قیمت دلار به این 4 دلیل هر روز رکورد می‌شکند

لست سکند

یک کارشناس اقتصادی، 4 دلیل را عامل اصلی شکستن رکورد نرخ دلار و گذر از مرز 25 هزار تومان معرفی می کند.

به گزارش کاماپرس، قیمت دلار از ابتدای سال تاکنون 10 هزار تومان افزایش قیمت داشته است و به گفته صرافان، رشد هرروزه نرخ دلار موجب شده که کسی دیگر به افزایش قیمت حساسیت نشان ندهد، ضمن اینکه عدم تغییر قیمت ها در بازار شوکه کننده است.
حمید حسینی، دبیر کل اتاق ایران و عراق؛ مانور سیاستگذار ارز برعدم بازگشت ارزهای حاصل از صادرات غیرنفتی را مشهودترین دلیل برای افزایش قیمت دلار می داند و می‌گوید: آنچه سبب افزایش قیمت دلار شده نه عدم بازگشت ارز صادراتی بلکه ورود صادرکنندگان به بازار و خرید ارز برای تسویه پیمان‌های ارزی صادراتی است و به نظر می‌رسد تا هفتم مرداد که موعد تسویه پیمان‌هاست این وضعیت ادامه داشته باشد.
حسینی می افزاید: صادر کننده برای تسویه پیمان ارزی این اقدام را انجام می‌دهد و باید گفت که اجرای این مصوبه یعنی الزام به بازگرداندن ارزهای صادراتی خود فشاری را متوجه بازار ارز کرده است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.
این فعال اقتصادی اظهار می کند: دلیل دوم، خرید ارز توسط مردم عادی با هدف حفظ سرمایه‌ است، درواقع بخشی از اسکناس ارزی موجود در کشور دوباره راهی خانه‌ها می‌شود.
تخمین دقیقی درباره میزان اسکناس ارزی موجود در خانه‌ها وجود ندارد اما برخی مسولان این رقم را بین ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار می دانند.

مهاجرت و افزایش قمیت دلار

به گزارش خبرآنلاین، حسینی دلیل سوم فشار بر بازار ارز را متوجه کسانی می‌داند که چمدان سفری بی‌بازگشت را بسته‌اند و می‌گوید: این روزها شاهدیم که بسیاری از مردم در حال مهاجرت هستند، این موج جدید از ورزشکار و دانشجو و سلبریتی و هنرمند و استاد دانشگاه تا کارمند و بازنشسته و مردم عادی را در برمی‌گیرد.
او ادامه می دهد: مهاجرت این افراد فشار زیادی را متوجه اقتصاد می‌کند چرا که این افراد دارایی‌شان را تبدیل به ارز می‌کنند تا بتوانند با خود ببرند.
از نظر این فعال اقتصادی چهارمین دلیل رشد قیمت‌ها در بازار ارز به افزایش حجم قاچاق درست در ۱۰ روز اخیر بازمی‌گردد چرا که مرزهای امارات باز شده و لنج‌ها برای وارد کردن کالاهای قاچاق به حرکت درآمده‌اند.
حسینی می گوید: قاچاق، ارز می‌خواهد و همین تقاضای غیرمعمول در کنار سه عامل دیگر سبب شده است که بازار ارز با وضعیتی غیرقابل پیش‌بینی روبرو شود.

راز آسمان پایتخت

تازه ترین اخبار بازار ارز را بخوانید:

 

انتهای پیام

مرتبط با : اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز