عرضه خودرو در بورس به نفع خریدار است؟

لست سکند

یک کارشناس خودرو معتقد است، با عرضه خودرو در بورس دست دلالان کوتاه می شود و خریدار واقعی راحت تر به خودرو می رسد.

به گزارش کاماپرس، طرح عرضه خودرو در بورس مخالفان و موافقان زیادی دارد. مخالفان معتقدند عرضه خودرو در بورس به نفع مشتریان خودرو نیست بود و باعث به کاهش قیمت‌ها نمی‌شود. یعنی اینکه با فروش خودرو در بورس به بالاترین پیشنهادها، قیمت خودرو هم بیشتر می شود و مشتریان ناچار به خرید خودرو با قیمت‌های کشف‌شده در بورس هستند.

موافقان این طرح هم معتقدند عرضه خودرو در بورس کمک می کند تا قیمت های واقعی خودرو تعیین شود، همچنین با افزایش تولید خودرو میزان تفاوت قیمت محصول در کارخانه با بازار کم می شود. با این حال امیر حسن کاکایی عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت معتقد است در هیچ کجای دنیا خودرو را در بورس عرضه نمی‌کنند ولی در شرایط فعلی ما مجبور به چنین کاری هستیم.

اخبار مهم مرتبط را بخوانید

او می گوید:« در دو و نیم سال گذشته قیمت خودرو را در کارخانه سرکوب کردند تا قیمت ثابت بماند، اما به علت همین سرکوب یک حاشیه بازار سنگین با ۵۰ تا ۲۰۰ درصد سود برای کسی که خودرو را از کارخانه خریده و در بازار به فروش می‌رساند، ایجاد شود. این باعث شده که خودروسازان به شدت آسیب ببینند بنابراین سیاست‌گذار مجبور است تا از سویی به خودروساز آسیب نزند و از سوی دیگر دست دلالان کوتاه شود.»

راز آسمان پایتخت

سودهای میلیونی کم می شود

عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در ادامه می گوید:« یکی از راه‌های پیش رو این است که خودرو در بورس کالا عرضه شود، فرض کنید یک خودرو در کارخانه ۱۰۰ میلیون و در بازار ۳۰۰ میلیون به فروش می‌رود، کسی که در این قرعه‌کشی شرکت کرده و برنده شده چیزی حدود ۲۰۰ درصد سود می‌کند، بنابراین سرمایه‌ها به این سمت می‌آید و دلالی شکل می‌گیرد.

درحال حاضر تنها سرمایه‌گذاری به این شکل بوده و آن هم نوعی لاتاری است. اما در بورس کالا برای همین خودرو اول ۳۰۰ میلیون تومان پیشنهاد شده، چراکه در بورس کالا قیمت از طرف خریدار پیشنهاد می‌شود، وقتی خودرو به بازار می‌رود نهایتاً تا ۳۲۰ میلیون تومان فروش می‌رود. دیگر سود ۲۰۰ میلیون تومانی وجود ندارد در روزهای بعد پیشنهادات ۳۰۰ میلیون هم پایین‌تر می‌آید.»

قیمتها ارزان می شود

کاکایی معتقد است با عرضه خودرو در بورس مصرف کننده واقعی که خودرو ندارد می‌تواند از بورس کالا خودرو بخرد. او در ادامه به ایلنا می گوید:«بنابراین قیمت به طور خود به خود پایین می‌آید تا به قیمت کف کارخانه برسد. مثلا آن خودروی ۳۰۰ میلیونی به ۱۷۰ یا ۱۸۰ میلیون تومان می‌رسد.

با عرضه در بورس کالا می‌خواهند هم خودروساز و هم مصرف کننده متضرر نشود. از یک طرف قیمت بازاری از ۳۰۰ میلیون به ۱۷۰ یا ۱۸۰ میلیون می‌رسد و از طرف دیگر قیمت کارخانه به این رقم می‌رسد. از طرف دیگر خریدار تا سه سال نمی‌تواند خودرو را بفروشد و اگر بفروشد باید ۸۰ درصد مابه التفاوت را مالیات بدهد یعنی حتی اگر بازار گرم شد و کسانی خواستند دلالی کنند، باید ۸۰ درصد مالیات بدهند که در عمل برای آنها صرفه اقتصادی ندارد.»

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم ، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز