عرضه اولیه های 3 گانه بورس و بی نصیبی سهامداران از سود روزانه 50 میلیونی

لست سکند

عرضه اولیه های سه گانه بورس بحث و گفتگوهای فراوانی در میان فعالان بورسی ایجاد کرد و تفاوت این عرضه ها با عرضه های قبلی درس ها و نکته های مهمی برای سرمایه گذاران بازار سهام به همراه داشت.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار بورس و سایر بازارها، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، عرضه های اولیه همیشه برای سهامداران بورس جذاب هستند و با وجود آن که بورس هفته گذشته کم فروغ تر از هفته های قبل بود اما بحث هایی که درباره عرضه اولیه های سه گانه بورس ایجاد شد، بازار گپ و گفت میان سهامداران بورسی را داغ نگه داشت.

روزنامه هفت صبح در گزارشی به قلم احمدرضا نجفی به سه نکته مهم درباره این عرضه ها اشاره کرده است که در ادامه آن را می خوانید.

سه عرضه قابل توجه در هفته گذشته تجربه جالبی برای سهامداران به همراه داشت. در این هفته سه شرکت شامل؛ شرکت ریل پرداز نوآفرین با نماد حآفرین، شرکت پارس فولاد سبزوار با نماد فسبزوار و شرکت توسعه سامانه های نرم افزاری نگین با نماد توسن هر کدام به روشی متفاوت – حآفرین به روش جدید، فسبزوار به روش قدیمی وتوسن به روش ترکیبی –  وارد بازار سهام شدند.

راز آسمان پایتخت

خبر مهم بورسی امروز:

لغو خرید خودکار عرضه اولیه به سود چه کسانی شد؟

خیلی از خریداران عرضه اولیه، سهامداران فعال بورس نیستند و صرفا با خرید عرضه اولیه سعی می‌کنند به سود حداقلی و بدون ریسک رضایت دهند. آنها پیش از این با خیال راحت چند وقت یکبار حساب کارگزاری را شارژ می کردند و منتظر می ماندند تا در روز عرضه اولیه کارگزاری‌ها برایشان خرید کنند، اما تغییرات جدید بورس می تواند برای این دسته از سهامداران دردسرساز باشد.

آنها حالا مجبورند در روز عرضه اولیه اول  صبح بیدار شوند و در ساعت اعلام شده توسط ناظر بازار سفارش خرید ارسال کنند. ممکن است خیلی ها که پیش از این برای کل اعضای خانواده شان کد بورسی گرفته بودند، با لغو خرید خودکار کارگزاری ها قید عرضه اولیه را بزنند. موردی که می‌تواند در نهایت به نفع سهامداران فعال بورس شود.

چرا که کنار رفتن سهامداران از مشارکت در عرضه اولیه، سهم فعالانی را که هر روز مشغول معامله هستند بیشتر خواهد کرد. هرچند، عرضه اولیه فجهان نشان داد با وجود لغو خرید خودکار کارگزاریها، بازگشت سهامداران ناامید باعث شده آمار مشارکت در عرضه های اولیه به رکورد3.1 میلیون نفری برسد.

عرضه اولیه فسبزوار دیروز با همان روش قدیمی انجام شد و در آن هر نفر برای خرید حداکثر هزار و 200 سهم با سقف قیمت سه هزار و 125 تومان سفارش ثبت کردند. در این عرضه اولیه دو میلیون و 956 هزار نفر شرکت کردند وبه هر نفر 225 سهم به ارزش حدود 700 هزار تومان تعلق گرفت. موردی که نشان می دهد مشارکت در این عرضه اولیه نسبت به قبل حدود 150 هزار نفر کاهش پیدا کرده است.

اخبار پربازدید امروز را بخوانید:

سود روزانه 50میلیونی از جیب سهامداران پرید!

حآفرین اولین تجربه عرضه اولیه با روش جدید به سهامداران خاص بود. حآفرین که قرار بود پارسال به بازار سرمایه می‌آید، منتظر ماند تا امسال سهامش صرفا به صندوق‌های سرمایه‌گذاری تعلق بگیرد. بر اساس روش جدید، فرابورس عرضه اولیه سهام شرکت های پرریسک را به صندوق‌های سرمایه‌گذاری محدود کرده و صرفا صندوق ها با ثبت سفارش خرید می توانند در عرضه اولیه شرکت کنند.

موردی که انتقادات زیادی به همراه داشته چراکه عملا کل سود عرضه اولیه به صندوق‌ها خواهد رسید و سهامداران از این سود بی نصیب می‌مانند. هرچند مسئولان می‌گویند این تصمیمشان باعث ترغیب سهامداران به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم خواهد شد.

138 صندوق سرمایه گذاری در عرضه اولیه حآفرین شرکت کردند و به هرکدام آنها حدود 930 میلیون تومان سهم رسید. این یعنی به ازای هر روز صف خرید حآفرین، حدود 50 میلیون تومان درآمد روزانه نصیب صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌شود! درآمدی که می‌توانست بین همه سهامداران تقسیم شود.

یک میلیون نفر عرضه اولیه ترکیبی نخریدند

توسن قربانی اصلی روش های جدید فرابورس برای عرضه اولیه شد. این شرکت با ترکیبی از سنت و مدرنیته به بازار سرمایه آمد و عرضه اولیه سهام آن در دو مرحله با روش جدید و قدیم انجام شد. طوری که در ابتدا نصف سهام عرضه اولیه در اختیار صندوقهای سرمایه‌گذاری قرار گرفت و بعد از آن عرضه اولیه با قیمت کشف شده برای عموم سهامداران انجام شد.

در این عرضه اولیه به 158 صندوق سرمایه گذاری هر کدام 651 هزار سهم به ارزش حدود 500 میلیون تومان تعلق گرفت. مرحله دوم این عرضه تبدیل به یک کابوس بزرگ شد. چراکه تنها دو میلیون و 98 هزار نفر یعنی حدود یک میلیون نفر کمتر از عرضه اولیه قبلی برای خرید توسن سفارش خرید ثبت کردند تا کمترین مشارکت عرضه اولیه یک سال اخیر در کارنامه توسن ثبت شود. به هر خریدار توسن 50 سهم بها رزش 38 هزار تومان تعلق گرفت.

خبر مهم برای علاقه مندان به سرمایه گذاری و رویدادهای تجاری:

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

24 دیدگاه برای “عرضه اولیه های 3 گانه بورس و بی نصیبی سهامداران از سود روزانه 50 میلیونی

  1. امینی، گفته:

    عرضه،تمام،میشود‌بعد‌هرچه‌خرید‌میزنی‌پول‌کثرمیشودولی‌شب‌برگشت‌میخرد‌ازکارگزای،،سهال‌کردم‌میگوید‌باید‌سهامی‌فروش‌بشود‌تا‌برای‌شما‌ثبت‌بشود

  2. Mbm گفته:

    حافرین نشانه رانت کامل برای جلو گیری از اینگونه رانتها سهامداران باید در صندوقها سرمایه گذاری نکرده و اگر از قبل هم سرمایه دارند خروج کرده و مردم نشان دهند که مخالف اینگونه عرضه هستند.ودر مورد توسن اگر این کشف قیمت یک درصد هم قیمت را پایین آورده بود.خوب می‌گفتیم ۱۵۸صندوق به تفاهم رسیدن و قیمت را پایین آورده و به نفع مردم کارکردند.ولی افسوس مثل سایر عرضه اولیها در سقف قیمت به مردم عرضه شد.و سهم مردم فقط نصف شد.بنظر این حقیر روش حافرین باید متوقف شود.و در مورد ترکیبی طبق صلاح دید بورس اگر قیمت عرضه در سهمی بالا بنظر میرسه و تشخیص دادن که باید پایینتر باشه برای کشف قیمت به این ترتیب عمل بشه اونم نه ۵۰درصد با ۲۰درصد عرضه هم میشه کشف قیمت کرد. ولی افسوس که راه برای کلاه سر مردم گذاشتن فروان هست.برای مثال می‌توانند همان اول میزانی برای کم کردن قیمت سهم را بالاتر قیمت گذاری کنند. پس بهتره که با ده درصد کشف قیمت بشه اونم سهام مشکوک به گران فروشی و البافی به سبک قدیم

  3. ازاد گفته:

    سازمان بورس باید قبول کنه که اعتماد اجباری و دستوری به صندوقها را نمی توان ایجاد کرد.ای کاشک اینقدر احساس پدر سالاری نمی‌کردید.

  4. م گفته:

    #آقای_ریٔسی_لطفا_👇
    سلام علیکم خسته نباشید مسئولان سهام عدالت و آقای ریٔسی مرد میدان مرد عمل از جنس همین مردم مرد انقلابی خواهشمندم سهام عدالت فروشندکان از سال ۹۹ پیگیری کنید واریز بشه شما را به خانم فاطمه زهرا (ع) قسم میدم واریز فروش سهام را واریز کنید بخدا گرونی امانمان را بریده این چندر کاز پول سهام از واجب واجبتر نیازمونه شمارا را به حضرت ابولفضل العباس واریز کنید … چرا پست های من اشتراگ نمیزارید اخه؟؟؟؟ بقران مجید پیش خوانواده هم شرمنده ایم مدام خواهشمندم رسیدگی کنید آقای ریس جمهور محترم انقلابی آقای ریًسی ریس مجلس نمایندگان عزیز ریس قوه قضائيه لطفا ورود کنید پول فروش سهام واریز بشه ممنون اعضای خانواده پنج نفره هستم… خونه هم ندارم خودمم سرپرست خانواده معلول شدید دارم چکار کنم؟؟؟؟ با کد ملی 1580791786 معلول شدید از ۳عضو هستم

  5. کرمانشائی گفته:

    ایجاد رانت برای عده‌ای ، نمی‌تواند با عدالت همسو باشد . چرا باید عرضه اولیه به روشی تقسیم شود که منافع آن در جیب یک عده نورچشمی برود ، آیا باعث اقبال مردم به صندوق‌ها شد؟ همان روش قبلی خیلی بهتر بود و اینکه کارگزاری‌ها خرید را انجام دهند برخوردار کردن سهامداران از امکانت کارگزاری‌ها ، حق مردم بود

  6. محمد علی گفته:

    عرضه اولیه ترکیبی یک نوع عرضه مسخره است چون یک سهم را دو بار عرضه اولیه می‌کنند در واقع کلاه سر سهامداران خرد می گذرد

  7. ملت گفته:

    حآفرین مصداق بارز بی عدالتی بود باز فقط برخی سهامداران میتوانند سهام آنرا در قیمت بالاتر بخرند و آخرش سنگ بورس و ضررش به پای لنگ خرده سهامدارمظلوم بخوره اینجاست که باید بگیم عدالت شرمنده ایم آخه عقل کل وقتی عرضه ای ریسکش بالاست پس چرا از فردا میذارید سهامدار خرد بره تو صف خریدش تابلو رانت بازی کردید

  8. علی گل محمدی گفته:

    سلام.واقعا چه اتفاقی افتاده توی این مملکت که هر جا هر کاری انجام میدن یک جمعیت زیادی ناراحت و ناراضی هستن.اون از سهام عدالت این از عرضه اولی این دفعه که به ما نرسید.چی بگم فقط خدا آخر و عاقبتمون بخیر کنه.

  9. مهیارمحمدی گفته:

    فقط میتونم بگم خدا لعنتتون کنه از این بورس مزخرفتون دلمون به همون عرضه اولیه خوش بود که دارید اونم ازمدن میگیرید

  10. مجید گفته:

    باسلام
    عرضه اولیه حافرین نشان داد که فقط و فقط و فقط یک روش جدید بوده در جهت تعدیل کسری بودجه دولت …. جناب آقای رییسی ریس جمهور محترم انقلابی به حرمت همون یک رایی که به شما دادیم لطفاً ورود بفرمایید

  11. حکیم زمانه گفته:

    بادرود
    این نوع عرضه اولیه صرفا در جهت کمک به مسری بودجه دولت هستش .جناب آقای رییسی ریس جمهور محترم انقلابی لطفاً ورود بفرمابید

  12. زبل خان گفته:

    بادرود
    این نوع عرضه اولیه صرفا در جهت کمک به مسری بودجه دولت هستش .جناب آقای رییسی ریس جمهور محترم انقلابی لطفاً ورود بفرمابید

  13. افشین گفته:

    اختلاف طبقاتی بیداد میکنه ، ویلاهای چند صد میلیاردی تهران و لواسان و … از همین رانت‌ها ساخته میشه ، تورم از همین رانت ها منشاء میگیره

  14. ناشناس گفته:

    روحانی یک جور دیگر ملت رو بدبخت کرد حالا نوبت به عده دیگر رسیده!!! بورس ایران با رانت ورانت بازی و شعار درست نخواهد شد و مافیا در این مورد از خود سردمداران بورس می باشد!!!!

  15. حسین شایقیان گفته:

    بورس دیگه شده آلت دست یک سری ازافراد تازه وارد وتازه به دوران رسیده.و هر کسی که می‌آید و می‌خواهد خودی نشان بدهد یک طرح تازه و من درآوردی در می‌آورد،وما هم شدیم آلت دست این افراد تازه به دوران رسیده.خواهش میکنم از مسئولین که بگذارند آن حالت استاندارد خودش را داشته باشد و دم به دقیقه نیایید قانون رو قانون بگذاریدوتغییرش بدهید،به خاطر خودنمایی.مردم و مشتریان را دیگه خسته و دلزده کردید.و پشیمانی برای تمام مشتریان این بازار کردید و همه می‌گویند که ما چه غلطی کردیم که وارد این بازار شدیم و ای کاش از روز اول نمی آمدیم در این بازار و این افراد با زندگی و سرمایه یک عمر زندگیمان بازی کنند و به نابودی بکشانند.و خیلی از این مشتریان هم به ناچار هنوز مانده اند به خاطر اینکه ضررشان را جبران کنند.آن هم ضرر 80 درصد از کل سرمایه زندگیشان که شاید و شاید و شاید که برگردد.و آن تازه به دوران رسیده ها هم ایستادند و دارند نگاه می‌کنند و به ریش این افراد ضرر دیده می‌خندند.

  16. مهدی گفته:

    بورس ایران کلا کلاه برداریه.مگه کارخانه ای ک یک سال کار کروه بعد از یکسال ۵۰ در صد قیمتش میشه؟ این کارخانه رو اصلا با موشک هم زیرورو کنن بعد از یک سال با تورمه ۲۴۰ در صدی باز باید ۲۰۰ در صد سود بده ن این ک سرمایه مردم نصف بشه و از بین بره.

  17. مهدی افشار گفته:

    سلام،ازمسولان عالی رتبه کشورتقاضامندم که سهام عدالت اشخاصی راکه فاقدسهام عدالت میباشندرابه انها واگذارنمایندزیرا ماهم بچه همین ایران هستیم،

  18. شاپور گفته:

    چرا اینهمه دم ازخدا واسلام وعدالت میزنیدخجالت بکشیدولله ازایرانی بودنتون ازخون شهدا ازاین ملت ازخداخحالت بکشید چراسهم حافرین بین صتدوقها تقسیم کردین چرااینهمه سهامداربدبخت ضررکرده را مجبورکردین واینهمه سوداین نماد توجیب صندوقها ریختین ننگتان باد بخدا ولله دیگه ازاینهمه ظلم خسته شدیم

  19. ن ش گفته:

    امدن خریدخودکارلغو کردن همیشه فروش عرضه اولیه از۱۰نیم شروع میشه بدون اطلاع قبلی امدن ساعت ۷صبح فروش ازادکردن خیلی میدونن زمان کار بورس ساعت ۹صبح شروع میشه طرف میگه ساعت ۱۱یا۱۲میرم عرضه اولیه بخرم تاحالاکدوم عرضه ساعت ۷صبح شروع به فروش کرد بخداقسم همش دزدی رانت خواری هرکی میخواد خریدفروش کنه بره ارزدیجتال هیچ فرقی بابورس نداره لااقل بهترازاین بازارمزخرف هست

  20. علی گفته:

    بازار سرمایه . یعنی بازی با سرمایه مردم ضعیف که پولشون رو ازشون بکشن بیرون و یه دلقد هم نسارمون کنن وسلام

  21. علیرضا گفته:

    ساده بگم
    نصف عرضه اولیه رو برداشتن برای خودشون
    و برای اینکه ما اعتراض نکنیم با این ترفند مسخرشون میخان مردمو گیج کنن

    مردم هم که از چیزای مبهم دوری میکنن و اونا با خیال راحت …
    (این عرصه اولیه های کوچیک همیشه بالای ۱۰۰ درصد میده حالا حساب کن ببین چقدر سود میکنن)
    (اگه باور نمیکنید _ بگید ببینم چرا بدون هیچ اعتراضی با این فساد کنار اومدید)

    اگر قانون درستی داشتیم حتی یک دونه هم نباید به حقوقی ها عرضه اولیه میدادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز