علت زرد شدن فرش بعد از شستن چیست؟ + راهکارهای پیشگیری

علت زرد شدن فرش بعد از شستن چیست؟ + راهکارهای جلوگیری از آن کاماپرس
لست سکند

زرد شدن فرش در نظافت خانگی آن‌ها بسیار آزاددهنده است و در برخی از موارد تا جایی پیش می‌رود که مجبور می‌شویم آن‌ها را به یک متخصص بسپاریم. اما چه عواملی این لکه‌ها را ایجاد می‌کنند و چطور می‌توانیم از دست آن‌ها خلاص شویم؟

کاماپرس در این گزارش نکاتی درباره زرد شدن فرش بعد از نظافت در خانه را با بررسی چند قالیشویی، ارائه می‌کند.

چه عواملی در زرد شدن فرش نقش دارند؟

اولین عاملی که نقش اصلی را در زرد شدن فرش دارد، لکه‌ها و گرد و غبار روزانه است. وقتی به مرور لکه‌های روزمره دور هم جمع می‌شوند، لکه‌های زرد پراکنده‌ای، به‌ویژه در قسمت‌هایی از فرش که تردد در آن‌ها زیاد است، ایجاد می‌کنند. این لکه‌ها می‌توانند انواع کثیفی‌ها، از چربی مواد غذایی یا ادرار حیوانات خانگی باشند که اگر در همان لحظه به آن‌ها رسیدگی نشود، زردی فرش را افزایش می‌دهند.

عامل بعدی ترکیب شیمیایی برخی از شوینده‌ها است که ممکن است با بافت و الیاف فرش ناسازگار باشد. مواد تشکیل‌دهنده این شوینده‌ها ممکن است حاوی مقدار زیادی ترکیبات شیمایی قلیایی باشند که در مجاورت الیاف فرش، لکه‌های زرد را ایجاد می‌کنند.

اکسیداسیون نیز از عواملی است که باعث تغییرات شیمیایی در بافت فرش شده که زردی‌ها را بروز می‌دهند؛ این واکنش زمانی رخ می‌دهد که فرش به مدت طولانی در معرض نور مستقیم خورشید قرار گرفته باشد. با اینکار الیاف فرش با گذشت زمان تحلیل رفته و همین لکه‌های زرد را در آن‌ها نمایان می‌کند. پس بدیهی است که وقتی بعد از شستن فرش و برای خشک شدن آن را در مقابل نور مستقیم خورشید می‌گذاریم، چقدر به تار و پود آن آسیب زده‌ایم.

راز آسمان پایتخت

اگر بخواهیم عامل شیمیایی دیگری که در زرد شدن فرش تاثیر زیادی دارد را نام ببریم، اثر موادی مثل حشره‌کش‌ها، سفیدکننده‌ها و حتی موادی که برای تغذیه گیاهان استفاده می‌کنیم را نباید نادیده بگیریم. این مواد شامل ترکیباتی از بنزوئیل پراکسید هستند که در واکنش با اجزای فرش، لکه‌های زردرنگ با حاشه نارنجی ایجاد می‌کنند.

چطور لکه‌های زردرنگ فرش را از بین ببریم؟ کاماپرس

بیشتر بخوانید:

چطور لکه‌های زردرنگ فرش را از بین ببریم؟

همانطور که انواع مختلف لکه فرش به روش‌های متفاوتی برای پاک شدن نیاز دارند، لکه‌های زردرنگ نیز در هر دسته‌بندی که قرار می‌گیرند، روش شست‌وشوی متنوعی دارند. بعضی از آن‌ها به آسانی پاک می‌شوند اما نظافت برخی دیگر به قلق‌ها و روش‌های پیشرفته‌تری نیاز دارد.

یکی از روش‌هایی که برای پاک کردن لکه‌های زرد فرش زیاد از آن استفاده می‌شود، بخارشویی فرش است. بخاری که در این روش به فرش رسوخ می‌کند با نفوذ به قسمت‌های عمیق یک لکه، آن را به بخش‌های کوچکتر تجزیه کرده و از بین می‌برد. همچنین در رابطه با مواد شیمیایی نیز این بخارها می‌توانند با فرمولاسیون پیچیده مواد شیمیایی را حل کرده و آن را شکست بدهند.

قسمت هیجان‌انگیز بخارشویی فرش این است که درکنار از بین بردن لکه‌ها، برای نظافت و پاک کردن باکتری‌ها و سایر میکروارگانیسم‌های موجود در الیاف فرش نیز بسیار کاربردی است. اما انجام اینکار در خانه و بدون تجربه قبلی ممکن است کمی چالشی باشد، بنابراین برای حفظ رنگ فرش و استحکام تار و پود آن بهتر است آن را به یک بخارشوی حرفه‌ای بسپارید.

شست‌وشوی اسیدی، هوا دادن مناسب به فرش، جوش شیرین و رنگ کردن مجدد فرش در مواردی که لکه‌ها بسیار قدیمی و غیرقابل التیام هستند، نیز از راهکارهای موثر برای از بین بردن لکه‌های زرد فرش به‌شمار می‌روند.

چطور لکه‌های زردرنگ فرش را از بین ببریم؟ کاماپرس

انتهای پیام

مرتبط با : قالیشویی آپقالیشویی نوین
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز