مصرف هم‌ زمان سه مکمل کراتین، بتا آلانین و پمپ چه تأثیری بر روی بدن دارد؟

لست سکند

افرادی که بدن­ های ورزیده و خوش‌فرمی دارند زحمت زیادی برای آن کشیده‌اند. افزایش و یا کاهش وزن به‌راحتی به دست نمی‌آید. برای رسیدن به اندام دلخواه تنها ورزش کردن کافی نیست. استفاده از مکمل‌ها هم در این جهت نقش مهمی ایفا می‌کند.

به گزارش کاماپرس، به نقل از داروخانه روشا، بدن‌سازان حرفه‌ای معمولاً برای رسیدن به هیکل موردنظر خود از چند نوع مکمل استفاده می‌کنند. که می‌توان به کراتین، بتا آلانین و مکمل پمپ اشاره کرد، اما اگر این مکمل‌ها را به‌صورت هم‌زمان مصرف کنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

مکمل‌ها چه تأثیری بر بدن دارند؟

مصرف مکمل‌های قبل از تمرین، ترکیبات و مواد مغذی زیادی را در اختیار سلول‌های بدن شما می‌گذارند تا انرژی کافی در طول تمرین را داشته باشید. مکمل‌های پمپ، کراتین و بتاآلانین برای افزایش انرژی در طول تمرین استفاده می‌شوند. یکی از پیامدهای ورزش شدید، آسیب و درد عضلانی است. علائم آسیب عضلانی شامل کاهش طولانی‌مدت عملکرد ماهیچه‌ها، کاهش قدرت، انعطاف‌پذیری و سرعت پویای عضلانی است. نشان داده شده که مداخلات تغذیه‌ای و استفاده از مکمل‌ها می‌تواند یکی از بهترین راه‌ها برای محافظت در برابر آسیب‌های عضلانی ناشی از ورزش باشد.

اکثر مکمل‌ها معمولاً باید قبل از تمرین مصرف شوند تا انرژی شما را برای ورزش کردن فراهم کنند. مکمل‌های ورزشی ترکیبات، ویتامین‌ها، پروتئین‌ها، مواد معدنی و … زیادی را در اختیار بدن شما قرار می‌دهند. مکمل‌های کراتین، بتا آلانین و پمپ برای افزایش انرژی مناسب هستند. افزایش انرژی با مکمل‌های پمپ، کراتین و بتاآلانین یک روش مناسب قبل از انجام تمرینات ورزشی است. اما بهتر است بدانیم هر کدام از این مکمل‌ها چگونه باعث افزایش انرژی می‌شوند. در ادامه درباره هر کدام از این مکمل‌ها به شما اطلاعات می‌دهیم.

افزایش انرژی با کراتین

کراتین یک ترکیب غذایی غیرضروری است که می‌تواند از منابع برون‌زا مانند ماهی یا گوشت به دست بیاید. البته بدن هم می‌تواند این ماده را بسازد. تولید کراتین معمولاً در کبد اتفاق می‌افتد. کراتین طی دو مرحله از سه آمینواسید آرژنین، گلیسین و متیونین تولید می‌شود.

راز آسمان پایتخت

آدنوزین تری فسفات (ATP) اساسی‌ترین شکل انرژی در سلول‌های بدن است. این ترکیب نقش اساسی در متابولیسم و عملکرد عضلات بدن دارد.

متأسفانه، بدن انسان فقط می‌تواند ATP کافی را برای 8 تا 10 ثانیه ورزش با شدت بالا ذخیره کند. پس‌ازاین، بدن باید ATP جدیدی تولید کند تا با نیازهای فعالیت ورزشی موردنظر مطابقت داشته باشد. انجام ورزش شدید به ATP بیشتری از آنچه بدن می‌تواند تولید کند نیاز دارد.

به همین دلیل است که ما فقط می‌توانیم برای چند ثانیه با سرعت بدویم و بعد خسته می‌شویم. انرژی ATP بدن به‌سادگی تمام می‌شود.

مکمل‌های کراتین ذخایر فسفوکراتین بدن را افزایش می‌دهند. این ذخایر برای تولید ATP جدید در طول تمرینات با شدت بالا استفاده می‌شوند.

داروخانه آنلاین-کاماپرس

افزایش انرژی با بتا آلانین

اسیدآمینه بتا آلانین مکمل جدیدتری برای علاقه‌مندان به ورزش‌های حرفه‌ای است. بتا آلانین پیش ساز کارنوزین است و می‌تواند غلظت کارنوزین را در عضلات افزایش دهد. مطالعات مزایای مکمل بتا آلانین را در انواع پروتکل‌های آزمایشگاهی گزارش کرده‌اند. محققان به دنبال راه‌هایی برای بهبود عملکرد، جلوگیری از آسیب عضلانی ناخواسته یا به حداقل رساندن آن‌ها هستند.

بتا آلانین به ترتیب زیر باعث افزایش انرژی در بدن می‌شود:

تجزیه گلوکز: به فرآیند تجزیه گلوکز گلیکولیز گفته می‌شود. گلیکولیز منبع اصلی سوخت در طول تمرینات با شدت بالا است و بتا آلانین در این فرآیند تأثیرگذار است.

تولید لاکتات: در حین ورزش، عضلات شما گلوکز را به اسیدلاکتیک تجزیه می‌کنند. این ماده به لاکتات تبدیل می‌شود که یون هیدروژن (H+) تولید می‌کند.

اسیدی شدن ماهیچه‌ها: یون‌های هیدروژن سطح PH را در عضلات شما کاهش می‌دهند و آن‌ها را اسیدی‌تر می‌کنند.

ایجاد خستگی: اسیدیته ماهیچه‌ها از تجزیه گلوکز جلوگیری می‌کند و توانایی ماهیچه‌های شما را برای انقباض کاهش می‌دهد. این موضوع باعث خستگی می‌شود.

تولید کارنوزین: کارنوزین به‌عنوان سپر در برابر اسید عمل می‌کند و اسیدیته ماهیچه‌ها را در طول تمرینات شدید کاهش می‌دهد.

ازآنجایی‌که مکمل بتا آلانین سطح کارنوزین را افزایش می‌دهند، به عضلات شما کمک می‌کنند تا سطح اسید خود را در طول ورزش کاهش دهند و درنتیجه باعث می‌شوند تا انرژی بیشتری داشته باشید و دیرتر خسته شوید.

داروخانه آنلاین-کاماپرسروشا

افزایش انرژی با پمپ

محصولات پمپ همان‌طور که از نامشان پیداست پمپاژ خون را به رگ‌ها و سلول‌های بدن افزایش می‌دهند. مکمل‌های پمپ از ترکیباتی استفاده می‌کنند که تولید اکسید نیتریک را در بدن افزایش می‌دهند. این ترکیبات می‌توانند رگ‌های خونی را گشاد کنند و جریان خون را به عضلات تحت‌فشار افزایش دهند.

افزایش پمپاژ خون به این اندام‌ها به معنی افزایش انرژی و عملکرد ورزشی است. وقتی خون به عضلات پمپاژ می‌شود عضلات بزرگ‌تر می‌شوند و همین موضوع انگیزه‌ای را در ورزشکاران ایجاد می‌کند که بیشتر ورزش کنند و انرژی بگیرند.

البته در سال‌های اخیر دسته جدیدی از مکمل‌های غذایی به نام مکمل‌های چند عنصری به بازار آمده‌اند که ترکیبی از مواد مختلف را در خود دارند. این مکمل‌ها برای مصرف قبل از ورزش در نظر گرفته شده‌اند و معمولاً حاوی ترکیبی از موادی مانند کافئین، کراتین، بتا آلانین، اسیدهای آمینه، پمپ و … هستند. ترکیبی از این مواد ممکن است یک اثر هم‌افزایی بر عملکرد ورزشی داشته باشد.

مصرف هم‌زمان مکمل‌ها خوب است یا بد؟

ترکیب مکمل‌ها معمولاً در عملکرد آن‌ها اختلالی ایجاد نمی‌کند و در برخی موارد ممکن است مفید هم باشد. بااین‌حال، برخی مکمل‌ها ممکن است با یکدیگر تداخل داشته باشند. رقابت در روده برای جذب مواد معدنی مختلف وجود دارد و دوز زیاد یکی از مکمل‌ها ممکن است جذب دیگری را کاهش دهد. همیشه باید با توجه به نیازهای بدن مکمل صرف کرد.

انتهای پیام

مرتبط با : داروخانه روشا
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز