نسل پنجم بودن جنگنده سوخو 57 روسیه زیر سوال رفت

لست سکند

در تازه ترین مقاله نشریه نظامی Global Times، در حالی جنگنده های F-22 Raptor و F-35 Lightning II و همچنین جنگنده چینی J-20 جزو جنگنده های نسل پنجم معرفی شده اند که پیشرفته ترین جنگنده روسیه یعنی سوخو 57 ( Su-57 )در میان آنها دیده نمی شود.

به گزارش کاماپرس و به نقل از Lenta، این نشریه که با نظارت کمیته مرکزی حزب کمونیست چین اداره می شود ، با استناد به گفته های معاون علمی و فناوری شرکت صنایع هواپیمایی چین (AVIC) و طراح اصلی J-20 چنین نتیجه گیری کرده است.

مانور پذیری بالای سوخو 57 در جنگ های امروزی کاربردی ندارد

به گفته یانگ وِی مفهوم قدرت مانورپذیری بالا ، مربوط به هواپیماهای نسل چهارم است و ارتباطی با جنگنده های نسل پنجم ندارد. این متخصص دلیل این امر را در ظهور موشک های مدرن میان برد هوا به هوا می بیند که باعث می شود برخورد با جنگنده‌های دشمن خارج از محدوده بصری خلبان ها امکان پذیر باشد.
وی گفت: “اکنون داده ها به یک عامل تعیین کننده تبدیل شده اند ، زیرا جنگنده های امروزی بیشتر بر امر دریافت اطلاعات از رادارهای مجهز به آرایۀ اسکن الکترونیکی فعال (Active electronically scanned array) و همچنین کاهش توانایی دشمن برای دریافت داده ها از طریق استفاده از فناوری استلز و جنگ الکترونیک تمرکز دارند.”
یانگ وی خاطرنشان می کند که شرط اصلی برای پردازش موفقیت آمیز اطلاعات دریافت شده از دستگاه های مختلف استفاده از هوش مصنوعی است که خلبانان برای کار با چنین دستگاه هایی باید دانش گسترده و مهارت های تحلیلی خوبی داشته باشند.

آخرین خبر درباره جنگنده‌های جدید چینی

راز آسمان پایتخت

به گفته این طراح ، جنگنده های نسل پنجم ، در مقایسه با هواپیماهای نسل چهارم ، نیاز به برد بیشتر ، قابلیت رادارگریزی ، تأکید بر تجهیز این جنگنده ها با موشکهای هوا به هوا و هوا به زمین و فراهم آوردن شرایطی دارند که به وسیله آن خلبان به راحتی از مشاهده وضعیت تحولات هوایی و توانایی پیش بینی آن برخوردار باشد.
Global Times با اشاره به منابع خود گزارش داده است که از ویژگی هایی که در جنگنده‌های نسل پنجم استفاده می شود در هواپیماهای نسل ششم نیز بهره گرفته خواهد شد. این نشریه در آخر می نویسد: اولین جنگنده چینی که دارای موتور سیکل تطبیقی و امکان کنترل هواپیماهای بدون سرنشین می تواند در اوایل سال 2035 ظاهر شود.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

 

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

7 دیدگاه برای “نسل پنجم بودن جنگنده سوخو 57 روسیه زیر سوال رفت

  1. حسین ازارومیه گفته:

    من زیادازجنگنده سردرنمیارم ولی اینوخوب میدونم هرکشوری که قدرت پدافندش بالاباشه دست برتربا ان کشوراست. انشاالله کشورمانیزبه این توانمندی دست پیداکرده وامیدوارم ازلحاظ جنگنده هم پیشرفت کنیم نور اندر نور میشه

    • امیر علی گفته:

      آره داداش خواب دیدی خیر باشه بااف 5 رده خارجو اف 14رده خارجو کجایی تو ایران زندگی نمیکنی جدیدنم که سوخو ۳۵ سفارش دادن بدرد نخور ترین هواپیما

  2. محمد گفته:

    اقای یانگ وی بسیار بی سواد تشریف دارن. همین سوخو سی و پنج هم با غلاف اخفاگر خیبینی از پس همه پنهانکارها بر میاد، سوخو پنجاه و هفت به کنار. توانایی رپتور و لاتینیگ در قابلیت شلیک اول با امرامه اگر نتونن هدف ساقط کنن یا باید فرار کنن یا باید وارد داگ فایت بشن. در داگ فایت که جنگنده های روسی نیاز به معرفی ندارن و اگه فرار کنن که دیگه هیچی. این غلاف بسیار بی نظیره به هیچ کشوری صادر نشده و حتی یک سوخو بیست و چهار روسها با کمک این غلاف به راحتی تما سیستم ایجیس ناوشکن دونالد کوک در در دریای سیاه از کار انداخت و چهارده بار بر فراز ناوشکن امریکایی چرخ زد

    • آقاجو گفته:

      ایشون نمیگه سو 57 جنگنده بدیه یا اینکه نمیتونه از پس حریفاش بر بیاد. به نظر آقای وِی دقیقا بخاطر همینکه سو 57 میتونه بخاطر مانورپذیری بالایی که داره مثل آب خوردن هواپیمای دشمنو تو نبرد های نزدیک یا همون داگ فایتی که شما میگی تو چنگش بگیره و نابود کنه جزو جنگنده های نسل چهارم بحساب میاره. در خصوص جنگنده های نسل پنجم نظر ایشون اینه که این جنگنده ها به لطف موشک های برد بالاتر و رادارهای پیشرفته تری که دارن، میتونن از راه دور، بدون اینکه با فاصله نزدیک با دشمن روبرو بشن، اونو شناسایی کنن و در نهایت به طرفش شکلیک کنن.

      اما از نظر من بهتره شما جواب اظهارات آقای وِی رو برای نشریه Global Times بفرستی که به احتمال قوی ازش استقبال میشه و چه بسا شما رو به عنوان طراح جنگنده های نسل شش به شرکت صنایع هواپیمایی چین معرفی کنن.

  3. رضا ایرانی گفته:

    درود
    دوستانی از غلاف خیبینی صحبت کرده اند که بهترین جنگال و اختفاگر الکترونیکی صنایع هوایی روسیه است، هیچ چیز خاصی در مقابل صنایع غربی نیست. اصولت جنگنده های باصطلاح نسل پنجم روسیه درواقع نسل 4.5++ هستند و به المان های نسل پنجم نرسیدند. جنگنده جی 20 چین هم همین است و چینی ها دروغ می گویند و هرگز از روسیه جلوتر نیستند که اگر بودند مشتری سوخوهای از مدافتاده ام کی آی نبودند. این شوخی ها را باور نکنید.
    در رابطه با رپتور، دوستان رپتور از فضا آمده با همه چیز فرق دارد هیچ مقایسه ای قابل قبول نیست.
    لایتنینگ یا همان اف 35 کاملا رادارگریز است و یک جنگنده رادارگریز با آن سطح تسلیحلت هرگز نیاز به داگ‌فایت ندارد، بگذارید سوخوی 35 و 57 مشغول داگفایت باشند و نمایش بازی، از فاطله 500 کیلومتری مورد اصابت موشک های دوربرد لایتنینگ قرار می گیرند در حالی که اصلا از وجودش اطلاع نداشته اند

    • قاسم گفته:

      در موضوعاتی که اطلاعی نداری لا اقل نظر نده.
      بیشترین برد موشک‌های هوا به هوای غربی 90 کیلومتره که متعلق به امرم است.
      اما موشک هوا به هوای آر37 روسیه از جنگنده میگ31 شلیک شده و در فاصله 400 کیلومتری به هدف خورده.
      در نبرد هوایی اف35 که حرفی برا گفتن نداره
      اف 22 هم قبل از این که بتونه سوخو57 رو ببینه از فاصله 150 کیلومتری با موشک آر 73 و آر77 نابود میشه. البته اگه بتونه از دست آر37 که از میگ31 شلیک شده جان سالم به در ببره.
      اف22 در روی کاغذ جنگنده ایه که از فضا اومده و الا در نبرد واقعی اف15 از اون برتره.
      شرکت لاکهیدمارتین برای اینکه بتونه اف22 رو به نیروی هوایی آمریکا غالب کنه به 400 نفر از نمایندگان کنگره و سنا رشوه های میلیونی داد.

  4. سعید گفته:

    سلام. چرا اینقدر سنگ روسیه رو به سینه می زنی. اولا اگر به جنگ ایران و عراق نگاه کنی می بینی جنگنده های عراق که ساخت شوروی بود و به حساب پیشرفته از جنگ جنگنده های ایران که ساخت آمریکا بود همیشه فراری بودند. خود روسیه هم قبول داره آمریکا ده قدم جلو تره همیشه. آمریکا اف ۱۱۷‌. اف ۲۲. اف ۳۵. بی ۲ رو ساخت ولی روسیه هنوز به اندازه بی ۲ هم جنگنده نسل پنجم هم نداره چه برسه به اف ۲۲ و اف ۳۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز