قیمت دلار به زیر 15 هزار تومان برمی‌گردد

لست سکند

یک کارشناس ارشد بانکی پیش بینی کرد در صورتی که بانک مرکزی ۲۷ میلیارد دلار ارز صادراتی که توسط صادرکنندگان به چرخه اقتصادی کشور بازنگشته را با اهرم هایی که در اختیار دارد به کشور بازگرداند قیمت دلار به زیر ۱۵ هزار تومان سقوط خواهد کرد.

به گزارش کاماپرس، قیمت دلار بعد از چندین روز افزایش پیاپی و فتح قله 26 هزار تومانی طی دو روز گذشته با کاهش مواجه شد. این کاهش هرچند به ریزش دلار منتهی نشد اما بسیاری از کارشناسان ریزش قیمت دلار را نیز طی امروز و روزهای پیش رو محتمل می دانند.

برخی عوامل می توانند سقوط قیمت دلار را رقم بزند و از آن جمله افزایش عرضه ارز توسط بانک مرکزی است اما بانک مرکزی برای افزایش عرضه ارز نیازمند منابع جدید ارزی است. این منابع می تواند از بازگشت دلارهای صادراتی به کشور تامین شود.

یک کارشناس بانکی در این زمینه می گوید: اگر بانک مرکزی موفق شود ۲۷ میلیارد دلار ارز صادراتی بازنگشته را از طریق فشار به صادرکنندگان وارد چرخه اقتصادی کشور کند، شاهد کاهش نرخ ارز به زیر ۱۵ هزار تومان خواهیم بود.

افزایش نرخ سود سپرده و تلاش برای تامین ارز

راز آسمان پایتخت

«تاج محمد قجاوند» در گفت و گو با ایرنا، یکی از اقدامات برای کاهش عطش مراجعه مردم به بازارهایی مانند ارز و طلا را از طریق هدایت سرمایه آنان به سمت بانک‌ها دانست و گفت: طی روزهای گذشته برخی بانک‌ها اقدام به فروش اوراق سپرده ۱۸ درصدی کرده‌اند که بنا بر مشاهدات حضوری که داشته‌ام، با استقبال زیادی مواجه شده است. ارتقای سود سپرده های بانکی از ۱۵ درصد به ۱۸ درصد، اقدام مثبتی بود که بانک مرکزی در این شرایط انجام داد تا فاصله میان تورم موجود با سود سپرده‌ها کمتر شود.

این مدیر ارشد سابق بانکی در بخش سرمایه گذاری، اقدام موثر دیگر دولت را در زمینه تامین عرضه در بازار ارز دانست و توضیح داد: تلاش دولت برای فشار به صادرکنندگانی که ارز خود را وارد بازار کشور نکرده‌اند نیز اقدامی، هرچند دیرهنگام، اما صحیح و قابل دفاع است.

این کارشناس بانکی با تاکید به این که باید علاج واقعه قبل از وقوع انجام می شد و بایستی پیش از گشایش اعتبار برای صادرکنندگان، پیمان نامه های سنگین و تعهدات محکمی در نظر گرفته می‌شد، افزود: ارز اختصاص یافته به این صادرکنندگان متعلق به مملکت است و نباید آن را جزو اموال شخصی به حساب آورد.

این محقق پولی و بانکی تاثیر تقویت عرضه از طریق بازگشت ارزهای صادراتی را زیاد دانست و گفت: بازگشت این ارزها به بازار امروز کشور می تواند باعث متعادل شدن بازار شود و حتی اگر بانک مرکزی موفق شود تمامی ۲۷ میلیارد دلار ادعا شده را از طریق فشار به صادرکنندگان وارد بازار داخلی کشور کند، من معتقدم شاهد کاهش نرخ ارز به زیر ۱۵ هزار تومان هم خواهیم بود.

مطالب مرتبط را بخوانید:

 

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز