قطع برق در تهران و پاسخ به 3 پرسش کلیدی مردم

قطع برق در تهران

قطعی برق در تهران و سایر شهرهای کشور سه پرسش مهم مردم را در پی داشته است:1. دلیل خاموشی ها چیست؟ 2. آیا شبکه برق کشور در حال فروپاشی است؟ 3. قعطی برق چه زمانی تمام می شود. این پرسش ها در این گزارش پاسخ داده شده است.

به گزارش کاماپرس، از ابتدای هفته جاری یعنی از شنبه 12 تیرماه 1400 وسعت مناطقی که قطعی برق در آنها صورت گرفته افزایش یافته و زمان خاموشی ها نیز افزایش یافته است.

جدول خاموشی ها که توسط شرکت توانیر در یک ماه اخیر منتشر می شد اکنون چندان قابل اعتماد نیست چرا که خاموشی ها گاه برخلاف آنچه در این جدول درج شده ، انجام می شود و زمان قطعی برق نیز در مواردی بیش از حداکثر 2 ساعت اطلاع رسانی شده در این جدول و گاه به جای یک نوبت در روز، در چند نوبت است.

اقشار مختلف مردم اکنون با وجود قطعی برق در تهران و سایر شهرهای کشور برای زندگی و کسب وکار خود دچار مشکلاتی شده اند و در پی پاسخ به 3 پرسش مهم هستند.

1. دلیل خاموشی ها چیست؟

آریاک سفر

مدیرکل امور مشترکان توانیر در پاسخ به این پرسش به روزنامه همشهری گفته است: دلیل اول اینکه سقف تولید نیروگاه‌های آبی به‌شدت کاهش پیدا کرده است به‌طور مثال هر سال نیروگاه‌های آبی می‌توانستند بین 10تا 11هزار مگاوات برق تولید کنند اما هم‌اکنون این مقدار به محدوده 3تا 4هزار مگاوات رسیده است؛ این یعنی اینکه ما به‌دلیل مشکلات آبی بخشی از تولید را از دست داده‌ایم.

وی درباره عامل دوم خاموشی ها نیز گفت: همچنین به‌واسطه گرمای هوا، مصرف به‌شدت افزایش یافته است. گرمای امسال هوا دوره طولانی‌تری داشته و زودتر آغاز شده است ضمن اینکه دمای هوا نیز نسبت به سال‌های قبل بیشتر است. به‌گفته او مجموع این 2 عامل منجر به ناترازی بین تولید و مصرف برق و افزایش میزان خاموشی‌ها شده است.

2. آیا شبکه برق کشور در حال فروپاشی است؟

عبدالامیریاقوتی در پاسخ به پرسش دوم به صراحت گفته است شبکه برق با خطر فروپاشی مواجه نیست. وی در این باره توضیح داده است که افزایش مصرف برق تا بیش از 60هزار مگاوات نمی‌تواند منجر به فروپاشی شبکه برق کشور شود نیروگاه‌ها تفاوت‌های زیادی از نظر سطح و نحوه تولید دارند اما اینطور نیست که به‌دلیل فرسودگی نیروگاه ها نتوان برق تولید کرد.

به بیان دیگر شبکه فعلی برق ایران خیلی نامتناسب با میزان مصرف برق نیست؛ یعنی اینکه میزان تولید برق در ایران متناسب با میزان مصرف است و عرضه و تقاضای برق با هم تناسب دارند. این به این معناست که اگر امسال کشور با مشکل آب و خشکسالی مواجه نمی‌شد و هوا هم گرم نبود برق کشور قابل تامین بود.

3. قطعی برق چه زمانی تمام می شود؟

محمد حسن متولی‌زاده مدیرعامل توانیر زمان دقیقی برای پایان خاموشی ها نداده اما گفته است که پیش‌بینی ما این است که یک‌ماه سخت پیش‌روی صنعت برق است و امیدواریم با کاهش دما در روز‌های آتی و رعایت مردم، مشکل برطرف شود.

مدیرکل امور مشترکین هم در این باره گفته است: ما به‌دلیل خروج برخی نیروگاه‌ها از مدار تولید، ظرفیت تولید حداقلی را از دست داده‌ایم. قرار بود کار اورهال یا تعمیرات برخی از نیروگاه‌ها یک هفته‌ای انجام شود و یکشنبه به مدار تولید باز گردند اما این کار تا 12روز به طول انجامیده است.

او با بیان اینکه با بازگشت این نیروگاه به مدار تولید مشکل تا حدود زیادی رفع می‌شود، افزود: معمولا کار اورهال یا تعمیرات نیروگاه‌ها ظرف یک هفته انجام می‌شود اما ممکن است این مدت زمانی، قدری طولانی شود. به محض اینکه ظرف چند روز آینده تعمیرات آنها به پایان برسد، تولید دوباره افزایش خواهد یافت و ما دیگر این مقدار که خاموشی داریم را نخواهیم داشت.

اخبار مهم و پربازدید را بخوانید:

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
ایمالز
آیرومارت-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
همراه مکانیک-کاماپرس
آریاک سفر
آسیاتک
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز