همه چیز درباره بیماری آندومتریوز

بیماری آندومتریوز یک وضعیت دردناک است که می‌تواند زندگی روزمره بیمار را تحت تأثیر قرار دهد. در زمانی که فرد به آندومتریوز مبتلا شود بافتی مانند لایه‌های رحم در سایر نقاط شکم و لگن رشد می‌کند. آندومتریوز می‌تواند باعث به وجود آمدن درد، مشکلات خلقی، خستگی، قاعدگی نامنظم و سنگین و ناباروری شود.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بهداشت و سلامت، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس به نقل از رادینا سلامت، از عوارض آندومتریوز باید به انسداد احتمالی لوله‌های فالوپ، دشواری رابطه جنسی، اختلال در فعالیت‌های روزانه و کار کردن و… اشاره کرد که معمولاً هزینه‌های پزشکی قابل‌ملاحظه‌ای را نیز به بیمار تحمیل می‌کند.

آندومتریوز چیست؟

پوشش درون رحم بانوان آندومتر نام دارد. این بافت همان چیزی است که در طول دوره قاعدگی می‌ریزد و مانند لخته خون از بدن خارج می‌شود. زمانی که رحم خانمی دچار بیماری آندومتریوز شود، بافت مشابه آندومتر روی سایر اندام‌ها یا ساختارها رشد می‌کند.

محل رشد آندومتریوز

خارج و پشت رحم، لوله‌های فالوپ، تخمدان‌ها، پوشش داخلی شکم، لگن و روده‌ها، قابلیت درگیری با آندومتریوز را دارند؛ ولی اصلی‌ترین قسمت آندومتریوز در بافت‌های رحمی به وجود می‌آید.

آریاک سفر

چه کسانی به آندومتریوز مبتلا می‌شوند؟

افراد بین ۲۵ تا ۴۰ سال، افراد نوجوان با سابقه خانوادگی ابتلا به آندومتریوز و همچنین فردی که اولین بار در سن کمتر از ۱۱ سالگی قاعده شده باشد، از جمله افرادی هستند که در معرض ابتلا به آندومتریوز قرار دارند. همچنین دچار بودن به بیماری و مشکلات رحمی یا لوله‌های فالوپ نیز، احتمال بروز آندومتریوز را افزایش می‌دهد.

علائم آندومتریوز

در یک نگاه اجمالی می‌توان گفت که در زمان ابتلا به آندومتریوز، روند فعالیت سیستم بدن فرد مبتلا تغییر کرده و علائم زیادی از خود نشان می‌دهد. بیمار ممکن است یک یا چند علامت مثل درد زیر شکم و لگن، خونریزی سنگین و درد در زمان قاعدگی، درد هنگام رابطه جنسی، ناباروری و حرکت دردناک روده را تجربه کند.

آندومتریوز چگونه تشخیص داده می‌شود؟

در بسیاری از موارد تشخیص آندومتریوز با علائم بیماری شروع می‌شود. بیمار با شکایت از درد شکم و لگن به پزشک مراجعه کرده و پس از انجام معاینه فیزیکی و جمع‌آوری اطلاعات سابقه بیماری‌های شخص و خانواده، بارداری و بیماری‌های ژنتیکی، از سونوگرافی برای تشخیص دقیق‌تر استفاده می‌کند. همچنین در بعضی موارد MRI نیز درخواست داده می‌شود. البته بهترین روش تشخیص آندومتریوز «لاپاراسکوپی» است. در این روش جراحی پزشک یک دوربین کوچک به نام لاپاراسکوپ را وارد رحم کرده و نمونه‌ای از بافت رحم برمی‌دارد و برای تشخیص بیماری به آزمایشگاه ارسال می‌کند.

درمان آندومتریوز چیست؟

پزشک با توجه به شدت پیشرفت آندومتریوز، سن، شدت درد و برنامه بیمار برای بارداری در آینده یک روش را انتخاب می‌کند. اولین روش استفاده از داروهای هورمونی است که ممکن است به صورت تک دارو یا ترکیبی از پروژسترون و استروژن باشند. در هنگام هورمون درمانی مسکن نیز برای بیمار تجویز می‌شود.

یکی دیگر از روش‌های درمان آندومتریوز، جراحی بوده و اولین گزینه جراحی این بیماری نیز لاپاراسکوپی است. در این روش جراح یک برش بسیار کوچک به اندازه یک سانتیمتر در شکم بیمار ایجاد کرده و یک ابزار لوله مانند که دارای یک دوربین باکیفیت است را وارد شکم کرده و بعد از مشخص شدن محل درگیری بیماری؛ با یک ابزار ۵ میلی‌متری ضایعات اضافی را برمی‌دارد.

نوع دیگر جراحی (hysterectomy) است. در موارد بسیار شدید و در صورت داشتن بیماری‌های مزمن و داخلی رحمی، هیسترکتومی یا برداشتن کامل رحم تجویز می‌شود. می‌توان گفت که امکان درمان قطعی آندومتریوز با انجام یکی از دو روش دارو درمانی یا دارو درمانی به همراه جراحی وجود دارد.

دریافت مشاوره و نوبت ویزیت آنلاین

رادینا سلامت یک پلتفرم درمانی و پزشکی است که مهم‌ترین خدمتش، ارائه مشاوره رایگان و هماهنگی برای ویزیت بیمار با پزشک متخصص ناباروری است.

مشاوران این مجموعه بعد از بررسی کامل مدارک پزشکی، هزینه صفر تا صد درمان را به صورت شفاف به بیمار گزارش می‌دهند. رادینا سلامت دارای مشاوران زبده در حوزه ناباروری زنان و مردان و روش‌های کمک باروری است. بیماران محترم می‌توانند برای دریافت مشاوره رایگان درباره بیماری آندومتریوز و اطلاعات بیشتر در این زمینه به وب سایت رسمی رادینا سلامت (https://raadinahealth.com) مراجعه کنند.

مرتبط با : رادینا سلامت
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز