میزان حباب طلا در فروردین 1403 چقدر است؟

تعطیلات چطور قیمت دلار را کاهشی کرد؟-کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر

در یک هفته گذشته با افزایش قیمت دلار و همچنین قیمت انس جهانی شیب رشد قیمت طلا و سکه در ایران بیشتر شده‌است. این موضوع حباب قیمتی در معامله سکه طلا را نیز بیشتر کرده‌است.

به گزارش کاماپرس، قیمت انس طلا در بازار جهانی به 2300 دلار رسید. فتح این قله نشان‌دهنده افزایش تقاضا برای طلا در بازار جهانی است که اثرات آن در بازار طلای ایران هم نمایان خواهد‌شد. هرچند قیمت طلا در ایران تحت تاثیر فضای تورمی اقتصاد و کاهش ارزش پول ملی از سال ها قبل رشد داشته‌است. به طوری که هم اکنون قیمت انواع سکه حباب زیادی دارد.

در معاملات روز 16 فروردین ماه 1403 قیمت هر گرم طلای 18 عیار حدود 3 میلیون و 545 هزار تومان بود. همچنین سکه امامی با قیمت 43 میلیون و 880 هزار تومان، سکه بهار آزادی با قیمت 40 میلیون و 795 هزار تومان، قیمت نیم سکه با 26 میلیون و 600 هزار تومان، قیمت ربع سکه با 16 میلیون و 600 هزار تومان و سکه گرمی با قیمت 7 میلیون و 900 هزار تومان  معامله می‌شدند.

بیشتر بخوانید: 

راز آسمان پایتخت

طلا در سال های اخیر بیشتر از نرخ واقعی خود در بازار ایران معامله شده‌است. در واقع قیمت طلا در بازار با ضریبی از نرخ انس طلا و نرخ دلار محاسبه می‌شود. در صورتی که مبنای نرخ دلار با نرخ رسمی دولت در نظر بگیریم تفاوت قیمت واقعی طلا و قیمت های بازار بیشتر می‌شود. هرچند نرخ ارز توسط دولت کنترل شده، به همین دلیل نرخ واقعی می‌تواند همان نرخ بازار آزاد باشد و در صورتی که دولت دلار را مهار نکند نرخ حقیقی مشخص می‌شود.

میزان حباب معاملات هر یک از مسکوکات طلا

با این حال میزان حباب معاملات هر یک از مسکوکات طلا از این قرار است؛ حباب سکه امام 9 میلیون و 600 هزار تومان، حباب سکه بهار آزادی 6 میلیون و 532 هزار تومان، حباب نیم سکه 9 میلیون و 462 هزار تومان، حباب ربع سکه 3 میلیون و 682 هزار تومان ثبت شده‌است.

با در نظر گرفتن قیمت انس و نرخ طلا، نرخ دلاری که هم‌اکنون برای معاملات سکه درنظر گرفته می‌شود را می‌توان محاسبه کرد.

با توجه به اینکه وزن هر اونس طلا ۳۱.۱۰۳۴۳۱ گرم است مزنه انس را باید به این عدد تقسیم و ضربدر عیار طلا کرد و حاصل آن را دوباره در قیمت روز دلار باید ضرب کرد.

در حال حاضر وزن تمام سکه‌ ۸.۱۳۳ گرم ، وزن نیم سکه‌ ، ۴.۰۶۶ گرم، وزن ربع سکه‌ وزنی معادل ۲.۰۳۳ گرم و وزن سکه یک گرمی نیز ۱ گرم است. از این رو براساس وزن سکه‌ها، قیمت انس جهانی طلا و همچنین وزن سکه، نرخ دلاری که محاسبه شده قابل ارزیابی است.

با در نظر گرفتن نرخ‌‎های بازار برای سکه تمام امامی قیمت دلار 80 هزار تومان، برای سکه بهار آزادی قیمت دلار دلار 75 هزار تومان، برای نیم سکه قیمت دلار بیش از 118 هزار تومان و برای سکه گرمی قیمت دلار بیش از 115 هزار تومان خواهد‌بود.

انتهای پیام

اوج آرام
دادپویان
ایده سبز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز