی در این باره اشاره کرده و نوشته است؛ حالا که مجلس و شورای رقابت به دنبال تنظیم بازار خودرو از مسیر واردات هستند، این پرسش پیش می‌آید که چه محصولاتی قابلیت ورود به کشور را دارند. برای پاسخ به این پرسش، چند خودروی منتخب که در بازار آمریکا، ترکیه و امارات مورد استفاده قرار می‌گیرد را مورد بررسی قرار داده‌ایم. متوسط قیمت در این سه بازار بین 20 تا 25هزار دلار است( توجه به این نکته ضروریست که خودروهای بررسی شده در گزارش دنیای اقتصاد مدل بالا و صفر کیلومتر هستند اما در صورت تصویب نهایی طرح آزادسازیی واردات به احتمال فراوان واردات خودروی کارکرده نیز آزاد به کشور آزاد می شود و قیمت خودروهای کارکرده آمریکایی و واردتی به مراتب کمتر است).

خرید شورلت مالیبو با 680 میلیون

در بازار آمریکا، شورولت مالیبو مدل 2020 قیمتی بیش از 22 هزار دلار داردقیمت خام این خودرو در ایران با توجه به ارز 27 هزار و 600 تومانی، بالای 600 میلیون تومان از آب در می‌آید و با احتساب تعرفه 86 درصدی، به حول‌وحوش 680 میلیون تومان می‌رسد. بنابراین چنین خودرویی بیشتر برای رقابت با محصولات بخش خصوصی مناسب است.

راز آسمان پایتخت

اخبار پربازدید را بخوانید:

خرید نیسان آلتیما با 670 میلیون

خودروی دیگر در بازار آمریکا، نیسان آلتیما است که 24 هزار و 350 دلار می‌ارزد. قیمت خام این خودرو در ایران بالغ بر 670 میلیون تومان خواهد بود، اما با احتساب تعرفه 86 درصدی، خودروی موردنظر قیمتی تقریبا 760 میلیون تومان خواهد داشت. اما در بازار ترکیه رنو سیلو با قیمت 13 هزار و 300 دلار عرضه می‌شود. با قیمت فعلی ارز، خودروی موردنظر در بازار ایران و به صورت خام، حدودا 370 میلیون تومان قیمت خواهد داشت. با احتساب تعرفه 86 درصدی اما قیمت سیلو به حدودا 420 میلیون تومان می‌رسد. بنابراین خودروی موردنظر گزینه مناسبی برای رقابت در بازار خودروهای لوکس و نسبتا لوکس داخلی به شمار می‌رود.

خرید نیسان قشقایی با 535 میلیون

در بازار ترکیه اما خودروی نیسان قشقایی نیز که میهمان ایران هم شده، به چشم می‌آید. این خودرو 19 هزار و 400 دلار قیمت دارد، بنابراین قیمت خام آن در ایران 535 میلیون تومان از آب در می‌آید. با احتساب تعرفه 86 درصدی اما این قیمت به بالای 600 میلیون تومان می‌رسد. بنابراین نیسان قشقایی می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای ایجاد رقابت در بازار خودروهای مونتاژی کشور باشد.

خرید دوج با 840 میلیون

در نهایت اما بازار خودروی امارات نیز هیوندایی النترا و دوج را به عنوان خودروهای طبقه متوسط به خود می‌بیند که اولی 19 هزار و 650 دلار و دومی 30 هزار و 245 دلار قیمت دارد. قیمت خام النترا در بازار ایران حدودا 545 میلیون تومان از آب در می‌آید، اما با تعرفه 86 درصدی، قیمت آن به بیش از 600 میلیون تومان می‌رسد.

دوج نیز بدون احتساب تعرفه، قیمتی حدودا 840 میلیون تومانی در بازار ایران خواهد داشت، اما اعمال تعرفه 86 درصدی، قیمت این خودرو را به 950 میلیون تومان می‌رساند. با این قیمت‌ها، امثال النترا و دوج خودروهایی مناسب برای رقابت با محصولات بخش خصوصی هستند.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

15 دیدگاه برای “واردات خودروی ارزان قیمت آمریکایی به ایران به صرفه است؟

  1. مهدی گلی بناب گفته:

    با سلام .
    فکر نکنم همچین اجازه ای را بدهند تا … عزیز که در ایران داریم از آمریکا چیزی سر سوزن وارد ایران مون بشوند . ولی … ارجمند اجازه وسایل آشغال چینی را اجاره ورود میدهند .
    ما ایرانیان آفریده شده ایم فقط از جنس آشغال چینی مصرف کنیم .
    فقط ایران همچنین قانونی تصویب کردند 97% این مشگل را … به وجود آوردند بنظر شخص بنده .
    چون خوب قضاوت کنیم نماینده تبریز هم سوار فورد تاروس میشود در داخل تبریز و بیرون از تبریز سوار رنو تالیسمان و مگان داره . ولی برای شخصی ها امثال منو هموطنان عزیز و ارجمند بزرگوار یک ایرانی سوار شدن ماشین آمریکای یا وارداتی ممنوع شده است
    انصاف هست همچنین قانونی
    وجدانأ خوب قضاوت کنید

  2. نیما گفته:

    اگر واقعا مجلس انقلابی چنین رویکرد و مصمم به واردات خودرو گرفته ودست مافیا و سود جویان را از بیخ بن قطع کند خداوکیلی ملت ایران باز به انقلاب و انقلابی‌گری ایمان خواهند آورد و روح جانی دیگر بر پیکره این انقلاب دمیده خواهد شد. ومطمءنا با واردات خودروهای کم مصرف و با کیفیت. محیط زیست ما بهتر و مصرف بنزین ما کمتر و از طرفی صادرات بنزین ما بیشتر خواهد شد. ورضایت مردم بیشتر و رقابت تمام عیار بین تولید کنندگان داخلی و افزایش کیفیت و کاهش قیمت‌ها و از همه مهمتر رانت خواری کم خواهد شد. با حمایت کامل از مجلس انقلابی هر ارگانی سنگ اندازی کند دشمن ایران و ملت ایران است.

  3. علیرضا گفته:

    یکم دقت کنید!
    تعرفه ۸۶ درصده خیلی بیشتر از اینی میشه که محاسبه کردید
    سوتی بدیه! ریاضی یاد بگیرید! بهتره خبر رو حذف کنید

    • Nasser گفته:

      من هم با هر ماشین حسابی و هر نرخ دلاری محاسبه می کنم ۸۶ درصد ششصد میلیون چیزی بیش از پانصد میلیون در میاد و در مجموع میشه یک میلیارد و یکصد و خرده ای، حالا این با چه فرمولی محاسبه کرده بیاد بگه پولامون رو جمع کنیم و منتظر تصمیمات بمونیم

  4. علی گفته:

    ورود ماشین آمریکایی و واکسن ممنوعه ولی ورود و تولید سیگار و نوشابه آمریکایی ممنوع نیست چون برای سلامتی مضر هست

  5. محمد گفته:

    ماشین های آمریکایی در مناطق آزاد چرا اجازه ورود. به سرزمین اصلی ندارند؟؟؟؟؟؟
    این ماشین های پرقدرت به شهرها هم جلوه خاصی میبخشه. اجازه ورود این خودرو ها هم مثل خودرو های دیگه آزاد کنید

  6. رضا گفته:

    من خودم اون هفته دوتریلی یکی خودرو جیپو اون یکی خودرو دودج هرکدام چند تا بار زده بودن تو اتوبان کاشان بطرف تهران میبردن یا شایدم قم برا علما.

  7. وحید گفته:

    باعرض ادب واحترام خدمت هموطنان عزیزم امیدوارم همه سلامت و پرنشاط باشن.
    اگر واردات باز کنن واقعا از دست این دلال ها که فقط دسشون تو جیب مردمه راحت میشیم و ماشینای اشغالی که ایران خودرو سایپا تحویل مردم میدن راحت میشیم باز کنین ماشینای لوکس وارد بشه خیابانومان به نما بیا حالت بهم میخوره از ماشینای چرت وپرت چیه اخه اینا تو خیابون فقط پراید پژو

  8. رضا گفته:

    خدا کنه انجام بدن وارد کنن مام چند صبای از زندگی لذت ببریم دست روسها چینی ها کوتاه بشه به خدا دشمنه اصلیه خوده ما همینان مگه عربستان یا کشورای دیگه از امریکا جنس وارد میکنن چوب بالای سرشونه اخه خیلی شیک دارن لذت میبرن خسته شدیم که بغصیا دارن از امین برجام نفع میبرن حالا یه سری وسایله امریکای وارد بشه چی میشه میمیریم اتفاقا باید بیاد اینا بفهمنن همین کارو فردا با خوده همین کشورا بکنیم بفهمن که همه جوره مارو تنا گذاشتن

  9. رز گفته:

    فرق ما با چینی ها این هست که اونا هرچی دیدین میگن بریم بسازیم از انگشتر و فرش تا خودرو امریکایی و ایستگاه فضایی!!!
    دریق از یه جو وطن پرستی
    تا مغز استخوان غرب گدا و تنبل شدیم!!!
    بهانه هامون طبق طبق ….
    امیدوارم به خودمون بیایم
    امیدوارم

  10. G گفته:

    این چجور تعرفه حساب کردنیه در ضمن هر تصمیمی هم گرفته بشه به نفع مافیا و تاجرین خواهد بود نه ما مردم

  11. هر هر هر گفته:

    سلام گویا کسی که این مطلب را تهیه کرده و کسانی که نظر دادند نفسشون از جای گرم بلند میشه اکثر مردم ایران زیر خط فقر نسبی حقوق می‌گیرند مثلا ۵ یا ۶ میلیون در ماه و حتی توان خرید پراید را هم ندارند و حتی اگر هم چنین قانونی تصویب و اجرا شود برای اکثریت مردم که بیشتر از ۹۰ درصد جامعه هستندخرید خودروی بالای پانصد میلیون امکان پذیر نیست به قول ضرب‌المثل قدیمی : یکی میمرد از درد بینوایی یکی میگفت جناب زردک میخواهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز