قیمت خودرو با عرضه در بورس ارزان می شود؟

خودرو قرار است به زودی وارد بورس شود از این رو تولید خودرو افزایش پیدا می کند و دست دلالان از بازار آن کوتاه می شود، با این وجود قیمت خودرو ارزان می شود؟

به گزارش کاماپرس، عرضه خودرو در بورس می تواند کمک کند تا قیمت های واقعی خودرو تعیین شود، همچنین با افزایش تولید خودرو میزان تفاوت قیمت محصول در کارخانه با بازار کم می شود.

از این رو می توان امیدوار بود که عرضه خودرو در بورس باعث کاهش قیمت آن می شود اما به شرط اینکه قانون های درستی برای ورود آن در مجلس گرفته شود.

مهر در گفتگو با رسول سلیمانی کارشناس اقتصادی این قانون ها را بررسی کرده است: موضوع از اواسط سال ۹۷ شروع شد؛ زمانی که بدلیل کاهش عرضه و افزایش تقاضا، قیمت خودرو در بازار آزاد شروع به فاصله گرفتن از قیمت مصوب کارخانه کرد.

علت این امر هم این بود که به دلیل قیمت گذاری دستوری، خودروساز در فرایند تولید خودرو زیان می‌کرد؛ بنابراین تولیدکننده توان مالی و انگیزه کافی برای تولید در تیراژ بالا را نداشت و تولید خودرو نسبت به سال ۹۶ نصف شد که این کاهش تولید تا امروز ادامه داشته است، به گونه‌ای که پیش بینی می‌شود تولید خودرو امسال نسبت به سال قبل ۱۰ درصد کاهش یابد.

آریاک سفر

این کارشناس اقتصادی افزود: دلیل افزایش تقاضا هم این بوده که به دلیل ایجاد فاصله زیاد قیمت بین بازار و کارخانه، نه فقط دلال‌ها بلکه مردم عادی نیز انگیزه بالایی برای خرید خودرو به قیمت کارخانه و فروش به قیمت آزاد پیدا کرده‌اند یعنی بسیاری از مردم عادی که در حال حاضر برای خرید خودرو از کارخانجات ثبت نام می‌کنند، قصد استفاده از خودرو را ندارند و می‌خواهند خودرو را بفروشند و سودی بدست بیاورند.

وی ادامه داد: بر اساس پیشنهادی که هم اکنون در مجلس مطرح است و هنوز فرایند نهایی شدن خود را کامل نکرده، مقرر شده که خودرو در بورس کالا عرضه شود که در صورت تحقق این امر خودرو در بستر بورس کشف قیمت خواهد شد که این قیمت همان قیمت فروش یا قیمت بازار خواهد بود.

این مساله موجب از بین رفتن انگیزه دلالی می‌شود و همچنین ما به التفاوت قیمت مصوب و فروخته شده در بورس به عنوان مالیات اخذ و به منظور افزایش تولید خودرو و توسعه حمل و نقل عمومی استفاده خواهد شد.

سلیمانی تصریح کرد: در صورت افزایش تولید خودرو، عرضه به بازار افزایش می‌یابد و این می‌تواند منجر به کاهش قیمت بازار شود.

در واقع مکانیزمی که در طرح مجلس برای افزایش تولید درنظر گرفته شده است، مکانیزم افزایش تولید است و قرار است منابع مالی لازم برای افزایش تولید، از مابه التفاوت قیمت پایه بورس، تا قیمت کشف شده تأمین شود.

باید سقف قیمتی تعیین کرد

وی با بیان اینکه برای عرضه خودرو در بورس باید شروطی در نظر گرفته شود، گفت: به عنوان شرط نخست اینکه سقف قیمتی نباید در نظر گرفته شود زیرا با اعمال سقف قیمت، عملاً بورس بی خاصیت می‌شود؛ همچنین باید محدودیت‌هایی برای خریداران گذاشته شود به این صورت که هر فرد مجاز به خرید یک خودرو در سال باشد.

از این طریق می‌توان روال قیمت سازی در بورس را محدود کرد. در صورت عدم اعمال این محدودیت، ممکن است عده‌ای وسوسه شوند که قیمت را مصنوعی بالا ببرند تا خودروهای احتکار شده خود را بفروشند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز صنعت خودرو، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

 

نرم افزار حسابداری
آسیاتک
ایمالز
همراه مکانیک-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
آریاک سفر
آیرومارت-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز