مالیات خانه های خالی 10 برابر سنگین تر شد

لست سکند

کمیسیون اقتصادی مجلس در طرح اصلاح قانون مالیات بر خانه های خالی، نرخ مالیات را به میزان ۱۰ برابر نرخ‌مالیات در قانون سال ۹۴ افزایش داد.

به گزارش کاماپرس؛ در حالیکه چند روز مانده به پایان تیرماه، کلیات طرح مالیات بر خانه های خالی در مجلس تصویب شد، مجددا این طرح به کمیسیون اقتصادی ارجاع شد تا برخی اشکالات آن برطرف شود. از جمله این اشکلات ثبت اطلاعات دقیقا اشخاص و دارندگان ملک و نرخ پایین مالیات خانه های خالی بود که همچنان بازدارندگی لازم را ایجاد نمی کرد‌. حالا و در جلسه اخیر کمیسیون اقتصادی مجلس درباره اثر بخش نبودن نرخ مالیاتی قانون قبلی از طرف نمایندگان انبوه سازان مسکن و سازمان امور مالیاتی بسته‌ای مطرح شد و مقرر شد که کمیسیون اقتصادی، نرخ‌مالیات را به میزان ۱۰ برابر نرخ مالیات در قانون سال ۹۴ افزایش دهد. دنیای اقتصاد درگزارش امروز خود به بررسی ابعاد مختلف طرح اخیر مجلس پرداخته است.

تاثیر طرح مجلس بر کنترل قیمت

به نوشته «دنیای اقتصاد»؛ بر اساس آخرین اطلاعات از چکش‌کاری صورت گرفته بر طرح اصلاح قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی مصوب سال ۹۴، یکی از سه مانع اجرای بهینه این قانون برطرف شده و در صورت تصویب نهایی و اجرای نسخه جدید قانون مالیات بر خانه‌های خالی، تاثیر آن بر کنترل قیمت مسکن و اجاره به مراتب بیشتر خواهد بود.

خوداظهاری افراد در سامانه املاک

راز آسمان پایتخت

در طرح مجلسی‌ها افراد ملزم به خوداظهاری شده‌اند و هر فرد باید آدرس محل سکونت و کد پستی املاک خود را در سامانه املاک و اسکان وزارت راه و شهرسازی ثبت کند؛ ضمن اینکه در مصوبه کمیسیون اقتصادی مجلس که به زودی در صحن ارائه خواهد شد، جرم‌انگاری درباره عدم ارائه اطلاعات پیش‌بینی شده است.

۱۰ برابر شدن نرخ مالیات‌خانه خالی

در قانون مصوب سال ۹۴ نرخ‌مالیات بر خانه‌های خالی معادل ۵۰ درصدمالیات بر درآمد اجاره املاک بوده است. این رقم چیزی حدود یک ماه عایدی اجاره املاک بوده که به‌صورت سالانه به‌عنوان مالیات بر خانه خالی منظور می‌شود. طبیعی است اجاره یک ماه از یک ملک، برای مالک خانه خالی رقم قابل توجهی نیست که وی انگیزه کافی برای پرهیز از خالی نگه داشتن واحد مسکونی خود را پیدا کند. اما با تغییر تور مالیاتی پیش‌بینی شده برای خانه‌های خالی در کمیسیون اقتصادی مجلس، به نظر می‌رسد این مانع به‌طور کامل برطرف شده است. بر اساس آنچه در کمیسیون اقتصادی مجلس برای ارائه در صحن به تصویب رسیده است، اصلاح ضرایب مالیات بر خانه‌های خالی به ۱۰ برابر نرخ مصوب در قانون قبلی صورت گرفته و این مالیات معادل ۵ برابر مالیات بر درآمد اجاره املاک تعیین شده است.

مالیات ۳۰ میلیون تومانی خانه خالی ۵۰ متری

این بند پیشنهادی مهم‌ترین تصمیم کمیسیون اقتصادی برای افزایش تاثیر ضد تورمی مالیات بر خانه‌های خالی در بازار معاملات خرید و اجاره مسکن به شمار می‌آید. با تصویب این نرخ پیشنهادی، میزان‌مالیات بر خانه‌های خالی تقریبا به رقمی معادل عایدی اجاره حدود یک سال یک آپارتمان مسکونی افزایش می‌یابد. به‌عنوان مثال خالی ماندن یک واحد آپارتمان ۵۰ مترمربعی در شهر تهران بر اساس قانون فعلی مالیاتی حدود ۳ میلیون تومان در سال را به مالک تحمیل می‌کند، در حالی که در صورت تصویب نسخه پیشنهادی کمیسیون اقتصادی که اخیرا چکش‌کاری شده و به زودی در صحن مطرح می‌شود، میزان این مالیات به حدود ۳۰ میلیون تومان افزایش می‌یابد که رقم قابل توجهی به شمار می‌آید. این رقم برای یک واحد ۱۰۰ متر مربعی دو برابر می‌شود. ماخذ محاسبه رقم‌مالیات بر درآمد اجاره هر ملک نیز ارزش معاملاتی ملک است که هر ساله توسط سازمان امور مالیاتی تا پایان خرداد تعیین می‌شود.

 

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز