قطعی گاز ؛ عامل بحران صنعت فولاد کشور

لست سکند

وزارت صمت در حال حاضر به دنبال ایجاد شرایطی به منظور جلوگیری از قطع گاز واحدهای فولادی است تا همانند تابستان سال جاری با توقف تولید و مشکلات عمده مواجه نشوند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ صنعت، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، وحید یعقوبی، معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، اعلام کرده که تولیدات فولادی در سه ماهه اول امسال خوب بود اما در تابستان به دلیل قطعی متناوب برق، 40 درصد نسبت به فصل بهار کاهش پیدا کرد. این موضوع روی تولید فولاد کشور طی سال جاری اثر منفی گذاشته است. با وجود قطع برق، ایران باز هم جایگاه دهمی خود را در سطح جهانی حفظ کرده اما اگر قرار بر ادامه دار بودن قطعی برق و گاز در ماه‌های آینده باشد، قاعدتا این رتبه را از دست خواهد داد.

اخبار مرتبط را بخوانید:

به گفته وحید یعقوبی، در حال حاضر شرکت ملی گاز فشار زیادی را روی واحدهای فولادی مخصوصا واحدهای تولید کننده آهن اسفنجی وارد می‌کند. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که آهن اسفنجی کالای استراتژیک فولاد بوده و اگر تولید آن کم شود، عملا زنجیره تولیدات فولاد متوقف خواهد شد.

راز آسمان پایتخت

طبق اظهارات یعقوبی، هر ساله واحدهای تولیدکننده آهن اسفنجی 15 الی 20 روز در دی ماه به اورهال و تعمیرات مشغول بودند تا از این نظر با شرکت ملی گاز همکاری حداکثری را داشته باشند. حال در سال جاری اعلام شده که گاز این واحدها از آذرماه قطع خواهد شد و قطعا این موضوع شرایط فولاد کشور را بحرانی خواهد کرد.

مشکلات داخلی و خارجی فولادی‌ها در صورت قطع گاز

این موضوع هم در بازار داخلی و هم در عرصه جهانی مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. بازار داخلی که به علت کمبود فولاد قاعدتا دچار مشکل شده و افزایش شدید قیمت‌ها را تجربه می‌کند. در عرصه جهانی هم چهره صادراتی ایران خدشه دار می‌شود. چون صادرکنندگان از سه ماه پیش برای این محصول سفارش می‌گیرند و اگر آهن اسفنجی مورد نیاز فولاد تامین نشود، زیان‌های زیادی به واحدهای تولید کننده وارد خواهد شد.

در حال حاضر به اکثر بخش‌های فولادی در این زمینه هشدار داده شده است اما این مسئله به جز زیان برای تولیدکنندگان فولاد هیچ نتیجه دیگری نخواهد داشت.

تولیدکنندگان فولاد خواهان این هستند تا بار محدودیت گازی به صورت یکسان بین تمام بخش‌های صنعتی تقسیم شود. اکنون تمامی بار این مسئله به دوش بخش فولاد است. اگر به صورت عادلانه این اتفاق بیفتد هم محدودیت‌های مربوط به فولاد کاهش پیدا می‌کند و هم تعهدات داخلی و خارجی به موقع انجام می‌شود

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز