مالیات بر خانه خالی شامل چه خانه‌هایی می‌شود؟

قانون مالیات بر خانه‌‌های خالی از مرداد ماه اجرایی می‌شود و طبق قانون صاحبان املاک باید مشخصات ملک خود را در سامانه املاک ثبت کنند، در غیر این صورت مشمول مالیات بر خانه‌ خالی می‌شوند.

به گزارش کاماپرس، از ۱۹ فروردین ماه ثبت نام در سامانه ثبت املاک شروع شده است و اگر کسی مشخصات ملک خود را در این سامانه ثبت نکند، جریمه می شود. البته جریمه که شامل قطع شدن یارانه و محروم شدن از خدمات بانکی است، قسمت خوب ماجراست.

به گفته مسئولان سازمان مالیاتی کشور مبلغ مالیاتی که برای خانه های خالی در نظر گرفته شده آن قدر سنگین است که بهتر است مالکان املاک هر چه زودتر برای ثبت مشخصات ملک خود در این سامانه اقدام کنند.

اما سوالی که درباره قانون مالیات بر خانه های خالی مطرح می شود این است که چه خانه هایی مشمول این قانون می شوند و چه خانه هایی مشمول پرداخت مالیات نیستند؟

چه خانه هایی مشمول مالیات می شوند؟

راز آسمان پایتخت

-اگر ملک در شهری بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است و در سامانه املاک ثبت نشود.
-اجاره واحد مسکونی به فردی که اقامتگاه اصلی دیگری در سامانه برای او تعریف شده است.
-هر واحد مسکونی که در مجموع بیش از ۱۲۰ روز ساکن نداشته باشد. در صورت تغییر مالکیت به صورت رسمی مهلت ۱۲۰ روز برای مالک جدید جاری است.

اخبار مهم مرتبط را بخوانید

– اگر مالک واحد مسکونی خود را برای فروش یا اجاره حسب مورد به ارزش اجاری یا میانگین قیمت‌های روز منطقه موضوع مواد ۵۴ و ۶۴ قانون مالیاتهای مستقیم از طریق سامانه معاملات املاک عرضه کند، مشمول مالیات نمی‌شود، لیکن اگر مالک بیش از دوبار از اجاره و یا فروش ملک خود به قیمت های مذکور خودداری کند، واحد مذکور مشمول مالیات خانه خالی می‌شود.

لازم به ذکر است سرپرستان خانوار باید بر اساس آخرین رقم کد ملی خود (سرپرست خانوار) و مطابق با جدول زمان بندی که در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ذکر شده، به این آدرس http://amlak.mrud.ir مراجعه کنند. مهلت ثبت نام از ۱۹ فروردین ماه تا ۲ ماه دیگر اعلام شده است.

البته سرپرستان خانواری که موفق به ثبت نام در سامانه جامع املاک و اسکان در تاریخ اعلام شده، نشوند، می‌توانند از تاریخ ۱۰ اردیبهشت تا ۱۹ خرداد نسبت به ثبت اطلاعات سکونتی خود در سامانه املاک و اسکان اقدام کنند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز