سکه بهار آزادی جدید چه شکلی است؟

سکه بهار آزادی جدید چه شکلی است؟-کاماپرس

رئیس کل بانک مرکزی از عرضه سکه جدید بدون تاریخ ضرب و با طرح جدید خبر داد.

برای دیدن بهترین ایده ها برای هدیه روز مرد اینجا کلیک کنید.
به گزارس کاماپرس، محمدرضا فرزین با اشاره به ضرب سکه جدید تمام بهار آزادی بانک مرکزی، افزود: سکه جدید بدون تاریخ ضرب و با طرح جدید در بازار عرضه خواهد شد. در این راستا، تلاش ما این است که عرضه طلا به بازار هم از طریق ضرب و عرضه سکه جدید و هم ظرفیت مرکز مبادله ارز و طلا از محل افزایش ذخایر طلا طی سال جاری افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به اقدامات بانک مرکزی برای تسهیل قوانین و مقررات مربوط به واردات طلا، گفت: هدف از این اقدامات افزایش ذخایر طلای کشور بود. در این راستا به صادرکنندگان اجازه دادیم با واردات طلا رفع تعهد ارزی داشته باشند.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: براساس قانون، طلای وارد شده به منظور رفع تعهد ارزی باید در مرکز مبادله ارز و طلای ایران عرضه و در اختیار متقاضیان قرار گیرد.

بیشتر بخوانید:

عرضه شمش طلا از چهارشنبه در مرکز مبادله

فرزین تصریح کرد: با اقدامات انجام شده ذخایر طلای کشور به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرد و بر این اساس بانک مرکزی تصمیم گرفت از چهارشنبه (۲۷ دی ماه ) شمش طلا در مرکز مبادله عرضه شود.

راز آسمان پایتخت

وی با تاکید بر اینکه این که بانک مرکزی به عنوان بازارگردان در مرکز مبادله ارز و طلا فعالیت خواهد کرد، گفت: بانک مرکزی هم در طرف عرضه و هم تقاضا برای مدیریت بازار حضور خواهد داشت.

به نقل از ایسنا، سکه جدید و ارتقا یافته بانک مرکزی پس از پنج سال بدون تاریخ ضرب و با طرح جدید و استفاده از تکنولوژی‌های نوین، ضرب می‌شود.

شایان ذکر است که از این سکه هنوز طرح یا تصویری منتشر نشده است.

طرح‌های مختلف سکه بهار آزدی

در ادامه به طرح‌های مختلف سکه که تا کنون به بازار عرضه شده است، اشاره می‌شود:

سکه طرح قدیم

ضرب سکه طرح قدیم مربوط به سال‌های ۱۳۵۸ تا ۱۳۸۶ است. در یک سمت سکه‌های طرح قدیم نام حضرت علی و عبارت بانک ملی ایران و در سمت دیگر تصویر حرم امام رضا و عبارت اولین بهار آزادی دیده می‌شود.

سکه‌های طرح قدیم تا مدتی پیش به همراه سایر سکه‌ها در بازار خرید و فروش می‌شدند. در حال حاضر این سکه‌ها به علت اختلاف قیمت واضح با سکه طرح جدید و کمبود تقاضا برای آن‌ها تقریبا به طور کامل از بازار طلای ایران کنار گذاشته شده‌اند. در همان سال سکه‌های ۲.۵ بهار و ۵ بهار نیز با همین طرح ضرب شدند که امروزه تقریباً نایاب هستند.

سکه طرح جدید

این سکه‌ها که به سکه امامی نیز معروف هستند از سال ۱۳۸۶ تا کنون در بازار کشور عرضه می‌شوند. در سکه‌های طرح جدید تصویر بنیان‌گذار جمهوری اسلامی در یک سمت و تصویر بارگاه امام رضا(ع) در طرف دیگر دیده می‌شود. این نوع سکه نسبت به سکه‌های طرح قدیم قیمت بالاتری دارد.

سکه‌های طرح قدیم و جدید از نظر وزن و عیار تفاوتی با هم ندارند؛ اما به دلیل تقاضای متفاوت با قیمت‌های کاملاً متفاوت در بازار عرضه می‌شوند. بر روی همه سکه‌های طرح جدید، به‌جای سال ضرب واقعی آن‌ها سال ضرب اولین دوره ضرب این سکه‌ها یعنی ۱۳۸۶ درج می‌شود. قیمت سایر انواع سکه‌های بهار آزادی شامل نیم‌سکه، ربع‌سکه و سکه‌های گرمی تابع قیمت سکه امامی یا طرح جدید است.

انتهای پیام

مرتبط با : بانک مرکزی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز