لوازم خانگی نسبت به پارسال چقدر گران شده است؟

در حالیکه تولیدکنندگان لوازم داخلی از محدودیت‌های دولتی برای افزایش قیمت گلایه‌مند هستند، معاون امور صنایع وزارت صمت بار دیگر تاکید کرد: سازمان حمایت در سال جاری اجازه تنها ۲۵ درصد افزایش قیمت محصولات لوازم خانگی را نسبت به سال 98 صادر کرده است.

به گزارش کاماپرس، مهدی صادقی نیارکی با بیان اینکه تولیدکنندگان لوازم خانگی باید قیمت‌های خود را متناسب با رشد 25 درصدی در سامانه 124 ثبت کنند، اظهار داشت: در سال‌های گذشته دغدغه اصلی تولیدکنندگان داخلی، تقاضا برای کالاهای ساخت داخل بود اما از سال گذشته تاکنون این مشکل حل شده و کالاهای ساخت داخل به خوبی تولید و به بازار عرضه می‌شود و تقاضا نیز برای آن وجود دارد.
این اظهارات صادقی نیارکی در حالی است که برندهای معتبر خارجی با توجه به تحریم‌های خارجی و شرایط بازار ایران، امکان تولید و واردات مستقیم کالاهای خود به ایران را از دست داده‌اند و مصرف‌کنندگان داخلی به دلیل افزایش شدید قیمت‌های محصولات خارجی چاره‌ای جز خرید محصولات داخلی ندارند. با این حال، قیمت محصولات داخلی نیز به دلیل افزایش نرخ ارز و بالا رفتن سایر هزینه‌ها در ماه‌های ابتدایی سال جاری، رشد چشمگیری داشته است.
یکی از گلایه‌های پرتکرار تولیدکنندگان افزایش قیمت ورق‌های فولادی است که اتفاقا در داخل و توسط شرکت‌های دولتی تولید می‌شود اما با قیمت گران در اختیار تولیدکنندگان قرار داده می‌شود. معاون وزارت صمت در این مورد گفت: ظرفیت تولید ورق حدود ۸.۵ میلیون تن است، اما پروانه‌های صادره در سال‌های گذشته بیش از این عدد است و اگر می‌خواستیم بر اساس پروانه‌های بهره‌برداری صادر شده سهمیه مواد اولیه اختصاص دهیم اینقدر موجودی مواد اولیه نداشتیم ضمن اینکه مدلی که معاونت معدنی وزارتخانه سال‌ها قبل ارائه کرده بود بر اساس خرید و تولید این بنگاه‌ها تأمین می‌شود تا عدالت در توزیع مواد اولیه اتفاق بیفتد.
وی افزود: از حدود یک ماه و نیم قبل و با دستورالعملی روند تأمین مواد اولیه به معاونت صنایع وزارت صمت واگذار شد و ما با دستورالعملی که به استان‌ها ابلاغ کردیم مقرر شد میانگین آمار تولید و خرید بنگاه‌ها در سال‌های ۹۷ و ۹۸ مبنای اختصاص سهمیه مواد اولیه قرار گیرد یعنی هر کدام از این آمار کمتر بود به عنوان سهمیه سال جاری در نظر گرفته می‌شود و برای واحدهایی که راکد و غیر فعال بودند نیز با تأیید کارگروه استانی تا ۳۰ درصد ظرفیت اسمی برای آن‌ها سهمیه تخصیص می‌یابد.

چرا قیمت لوازم خانگی افزایش می‌یابد؟

صادقی نیارکی گفت: در چهار ماهه نخست امسال در سه قلم اصلی لوازم خانگی مانند یخچال فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی با افزایش تولید مواجه بودیم. کف ساخت داخل در لوازم خانگی بزرگ بیش از ۶۵ درصد و در برخی لوازم خانگی مانند کولر آبی تا ۱۰۰ درصد محقق شده است.

آریاک سفر

معاون صنایع وزارت صمت درباره قیمت لوازم خانگی نیز گفت: این قیمت‌ها تابع عوامل مختلف مانند نهاده‌های تولید است زمانی که نرخ ارز تغییر می‌یابد و یا قیمت ورق گالوانیزه و پلیمر بر مبنای قیمت گذاری در بورس بر اساس قیمت جهانی و رقابتی که در آن شکل می‌گیرد به صورت ضریبی از نرخ تسعیر ارز نیمایی تعیین می‌شود این خود به خود منجر به افزایش قیمت محصول می‌شود، اما امسال سازمان حمایت ۲۵ درصد در مقایسه با سال ۹۸ اجازه افزایش قیمت محصولات لوازم خانگی را داده و بنگاه‌ها باید این قیمت‌ها را در سامانه ۱۲۴ ثبت کنند که قطعاً بالاتر از این قیمت اعلامی اگر افزایش قیمتی در حوزه کف عرضه و توزیع وجود داشته باشد با آن برخورد می‌شود.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
کاراپلاس-کاماپرس
ایمالز
آیرومارت-کاماپرس
آسیاتک
همراه مکانیک-کاماپرس
آریاک سفر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز