صفر تا صد مراحل تعویض پلاک خودرو

لست سکند

تعویض پلاک خودرو یکی از مراحلی است که بعد از اتمام فرآیند خرید خودرو، باید انجام شود. معمولا موارد مربوط به تعویض پلاک خودرو، هزینه و مراحل آن هر ساله به‌روزرسانی می‌شود و بهتر است افراد قبل از اقدام به خرید و فروش خودرو، با مراحل جدید تعویض پلاک خودرو آشنا باشند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار خودرو، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، پلاک خودرو یک شناسه منحصر به فرد دارد که از چند عدد و حروف الفبایی تشکیل شده است. هنگامی که قراردادی بین دو طرف معامله شکل می‌گیرد، افراد باید در اسرع وقت برای تعویض پلاک اقدام کنند تا شناسه منحصر به فرد خود را داشته باشند. داشتن پلاک جدید و فک پلاک قبلی باعث خواهد شد تا در صورت بروز مشکل قانونی، طرفین معامله دچار چالش نشوند. به همین خاطر هر دو طرف معامله باید به مراکز مربوطه مراجعه کنند و مدارک و مستندات لازم را ارائه دهند تا این مرحله سپری شود.

افرادی که در شرف خرید خودرو هستند، باید از مراکز تعویض پلاک محل زندگی خود وقت بگیرند و برای این امر در وقت معین شده به مرکز مورد نظر مراجعه کنند. در ادامه مراحل و مسائل مربوط به تعویض پلاک بیان خواهد شد؛

برای تعویض پلاک خودرو چه مدارکی احتیاج است؟

اولین مرحله این است که فرد خریدار باید مدارک مورد نیاز برای تعویض پلاک خودرو را ارائه دهد. برخی از این مدارک برای خریداران و بعضی مربوط به فروشندگان است. علاوه بر مدارک خریداران و فروشندگان، باید مدرک‌های مربوط به احراز سکونت تعویض پلاک نیز ارائه شود. ضمنا برای خودروهای وارداتی باید مدارک لازم جهت شماره گذاری این اتومبیل‌ها وجود داشته باشد.

راز آسمان پایتخت

به طور کلی داشتن مدارک احراز سکونت، اصل سند فروش کارخانه سازنده، کارت و برگه سبز خودرو، اصل شناسنامه جدید و کارت ملی خریدار، بیمه نامه شخص ثالث معتبر، ارائه برگه عدم خلافی خودرو، رسید پرداخت عوارض شهرداری و اصل کارت معاینه فنی معتبر ضروری است.

تعویض پلاک در سال 1401 چقدر هزینه دارد؟

سال‌های قبل هزینه تعویض پلاک به دو قسمت تقسیم می‌شد. خریداران خودروهای کمتر از 200 میلیون تومان موظف به پرداخت 200 هزار تومان هزینه بابت تعویض پلاک بودند. دارندگان خودروهایی با ارزش بیشتر از 200 میلیون تومان نیز باید 300 هزار تومان هزینه پرداخت می‌کردند. اما در سال 1401 این تقسیم بندی از بین رفت و تمامی خودروها باید برای هزینه اصلی و ثابت تعویض پلاک، 373 هزار تومان هزینه کنند.

بر اساس آخرین قانون تعویض پلاک، فروشندگان باید هزینه عوارض خودرو و انتقال سند را پرداخت کنند. دیگر هزینه‌های مراکز تعویض پلاک برعهده خریداران است.

روند مالیات دهی برای نقل و انتقال خودرو

بر اساس آخرین قانون وضع شده، ششم فروردین ماه سال جاری مقرر شد تا مالکان خودروها قبل از مراجعه به مرکز تعویض پلاک، مالیات آن را پرداخت کنند. طبق آخرین ابلاغیه‌ها، میزان مالیات پرداختی برای خودروهای داخلی معادل یک درصد ارزش خودرو و برای اتومبیل‌های وارداتی برابر دو درصد ارزش آن است.

به این نکات توجه داشته باشید

تمامی هزینه‌های مربوط به تعویض پلاک با کارت بانکی دریافت می‌شود و هیچ هزینه به صورت دستی قابل پرداخت نیست. در مرحله تعویض پلاک، نیازی به ارائه مدارک مربوط به تسویه حساب عوارض شهرداری ندارید. خلافی خودرو از طریق دستگاه پوز در مرکز تعویض پلاک قابل پرداخت است. در صورت کامل بودن مدارک، کل فرآیند تعویض پلاک خودرو 2 تا 3 ساعت زمان می‌برد.

تمامی مراحل معامله خودرو با همراه مکانیک

افرادی که مایل به خرید خودرو و انجام فرآیند آن به صورت کاملا قانونی هستند، می‌توانند از کارشناسان همراه مکانیک کمک بگیرند. کارشناسان این مجموعه در تمامی روزهای هفته و ساعات کاری به متقاضیان خرید خودرو، مشاوره لازم را ارائه می‌دهند. افراد علاوه بر گرفتن مشاوره، می‌توانند برای خرید خودرو به نمایشگاه آنلاین این مجموعه مراجعه کنند. ضمنا فروشندگان خودرو نیز امکان استفاده از خدمات این مجموعه را دارند.

علاوه بر این موارد، همراه مکانیک با داشتن کارشناسان حرفه‌ای، امکان کارشناسی مناسب انواع خودروها را برای متقاضیان فراهم کرده است. یکی دیگر از خدمات این سایت، امکان خرید اقساطی خودرو برای کسانی است که در حال حاضر کمبود نقدینگی دارند. افرادی که در شرایط کنونی مایل به خرید خودرو هستند، اما نقدینگی کافی را ندارند، می‌توانند از طریق خدمت خرید اقساطی خودرو همراه مکانیک نسبت به خرید اقدام کنند.

به طور کلی، سایت همراه مکانیک شرایطی را فراهم کرده تا افراد در کمترین زمان ممکن امکان مقایسه قیمتی خودروهای مختلف و آگاهی از امکانات آن‌ها و حتی معامله اتومبیل مورد نظر خود را داشته باشند.

انتهای پیام

مرتبط با : همراه مکانیک
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز