نرخ سود سرسام آور وام های اینترنتی/ استقبال داغ از تسهیلات غیر رسمی

لست سکند

با سخت شدن شرایط اعطای وام از سوی بانک‌ها استقبال از بازار وام‌های غیررسمی داغ شده است. نرخ سود خرید اعتباری یا تسهیلات بعضی از شرکت‌ها به طور میانگین 40 درصد است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، تلگرام و توییتر کاماپرس را دنبال کنید.

به گزارش کاماپرس به نقل از دنیای اقتصاد در یک اقتصاد سالم و کارآمد نرخ سود واقعی باید عددی مثبت باشد. به این معنا که نرخ سود نسبت به میزان تورم بالاتر باشد. با این حال در ایران نرخ سود تسهیلات بانک‌ها ثبت نگه داشته می‌شود و عمدتا سقف آن 23 درصد است. گفتنی است که نرخ تورم نقطه به نقطه در مهرماه سال 39 درصد اعلام شده است.

با این توصیف نرخ سود واقعی در کشور منفی است که باعث ایجاد صف‌های طولانی برای دریافت وام و ناترازی بانک‌ها شده که به تورم دامن می‌زند. با سخت‌گیری دولت در خصوص نرخ ناترازی بانک‌ها عملا دست مردم و بنگاه‌های کوچک از دریافت تسهیلات کوتاه مانده و تنها مشتریان با اعتبار بالا و بنگاه‌های بزرگ قادر به استفاده از وام‌ها هستند.

بیشتر بخوانید:

راز آسمان پایتخت

نرخ سود تسهیلات غیررسمی

بازارهای غیررسمی اعتبار فوری به افراد تخصیص می‌دهند و سازوکار ساده‌تری برای اعطای وام دارند. در این بازارها که سیاستگذار کنترلی بر آنها ندارد؛ نرخ سود تعادلی و حول و حوش 40 درصد است و با استقبال زیادی از جانب مردم روبه‌رو شده است.

یکی از پلتفرم‌های آنلاین اقدام به اعطای اعتبار با سقف 50 میلیون تومام به خریداران کرده است. وام گیرنده باید آن را در یک سال تسویه کرده و 56 میلیون تومان بپردازد. وام حدود 4 میلیون تومان هزینه عملیاتی دارد و در نهایت 46 میلیون تومان برای وام گیرنده واریز می‌شود. با این احتساب نرخ سود سالانه این تسهیلات 39 درصد است.

پلتفرم آنلاین دیگری وام با سقف 75 میلیون تومان و مهلت بازپرداخت 12 و 18 ماهه ارائه می‌کند که سود آن 46 و 49 درصد است. پلتفرم دیگری نیز حداکثر 20 میلیون تومان و با نرخ بهره 57 درصد اعطا می‌کند.

خودروسازان نیز از بازار اعتبار جانمانده و محصولات خود را با ارائه‌ی تسهیلات به فروش می‌رسانند. نرخ بهره فروش اعتباری خودروسازان کمتر است. یکی از شرکت‌ها تسهیلات با سود 23 درصد و دیگری با سود 26 درصد پرداخت می‌کند.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز