شاهین با پلتفرم و موتور اختصاصی روانه بازار می شود

در پی برخی گزارش های منتشر شده درباره پلتفرم و موتور خودروی شاهین و طرح این ادعا در گزارش های مذکور که موتور و پلتفرم خودروهای دیگر همچون پراید و تویوتا در این خودرو به کار رفته است، شرکت سایپا این مطالب را تکذیب و اعلام کرد این خودرو با پلفترم و موتور اختصاصی به بازار می آید.

به گزارش کاماپرس، گزارش های منتشر شده در سایت های فارسی زبان خارجی درباره خودروی شاهین واکنش سایپا را در پی داشت و این شرکت ادعاهای مطرح شده در این گزارش های را بی اساس دانست. در این گزارش ها با ذکر تاریخچه ای از روند شکل گیری خودروی شاهین عنوان شده بود که اصالت خودرو شاهین به استفاده از پلت‌فرم قدیمی تویوتا یاریس با موتور تقویت شده پراید بازمی گردد.

طراحی مگاپلتفرم SP به صورت اختصاصی برای محصولات جدید سایپا

شرکت سایپا در توضیحاتی که در پاسخ به این ادعاها منتشر کرده آورده است: سایپا برای ایجاد تنوع و توسعه محصولات خود، طراحی یک‌مگاپلتفرم را در دستور کار خود قرار داد و از این مگاپلتفرم، دو پلتفرم SP1 و SP0 را به دست آورد که به ترتیب محصولات کلاس‌های C و B را پوشش می‌دهند.

براساس اعلام سایپا طراحی این مگاپلتفرم به گونه‌ای است که بیش از ۷۰ درصد دو پلتفرم مشتق شده با یکدیگر مشترک هستند و این امر باعث می شود محصولات تولیدی روی این دو پلتفرم قدرت تنوع و تغییرات لازم را داشته باشند.

راز آسمان پایتخت

شاهین نخستین محصول روی این مگاپلتفرم است که با پروژه SP100 تولید و با نام تجاری «شاهین» معرفی شده است، این خودرو به زودی وارد بازار خواهد شد.

علاوه بر این، مدل کراس‌اوور این محصول نیز به تازگی رونمایی شده و در سال ۱۴۰۰ به بازار عرضه خواهد شد.

لذا مجدداً تاکید می‌شود مگاپلتفرم SP به صورت اختصاصی و ویژه محصولات جدید گروه سایپا در مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا طراحی شده و توسعه یافته است.

موتور شاهین، اختصاصی بوده و موتور پراید و تیبا و … نیست

در بخش قوای محرکه نیز موتورهای طراحی شده صرفاً به محصولات این پلتفرم اختصاص داشته و براساس نیاز آنها بوده و توان مورد نیاز را ایجاد خواهند کرد و شائبه غیرواقعی و جهت دار استفاده از موتور هر محصول دیگر مثل پراید یا تیبا یا … در این محصولات، برداشت‌های نادرست و نتیجه‌گیری‌های اشتباه رسانه‌ای است، چرا که موتور یک بار اختراع شده و در صنعت خودروسازی مرسوم است که موتورهای دارای قابلیت را با تغییرات لازم روی محصولات مختلف استفاده می‌کنند. موتور TU شرکت پژو سیتروئن نمونه‌ای از این دست به شمار می‌رود.

در حال حاضر موتور توربو شارژ M15TC با توان ۱۰۸ اسب بخار و ۸ سوپاپ با گیربکس دستی جدید به عنوان اولین قوای محرکه محصولات جدید سایپا در نظر گرفته شده است.

موتور و گیربکس اتوماتیک محصولات جدید سایپا در دست اقدام است

این موتور در شرکت مگاموتور سایپا به طور کامل طراحی و توسعه یافته و تست‌های نهایی آن در حوزه عملکرد موتور و همچنین آلایندگی به پایان رسیده است. برای موتور سایپا، گیربکس جدیدی نیز طراحی شده و در مرحله تولید قرار گرفته است.

همچنین در گام بعدی قوای محرکه و‌ گیربکس اتوماتیک برای این‌پلتفرم پیش‌بینی شده که در حال حاضر مراحل توسعه آن روی خودرو در دست انجام است و در مدل‌های آینده به بازار معرفی خواهد شد.

اخبار مهم حوزه خودرو را بخوانید:

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : سایپا
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

15 دیدگاه برای “شاهین با پلتفرم و موتور اختصاصی روانه بازار می شود

  1. هموطن گفته:

    خیلی از خریداران از انتخاب شاهین به جهت الگو برداری از یک طرح ژاپنی که در زمینه خودرو حرفهای زیادی برای گفتن دارد خوشحال بودند و اکنون با تکذیب این امر نگران می شوند. نظر به بی تجربگی و به روز نبودن خودروسازی ایران بهتر است با الگوبرداری از طرح ها و پلتفرم های موفق و قابل انعطاف چه در زمینه شاسی و چه در زمینه موتور مرتکب خطایی نشود که زیانش متوجه مصرف کننده شود. چرا که به جهت سیستم مشتری مداری مملکت ما بعدها فراخوانی برای رفع اشکال داده نخواهد شد مگر در مواردی حاد مثل آتش گرفتن خودرو و انفجار و امثالهم که جان دیگران را هم به خطر بیندازد…

  2. هموطن گفته:

    در ایران با این انحصار بازاری که راه انداختند. روی فرغون هم یک موتور قارقارک تراکتور بزارند مردم براش صف می بندند 😁😁😁

  3. یاسین گفته:

    ۸سوپاپ ایران بیشتر نمیتونه کار بزاره دادا.اگر ماشین میزدی .مثل ماکسیما کشیده و پهن میزدی با موتور قوی.که همه تعجب میکردن.فرغون زدی سایپا جان

  4. اکبر گفته:

    عذر بدتر از گناه الان معلوم شده هم دروغ میگن هم پلتفرم باستانی عهد اینکاها رو بهشون بعنوان پلتفرم جدید انداختن خخخخ

  5. سعید گفته:

    موتور پراید چی بود که گذاشتیدش روش موتور پراید رو چقدر می توان تقویت کرد هر موقع تولید پراید رو متوقف کرده اید پس دلیلی نداره که موتورش رو هم بزارید روی یه خودروی جدید حداقل بیاید یه موتوری تولید کنید که 160 اسب بخار داشته باشه و بشه تا حداقل 220 اسب بخار تقویتش کرد موتور پراید 63 اسب بخار داره پس تا 140 اسب بخار بیشه تقویتش کرد 140 اسب بخار چیه کشوری که عرضه نداره یه موتور قدرتمند و درست و حسابی برای خودروهاش تولید کنه پس چه توقعی میشه ازش داشت که پیشرفت کنه .

  6. محمد علی گفته:

    فقط میتونم بگم
    در بدترین زمان
    بدترین مکان
    با دزدترین و فاسدترین مدیران و…….روبرو هستیم.
    در نبود خربزه،چغندر سالار بازار است.

  7. محمد+حیدری گفته:

    انشالا قرقی و عقاب بسازین رو پلتفرم گنجشک
    خدا برادران چینی رو برامون حفظ کنه
    قشنگ مشخصه رنگ و لعاب چینی داره
    الان گنجشکم رنگ کنید جای عقاب ملت صف میبندن

  8. Javad گفته:

    موتور توربو شارژر ساختن قدرتش تازه شده ۱۰۸ اسب بخار و اونم ۸ سوپاپ یعنی موتور پیکان روش میزاشتن شرفش بیشتر بود

  9. پیشرفت با فکر گفته:

    نظر ب اونایی که میگن موتورش کج و راسته اول از همه همون. دنایی ک خیلی دوسش دارین موتور پارس tu5روشه
    یادم میاد وقتی ال 90خریدم همین نظرات بود ک پیکانه مدل جدیدشه الان شده 550میلیون و همه دنبالشن بیشتر شما هم ک نظر میدین یا ماشین ندارین یا دارین همون پرایده
    چرا مملکت ما از چیزی ک ندارن یا نمیتونن ب دستش بیارن بد میگن ن خداییش چرا؟؟؟
    بعد توقع پیشرفت هم دارین میخواین پیشرفت کنید موقع رای دادنتون دقت کنید

  10. جابر گفته:

    چون با توان داخلی تولید شده دلیلی وجود ندارد که تو سرش بزنین. هیچکدام از نظرات کارشناسی نیست و صرفا حرفهای یک کلاغ چهل کلاغی کوچه بازاری است.یک مقدر دندون رو جیگر بذارین انشاالله آینده همه چیز را مشخص خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز