مبلغ فروش موشک های اس 400 روسیه به ترکیه رسما فاش شد

لست سکند

رئیس شرکت دولتی روستخ (که یک هلدینگ توسعه، تولید و صادرات محصولات صنعتی از قبیل موشک با فناوری پیشرفته است) برای اولین بار رسما مبلغ قرارداد فروش سامانه های موشکی ضد هوایی S-400 به ترکیه را اعلام کرد. وی همچنین گفت: شاید سری دوم این سامانه‌های ضدهوایی به این کشور تحویل داده شود.

به گزارش کاماپرس و به نقل از RBC، سرگئی چمزوف رئیس روستخ به طور رسمی ارزش قرارداد با ترکیه را برای تهیه چهار بخش از سامانه های موشکی ضد هوایی S-400 اعلام کرده است. وی در دیدار با رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین گفت که مسکو برای تحویل این سامانه 2.5 میلیارد دلار از آنکارا دریافت کرده است.
وی گفت: “تعهدات قید شده در قرارداد زودتر موعد توسط روسیه انجام و سامانه موشکی دفاع هوایی T-400 Triumph به ترکیه تحویل داده شد ، این اولین قرارداد با چنین مقیاسی به یک کشور عضو ناتو است که مبلغ قرارداد آن دو و نیم میلیارد دلار است. اکنون ما در حال بررسی تحویل سری دوم این سامانه به ترکیه هستیم. ”
پیش از این ، یوری بوریسوف معاون نخست وزیر روسیه گفته بود که مسکو آماده است در صورت تمایل ترکیه، قرارداد جدیدی را برای تأمین سامانه های دیگر S-400 با این کشور منعقد کند.
قرارداد فروش سیستم دفاع هوایی S-400 بین ترکیه و روسیه در سال 2017 امضا شد. بلومبرگ در آن زمان به نقل از منبعی در دولت ترکیه گزارش داد که این قرارداد 2.5 میلیارد دلار ارزش دارد.
خرید سامانه های دفاع هوایی روسیه یکی از دلایل وخیم تر شدن روابط بین آنکارا و واشنگتن به عنوان دو متحد در ناتو است. از سویی تحریم هایی علیه ترکیه در پاسخ به همکاری نظامی و فنی این کشور با روسیه در بودجه دفاعی ایالات متحده برای سال آینده که توسط مجلس نمایندگان کنگره امریکا پیشنهاد شده بود گنجانده شده است.

پیشنهاد جایگزین امریکا به ترکیه بجای خرید موشک های روسی

راز آسمان پایتخت

اما از سوی دیگر مجلس سنا امریکا پیشنهاد داده بود كه امریکا سامانه S-400 را از ترکیه خریداری کرده و ترکیه باید متعهد شود كه تجهیزات نظامی كه مطابق با استانداردهای ناتو نباشد ، خریداری نكند. مسکو در واکنش به این پیشنهاد گفته بود که صادرات مجدد سیستم های دفاع هوایی فروخته شده بدون رضایت روسیه امکان پذیر نیست.
استقرار این سامانه های موشک در ترکیه به دلیل همه گیر شدن ویروس کرونا به تأخیر افتاده بود. با این حال ، در تاریخ 8 ژوئیه ، پورتال Fighter Jets World گزارش داد که ارتش ترکیه آزمایش S-400 را در یک پایگاه هوایی در نزدیکی آنکارا آغاز کرده است که تا 26 نوامبر سال جاری میلادی ادامه خواهد داشت. این نشریه خاطرنشان کرد: ترکیه هشدارهای آمریکا در مورد تحریم های احتمالی در صورت آزمایش این سامانه را نادیده گرفت که به خودی خود موجب افزایش تنش ها بین دو کشور می شود.
در عین حال رجب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در اظهار نظری از آمادگی این کشور برای خرید سیستم های دفاع هوایی پاتریوت از ایالات متحده صحبت کرده بود که جاناتان هافمن ، دستیار ارشد پنتاگون، در ماه مارس گفت كه ایالات متحده تا زمانی كه آنكارا سامانه S-400 دریافتی را به روسیه بازنگرداند، امریکا سیستم های دفاعی ساخت این کشور را در اختیار ترکیه قرار نخواهد داد.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “مبلغ فروش موشک های اس 400 روسیه به ترکیه رسما فاش شد

  1. نواب گفته:

    بااینکه باسیاست ترکیه مخالفم ولی ازاین حرکتش خوشم اومد،نباید تن ب خواسته های آمریکا بدهد،ترکیه یاهرکشوردیگری آزادهستن که ازهرکشوری که تسلیحات نظامی بهتری را دارد خریداری کند،امریکا ازاول یک کشور زورگو و متجاوزبوده و هیچ وقت تغیرنمیکند،ازلحاظ سیستم های پدافندی،امریکا حرفی برای گفتن دربرابر روسیه ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز