عوامل افزایش قیمت ارز در فروردین ۱۴۰۳

دلار تا پایان سال از 54 هزار تومان ارزانتر می شود؟-کاماپرس
لست سکند

با توجه به افزایش تقاضا توسط مسافران نوروزی و تهدید کشورهای عضو هفت علیه ایران بار دیگر قیمت دلار به بالای ۶۰ هزار تومان رسیده است.

به گزارش کاماپرس، هرچند در هفته گذشته قیمت دلار تا ۵۹ هزار تومان کاهش پیدا کرده بود و مسئولان وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در مصاحبه‌هایی اعلام کرده بودند که روند نزولی قیمت ارز ادامه پیدا می‌کند، اما طی دو روز اخیر بار دیگر قیمت دلار به بالای ۶۰ هزار تومان رسید.

بیشتر بخوانید:

راز آسمان پایتخت

یکی از مهمترین عواملی که می تواند روی قیمت ارز بازار آزاد تاثیر بگذارد میزان عرضه ارز است. در شرایط کنونی بسیاری از مسافران سفرهای خارجی متقاضی دلار هستند و دولت بیش از ۱۰۰۰ دلار ارز مسافرتی نمی‌دهد و به همین دلیل آنه نیاز خود را از بازار آزاد تامین می‌کنند. از طرف دیگر بانک مرکزی آنقدر ارز در اختیار ندارد که بتواند به همه تقاضاها پاسخ دهد، همین ناترازی منجر شده قیمت ارز روند صعودی بگیرد.

دلایل افزایش قیمت ارز در بازار ایران

عامل دیگری که منجر به افزایش قیمت ارز در بازار ایران شده بیانیه کشورهای عضو هفت هستند که گفتند در صورتی که ایران موشک بالستیک به روسیه ارسال کند کشورهای عضو گروه هفت تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع خواهند کرد. همین مسئله سیگنال افزایش قیمت ارز را به بازار داده است.
نکته دیگری که در روزهای اخیر بانک مرکزی را به چالش کشیده تصور مردم نسبت به تورم سال ۱۴۰۳ است، به عبارت دیگر انتظارات تورمی باعث شده تا مردم متقاضی دلار باشند تا با ذخیره‌سازی این ارز بتوانند سرمایه خود را حفظ کنند.
بنابراین در شرایط کنونی قیمت دلار بالای ۶۰ هزار تومان نوسان رو به بالا پیدا کرده و در صورتی که عرضه دلار افزایش پیدا کند روی این قیمت تثبیت خواهد شد.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز