بازگشت قیمت دلار به کانال 49 هزار تومانی؟

قیمت دلار افزایش می یابد؟-کاماپرس
تور لحظه آخری-کاماپرس

تحلیل‌ها واکنش افزایشی دلار به جنایت تروریستی کرمان را گذرا و هیجانی نشان می‌دهد چرا که پتانسیل تحریک تقاضا در بازار ارز وجود ندارد و جریان نقد موجود در بازار در سطحی نیست که بتواند قیمت‌ها را بالا ببرد.

به گزارش کاماپرس، بر اساس مشاهدات، قیمت دلار در بازار ایران تحت تأثیر عوامل اقتصادی و سیاسی قرار دارد. تحلیل‌های شتاب زده نشان می‌دهد افزایش قیمت دلار پس از حادثه تروریستی در کرمان، ممکن است بیشتر از تحلیل‌های دیگر درست به نظر برسد. اما چرا قیمت دلار ثبات خود را حفظ می‌کند و در کانال ۴۹ هزار تومان باقی خواهد ماند؟

برای هرگونه تأثیر سیاسی بر قیمت دلار، باید به صورت عمیق و نه سطحی به آن نگاه کرد. زمانی یک متغیر سیاسی می‌تواند قیمت دلار را تحریک کند که در وهله اول قیمت به لحاظ زمانی برای تغییر آماده باشد، دوما پتانسیل تحریک تقاضا در بازار ارز وجود داشته باشد، سوما جریان نقد موجود در بازار در سطوحی باشد که بتواند قیمت‌ها را به بالا سوق دهد‌ و در آخر چشم انداز تورمی نیز فعال باشد.

بیشتر بخوانید: 

در ادامه به موضوعات بالا می‌پردازیم:

راز آسمان پایتخت

اولا، قیمت دلار از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون بیش از ۵۰ درصد رشد کرده است و حالا نزدیک به 9 ماه است که در بازه ۴۸ تا ۵۲ هزار تومان استوار است. تجربه نشان داده که دلار برای گذار به کانال‌های 10 یا 20 و یا حتی 50 به اصلاح زمانی نیاز دارد، زیرا اساسا واکنش جامعه و فعالان بازار به چنین قیمت‌هایی به طول می‌انجامد.

دوما، بازاری که در سال گذشته رشد چشم‌گیری داشته و حالا هم با ثبات 9 ماهه خود از بازدهی مانند بازدهی بازار مسکن و سهام دور بوده نمی‌تواند تقاضای زیادی داشته باشد. عدم شلوغی خیابان فردوسی به عنوان مرکز بازار غیررسمی این مسئله را تأیید می‌کند.

سوما، به نظر می‌رسد با کنترل رشد نقدینگی و تعدیل سرعت رشد سپرده‌های دیداری به رقم تاریخی آن یعنی حدود 30 درصد، جریان نقد موجود در بازار ارز نیز به شدت محدود شده و همین مسئله به تضعیف طرف تقاضا منجر شده است.

به نقل از فارس، در آخر، با توجه به کنترل نقدینگی و ادامه درآمدهای نفتی دولت، تعدیل تورم بی‌دلیل نخواهد بود. به طور کلی، متغیرهای محرک بازار ارز، حتی در صورت وقوع اتفاقات سیاسی، قدرت تغییر را ندارند و افزایش قیمت‌ها ممکن است موقت و هیجانی باشد.

قیمت دلار افزایش می یابد؟-کاماپرس

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز