نام علیرضا بیراوند چطور وارد کتاب گینس شد؟ + ویدئو

لست سکند

شب عاشورای سال 1395 برای علیرضا بیرانوند یک شب به‌یادماندنی است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ ورزشی، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، علیرضا بیرانوند که چند ماه قبل پس از کش و قوس فراوان از نفت تهران به پرسپولیس آمده بود، حالا به عنوان دروازه‌بان دوم و با شماره 12 در دروازه تیم ملی مقابل کره‌جنوبی ایستاده بود. دروازه‌بان شماره یک ایران، علیرضا حقیقی بود که در جام جهانی قبل در برزیل نمایش قابل قبولی ارایه کرد.
20 مهرماه سال 1395 مصادف بود با شب عاشورا. طبق تقویم کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا قرار بود در این روز بازی ایران و کره‌جنوبی از سری رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه در ورزشگاه آزادی تهران برگزار شود. مسئولان سیاسی و ورزشی ایران، تلاش‌های بسیار زیادی انجام دادند تا زمان این بازی جابه‌جا شود و این همزمانی به حساسیت‌های مذهبی دامن نزند. با اصرار و تاکید فیفا این مسابقه در زمان مقرر برگزار شد و ورزشگاه کاملا سیاه‌پوش آزادی از این بازی حساس بین دو رقیب سنتی میزبانی کرد.

اخبار داغ مرتبط :
ایران که با هدایت کیروش در مقابل کره‌جنوبی صف‌آرایی کرده بود علاوه بر علیرضا بیرانوند، رامین رضاییان، احسان حاج‌صفی، سعید عزت‌اللهی، اشکان دژاگه، علیرضا جهانبخش، مرتضی پورعلی گنجی، سیدجلال حسینی، سردار آزمون، میلاد محمدی و وحید امیری را نیز در ترکیب داشت. در این بازی تنها یک گل به ثمر رسید؛ سردار آزمون در دقیقه 25 روی پاس زیبای رامین رضاییان، با یک بغل پای حرفه‌ای دروازه کره را فرو ریخت. البته ایران موقعیت‌های زیاد دیگری برای گلزنی در این بازی داشت که از هیچ‌کدام آنها به خوبی استفاده نکرد. آندرانیک تیموریان و مهدی طارمی نیز دو بازیکن تعویضی ایران بودند که به ترتیب جانشین سردار آزمون و علیرضا جهانبخش شدند.

لحظه تاریخی برای بیرانوند
علیرضا بیرانوند در نیمه اول این دیدار حساس، با دست یک پرتاب توپ بلند انجام داد که در آن لحظه چندان مورد توجه قرار نگرفت و در سایه حساسیت بازی نادیده گرفته شد. او در این بازی توپ را 61 متر و 26 سانتی‌متر
سانتی‌متر با دست پرتاب کرد که رکوردی بی‌رقیب در مسابقات رسمی فوتبال بود.
شاید آن روز، تصور اینکه پرتاب بلند علیرضا بیرانوند در کتاب رکوردهای گینس ثبت شود، دور از ذهن بود اما این اتفاق بالاخره هفته گذشته رخ داد و پس از 5 سال رکورد علیرضا به صورت رسمی ثبت شد و گواهینامه آن نیز به او که اکنون دروازه‌بان شماره یک تیم ملی است تحویل داده شد. مسئولان کتاب گینس، این گواهی را به باشگاه بوآویشتا پرتغال کردند. پیش از تمرین روز پنج‌شنبه این تیم، گواهی بیرانوند به دست او رسید.

راز آسمان پایتخت

از بلندترین قورباغه تا طولانی‌ترین پرتاب توپ با دست
چندی پیش روزنامه جام‌جم درباره پرتاب‌های بلند بیرانوند نوشت: بیرانوند از روزی که به بلژیک رفت به دلیل پرتاپ‌های بلندش مورد توجه بود. هنوز برای رسانه‌های بلژیکی این موضوع جذاب است. بی‌شک هیچ دروازه‌بانی به اندازه علیرضا نمی‌تواند اینگونه با دست توپ‌ها را از محوطه خودی تا نزدیک محوطه جریمه حریف بیندازد. مثلا چندی قبل گلر منچسترسیتی با شوت، توپ را به محوطه جریمه حریف رساند و این شد سوژه‌ای برای آن‌که رکوردش را در گینس ثبت کنند یا پرتاب بلند نویر در بایرن که به اندازه پرتاب‌های علیرضا نبود سوژه رسانه‌ها شد. وقتی در این‌باره از بیرانوند می‌پرسیم باخنده می‌گوید: «الان در گینس بزرگ‌ترین قورباغه را هم ثبت کرده‌اند ولی یک نفر نیامد رکورد پرتاب‌های من را بگیرد!» او در نهایت خود درخواست ثبت پرتاب با دست در بازی کره‌جنوبی را به گینس ارسال کرد.

از خرم‌آباد تا پورتو
علیرضا بیرانوند شهریور 1371 در روستای سرابیاس خرم‌آباد استان لرستان به دنیا آمد. او به همراه خانواده‌اش مدتی در اهواز زندگی کردند. در سال‌های کودکی و نوجوانی علیرضا بیرانوند در تیم‌های فوتبال باشگاه كشوری اهواز، شهرداری انديمشک و پگاه شوش بازی کرد و در سن پانزده سالگی راهی تهران شد تا بتواند به صورت حرفه‌ای فوتبال را دنبال کند.
بیراوند در یک گفتگوی مطبوعاتی درباره شرایط خود و خانواده‌اش گفته است: من در خانواده ای به دنیا آمدم که از نظر مالی خیلی ضعیف بود. من از همان ابتدای کودکی علاقه بسیار زیادی به ورزش به خصوص فوتبال داشتم و همه کار کردم تا به این علاقه و آرزویم برسم. سال اولی که به تهران آمدم حتی پول کرایه ام را نداشتم، چه برسد به اینکه بروم فوتبال بازی کنم! من از اقوام و فامیل پول کرایه ام را قرض کردم تا بتوانم به تهران بیایم. واقعا خانواده من در شرایطی نبودند که بتوانند پول مرا هم بدهند. خلاصه به تهران آمدم و شروع کردم به کار کردن.
او فوتبال را از رده‌های پایه باشگاه وحدت شروع کرد. از آنجا به نفت تهران و تیم‌های ملی جوانان و امید رفت و با مربیان شاخصی همچون مهدی دینورزاده، نادر دست‌نشان، منصور ابراهیم‌زاده، یحیی گل‌محدی و علیرضا منصوریان کار کرد. بیراوند در مقطعی با علیرضا منصوریان دچار چالش جدی شد و از ترکیب اصلی نفت کنار گذاشته شد. همین اختلاف سبب نزدیکی او به پرسپولیس شد. تا اینکه در بهار 1395 به سرخ‌های تهران پیوست تا سال 1400 نیز با آنها قرارداد امضا کرد.
بیرانوند که همواره زیر سایه دروازه‌بان‌های شاخصی همچون سوشا مکانی، مهدی رحمتی و علیرضا حقیقی بود توانست با تلاش فراوان به دروازه‌بان اول پرسپولیس و تیم ملی ایران تبدیل شود. او پس از درخشش در جام جهانی 2018 روسیه که نقطه طلایی آن مهار پنالتی کریستیانو رونالدو بود، راهی فوتبال اروپا شود. بیرانوند از پرسپولیس به باشگاه آنتورپ بلژیک پیوست. در حال حاضر نیز به صورت قرضی در باشگاه بوآویشتای پرتغال بازی می‌کند. این باشگاه از قدیمی‌ترین باشگاه‌های ورزشی پورتو است که علاوه بر فوتبال در سایر رشته‌های ورزشی نیز فعالیت دارد.
بوآویشتا در حال حاضر در رده دهم جدول هجده تیمی لیگ برتر کشور پرتغال قرار دارد.
انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز