مالیات آپارتمان‌ها و ویلاهای میلیاردی چقدر است؟

اگر شما از جمله افرادی باشید که مالک یک آپارتمان گران قیمت و لاکچری با قیمت نجومی است و یا دو – سه آپارتمان ،خانه یا ویلا به نام شما باشد که بر اثر تورم جمع ارزش روز آنها از 10 میلیارد بیشتر شده باشد، چتر مالیات امسال روی سر شما هم قرار خواهد گرفت.

به گزارش کاماپرس، شاید وقتی صحبت مالیات گیری از مالکان آپارتمان ها و ویلاهای لوکس به میان آمد برخی افراد تصور کردند این مالیات شامل آنها نمی‌شود چرا که خانه لوکس و لاکچری ندارند اما باید دانست در تهران اگر فردی سه آپارتمان حدود 100 متری در مناطق شمالی ، غربی و یا حتی مرکزی شهر داشته باشد جمع دارایی اش از 10 میلیارد بیشتر می شود و باید مالیات بدهد.

بنا به اعلام هفت صبح آن‌طور که در قانون بودجه آمده، واحدهای مسکونی و ویلا تا سقف 10 میلیارد تومان از پرداخت مالیات معاف هستند.

مالیات خانه های میلیاردی چطور محاسبه می شود؟

اگر ارزش خانه بین 10 تا 15 میلیارد تومان باشد، مالیات یک دهم درصد برای قیمت مازاد در نظر گرفته می شود. مالیات خانه های 15 تا 25 میلیارد تومان معادل پنج میلیون به علاوه دو دهم درصد قیمت مازاد، مالیات خانه های 25 تا 40 میلیارد تومان معادل 25 میلیون به علاوه سه دهم درصد قیمت مازاد است.

راز آسمان پایتخت

مالیات خانه های 40 تا 60 میلیارد تومان معادل 70 میلیون به علاوه چهار دهم درصد قیمت مازاد و مالیات خانه های بالای 60 میلیارد تومان معادل 150 میلیون تومان به علاوه پنج دهم درصد قیمت مازاد محاسبه می شود. برای مثال مالک خانها‌ی که 70 میلیارد تومان ارزش دارد، باید سالانه 200 میلیون تومان مالیات پرداخت کند.

البته این نکته قابل توجه است که خانه های نوساز در سال اول از پرداخت مالیات معاف هستند.

اخبار مهم و پربازدید را بخوانید:

مالیات خودروهای لوکس چطور محاسبه می شود؟

در گزارش روزنامه هفت صبح به مالیات خودروهای میلیاردی هم اشاره شده و نوشته شده است؛ اگر خودرو میلیاردی سوار می شوید، تا پایان بهمن ماه فرصت دارید تا مالیات سالانه خود را پرداخت کنید. ماشین های کمتر از یک میلیارد تومان از مالیات معاف هستند و خودروهایی که بین یک تا یک و نیم میلیارد تومان ارزش دارند، باید یک درصد از این اختلاف را مالیات بدهند.

مثلا مالیات خودرو یک میلیارد و 200 میلیون تومانی به اندازه یک درصد 200 میلیون یعنی دو میلیون تومان در سال است. نرخ مالیات برای خودروهای بین 1.5 تا سه میلیارد تومان معادل پنج میلیون به علاوه دو درصد مازاد، برای خودروهای سه تا 4.5 میلیارد تومان معادل 35 میلیون به علاوه سه درصد مازاد و برای خودرو بالای 4.5 میلیارد تومان معادل65 میلیون به علاوه چهار درصد قیمت مازاد در نظر گرفته شده است.

برای مثال مالیات خودروی پنج میلیارد تومانی می شود 65 میلیون تومان به علاوه دو چهار درصد مازاد 500 میلیونی. صاحب چنین خودرویی در مجموع باید سالانه 100 میلیون تومان مالیات پرداخت کند. اگر مالیات خودروهای لوکس پرداخت نشود، امکان فروش آن وجود ندارد و نیروی انتظامی از تعویض پلاک جلوگیری می‌کند.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز