علت پنهان گرانی خودروهای سایپا و  ایران خودرو فاش شد

لست سکند

گزارش تحقیق و تفحص مجلس از صنعت خودرو که بخش هایی از آن توسط روزنامه شرق زیر ذره بین نقد قرار گرفته نشان می دهد هزینه سنگین انبارداری قطعات و هزینه دموراژ( هزینه تاخیر تحویل کانتینر قطعات خودرو از گمرک) در کنار ارزبری ناموجه برخی قطعات موجب گرانی محصولات ایران خودرو و سایپا شده است.

به گزارش کاماپرس، گرانی محصولات دو شرکت بزرگ خودورسازی کشور یعنی ایران خودرو و سایپا علل روشنی دارد که بر همگان روشن است . عللی همچون تورم کلی اقتصاد، افزایش نرخ ارز ، بالا بودن نرخ سود بانکی ، زیان های انباشته قبلی ، سوء مدیریت و … پیش از این نیز بارها به عنوان ریشه های گرانی محصولات این دو شرکت مطرح شده اند اما گزارش تحقیق و تفحص مجلس علت های جدیدی را برای گرانی خودروهای سایپا و ایران خودرو مطرح می کند که تاکنون کمتر به آنها پرداخته شده و به نوعی پنهان مانده بودند.

هزینه 10 میلیون تومانی سربار به تولید هر دستگاه خودرو

لیلا مرگن روزنامه نگار اقتصادی در گزارش امروز روزنامه شرق به این علل پرداخته و نوشته است: هزینه بالای دموراژ و انبارداری محصولات ایران‌خودرو یكی از مواردی است كه در گزارش تحقیق‌و‌تفحص مجلس دهم به آن اشاره شده است. بر اساس این گزارش، برای هر دستگاه خودرو از برخی مدل‌های داخلی در كمتر از سه سال 10 میلیون تومان هزینه دموراژ و انبارداری قطعات پرداخت شده است.

به اعتقاد تهیه‌كنندگان گزارش تحقیق‌و‌تفحص مجلس دهم، ضعف مدیریت، هزینه دموراژ و انبارداری بالایی را به صنعت خودرو تحمیل كرده اما فربد زاوه، كارشناس خودرو در گفت‌وگو با «شرق» منشأ هزینه بالای انبارداری در گمرك را مربوط به صنعت خودرو نمی‌داند بلكه بخش‌نامه‌های متعدد دولتی را عاملی می‌داند كه هزینه‌‎های هنگفتی را به صنعت تحمیل می‌كند. او می‌گوید كه اخیرا بانك مركزی هم برای زدن یك تیك، گاه پنج ماه كالا را در گمرك نگه می‌دارد و این مسئله به زیان افرادی است كه محموله‌هایشان در انتظار ترخیص است. در گزارش مركز پژوهش‌های مجلس، همچنین عدم تعمیق ساخت داخل در سایپا را عامل ارزبری بالا برای محصولات این شركت معرفی می‌كند.

راز آسمان پایتخت

برنامه ریزی نامناسب و هدررفت منابع مالی خودروسازان

بر اساس گزارش تحقیق‌وتفحص مجلس دهم از صنعت خودرو، هزینه دموراژ كانیتنرهای قطعات ایران‌خودرو در گمركات كشور در فاصله سال‌های 90 تا 97 بالغ بر 314 میلیارد تومان بوده كه حدود 74 درصد از هزینه دموراژ در سه سال گذشته مربوط به قطعات CKD خودروهای مونتاژی دانگ‌فنگ، پژو 2008 و سوزوكی گراند ویتارا بوده است. همچنین 21.7 درصد هزینه دموراژ مربوط به ورق‌های آهن وارداتی بوده است.

اخبار مهم حوزه خودرو را بخوانید:

گروه تحقیق‌و‌تفحص از صنعت خودرو، پرداخت این هزینه‌‎ها را ناشی عدم كارایی مناسب معاونت برنامه‌ریزی گروه صنعتی ایران‌خودرو معرفی می‌كند و بر این باور است كه این مسئله زمینه ایجاد بحران نقدینگی و هدررفت منابع مالی را در این شركت فراهم كرده است. بر اساس آنچه در گزارش تحقیق‌و‌تفحص مجلس دهم آمده است: برای هر دستگاه خودرو پژوه 2008 در سال‌های 96 و 97 و نیمه اول 98 رقمی بالغ بر 10میلیون‌و 600 هزار تومان هزینه دموراژ و انبارداری پرداخت شده است. برای هر دستگاه خودروی دانگ‌فنگ در سال‌های 96 و 97 و نیمه اول 98 رقمی بالغ بر دومیلیون‌و 700 هزار تومان هزینه دموراژ و انبارداری پرداخت شده و برای هر دستگاه خودروی هایما در سال 96 و 97 و نیمه اول 98 رقمی بالغ بر هفت‌میلیون‌و 700 هزار تومان هزینه دموراژ و انبارداری پرداخت شده است.

ارزبری 1700 دلاری پراید

علت دیگری که برای گرانی خودرو در گزارش تحقیق و تفحص مجلس آمده ارزبری بالای قطعات خودرو است که به عقیده تهیه کنندگان این گزارش ریشه در ضعف خودروسازانی همچون سایپا در داخلی سازی قطعات دارد. فربد زاوه، كارشناس خودرو درباره ارزبری محصولات سایپا نظر متفاوتی دارد و به «شرق» می‌گوید: حجم ارزبری همگن نیست و مربوط به سال‌هایی است كه این شركت CKD كامل می‌آورد. در آن دوره برلیانس و چانگان را وارد می‌كرد. این باعث می‌شد كه حجم ارزبری كل خیلی بالا باشد. او اضافه می‌كند: ولی حجم ارزبری در خودروهای تیراژ بالا هم زیاد است. مثلا آقای سلیمانی گفت خودروی پراید 1700 دلار ارزبری دارد. زاوه درباره تعمق داخلی‌سازی می‌گوید: ما دانش فنی ساخت قطعات را داریم اما این كار عاقلانه و اقتصادی نیست. او عنوان می‌كند: ما یك‌میلیون‌و 500 هزار خودرو در اوج تولید كردیم اما تیراژ تولید و پلتفرم تولید متنوع بوده است. حتی دو پلتفرم پراید و پژو 405 كه نسبتا با تیراژ بالا تولید می‌شده است، عملا در نقطه سر‌به‌سر اقتصادی برای قطعات نرسید.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

7 دیدگاه برای “علت پنهان گرانی خودروهای سایپا و  ایران خودرو فاش شد

  1. افشین گفته:

    از این گرونی خودرو خیلی ها دارن نون میخورن. البته منظور از خیلی ها یه جمعیت بسیار محدود و کوچک اون بالا بالا ها اون ژن خوبا هستند که براشون اهمیت نداره که منه نوعی کارمند رفاه و آسایش و امنیت و از این مسخره بازی ها واسه خودم و خانواده ام داشته باشم. چه اهمیت داره که من خواستار یه ماشین روز دنیا با کیفیت روز دنیا و ایمنی روز دنیا و قیمت مناسب باشم؟ تقصیر خودمه! میخواستم ژن خوب باشم!

  2. داریوش عبادی گفته:

    آهای چرا چشمایتان راباز وباز تر نمیکنید .این گرانی وگرانیها فقط مختص خودرو نیست .اینکه حال مسائلی چون انبارداری وگمرگ والا اخر بعد از چهل سال تازه فهمیدند بازجای شکر دارد.الان ازخورد وخوراک بگیرید تامسکن والا اخر قیمت انها اگر محاسبه دقیق تربکنیم میبنیم گرانی خودرو درمقایسه دیگراقلام قابل درک نیست .مدیریت ومدیر ارشد خودش رو کنارکشیده واین میشه اوضاع مدیریت

    • علی گفته:

      آقای چهل سال با اون اسم هخامنشیت!
      تو 8سال اخیر این اتفاق به طور کامل رخ داده یا حتی 16 سال،
      که همش تقصیر انتخاب نا شایست امثال شماست…
      حالا زجر انتخاب اشتباه 7سال پیشتونو بکشین…
      همین انقلاب اگه نبود وضعمون خیلی داغون تر از افغانستان بود
      اون موقع باید به جای حرس خونه و ماشینت حرص جون خودت و زن و بچتو میخوردی…

  3. علیرضا گفته:

    با سلام
    یکسوال اینجا مطرح میشه خودرو سازان جهان که همه قطعاتشون از سراسر جهان تهیه میشه چطوری که با بهترین کیفیت و قیمت به نسبه کمتری عرضه میشه اما پراید با ۱۷۰۰ دلار ارز بری اینهمه بی قانون رشد قیمت داره مگه این ماشینهای ما چه امکاناتی داره که این قیمتهای نجومی رو براشون تعیین میکنند.از طرفی شرکتهای داخلی که خودرو های تمام وارداتی تولید میکنند اینهمه افزایش قیمت ندارند

  4. Mizax گفته:

    ی کشور ب مردمش زنده س اگه همین کارگرا و حتی کارمندا نباشن دیگه چرخش رو کی میگردونه واسشون ما مردم مهم نیسیم که چی بهمون میگذره …

  5. Hosein گفته:

    ای کاش فقط گرونی ماشین بود دیگه خسته شدیم هرروز خبر میاد فلانی اختلاص کرد مجلس افزایش حقوق داشت پس ماادمای طبقه پایین چی میشیم باحقوق دومیلیونی ماحتی یارانه هامون هزارتومن بالا نرفت بخدا . یه شب راحت نمی خوابه ادم

  6. س گفته:

    قیمت های پاییز سایپا به سه ماهه دوم برگردد.این افزایش قیمت برای ماهایی که پیش فروش ثبت نام کرده ایم و ماه ها پیش نصف پول را داده ایم نهایت بی انصافی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز