سود عجیب نورچشمی‌ها در روزهای قرمز بورس

افت‌های هفته به هفته بورس پای دولت را بیش از گذشته به این بازار باز کرده است. دولت برای ممانعت از بروز بحران در بازار سرمایه تلاش می‌کند
به گزارش کاماپرس، برخی تحلیلگران معتقدند اثرگذاری دولت بر بازار سرمایه نه تنها باعث تثبیت شرایط نمی‌شود بلکه دشواری‌های بیشتری را نیز ایجاد می‌کند. حتی زمزمه‌هایی ایجادشده که پررنگ شدن نقش حقوقی‌ها در فرایند ایجاد تعادل در بازار سرمایه، منجر به افزایش سفته‌بازی آنها در بازار شده است. روز چهارشنبه ایسنا به نقل از سایت نورنیوز نوشت: برخی گزارش‌های در دست بررسی حاکیست، تعدادی از کارگزاری‌ها با سوءاستفاده از شرایط ایجاد شده در بازار سرمایه، سهامداران پرقدرت را از خرید منصرف کرده‌اند و به آنها تاکید کردند که با قرار نگرفتن در صف خرید و ریزش ارزش سهام می‌توانند طی روزهای آینده نسبت به خرید سهام ارزان اقدام کنند.

بعضی‌ها روزانه 10 درصد سود می‌کنند
روز پنج‌شنبه سایت اقتصادنیوز با انتشار گزارشی از توزیع سودهای 8 تا 10 درصدی طی یک روز بین برخی نورچشمی‌ها خبر داد. این سایت مدعی شد این سودها به لطف حمایت‌ها و پول‌پاشی‌ها ایجاد شده است و این روزها حقوقی‌ها فقط از سهم های بزرگ حمایت می‌کنند. این نحوه حمایت، موجب شده بازار شکل بی‌قواره‌ای پیدا کند. اشاره‌ها و نشانه‌ها هم تاییدکننده حمایت حقوقی‌ها در برخی از سهم‌های بزرگ بازار بود. این حمایت مشخصا در معاملات روز چهارشنبه با جمع‌آوری صف فروش در نماد چند شرکت شاخص‌ساز به ثبت رسید.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

به نظر نویسنده سایت اقتصادنیوز در روزهای گذشته تصور چنین حمایت‌هایی سبب شد تا توزیع نقدینگی در بازار دستخوش تغییر شود و بخش زیادی از سرمایه‌های خرد به منظور کسب سودهای ساختگی یا در واقع رانت به سمت سهم‌های مورد حمایت به حرکت درآید. حرکتی که چهارشنبه در برخی از سهم‌های پرمعامله رقم خورد و قیمت را از کف مجاز تا سقف یا نزدیکی سقف مجاز پیش برد را می‌توان از این منظر نگریست. این حرکت به سمت بزرگان بازتاب سیگنال‌هایی است که بازارساز از طریق حمایت از سهم‌های خاص به سرمایه‌گذاران می‌دهد و به این ترتیب، توزیع ثروت را نه بر حسب کارایی بنگاه که بر حسب صلاحدید خود تغییر داده است.
این سیاست های صلاحدیدی موجب شد که در آخرین روز کاری بورس، شاهد نوعی بیمه‌گری در سهام باشیم و این نوع حمایت به صورت سودهای بین ۸ تا ۱۰ درصدی تحقق یابد. در واقع اگر کسانی دیروز به هر طریقی حدس می‌زدند که با حمایت حقوقی‌ها صف‌های فروش در نمادهای خاص بازار برچیده می‌شود این امکان برایشان فراهم شد که در ابتدای معاملات در کف مجاز قیمت اقدام به خرید کنند و در انتهای بازار در سقف قیمت با کسب سود بالای ۸ درصد سهام خود را بفروشند. در واقع، علاوه بر اینکه پشتوانه‌های مالی حمایت‌های اخیر در بازار محل سوال است، این پرسش هم پیش می‌آید که بازارساز چرا باید با تور حمایتی خود این سیگنال غلط را به بازار ارسال کند که برخی سهم‌ها از برخی دیگر بهتر و در واقع عزیزترند؟

آریاک سفر

معاملات آخرین روز هفته زیر ذره‌بین
برندگان آخرین روز کاری هفته در بازار سرمایه چه کسانی بودند؟ نویسنده سایت اقتصادنیوز سعی می‌کند با تحلیل معامله‌های روز چهارشنبه به این سئوال پاسخ دهد که آیا کسانی که سهام‌های خاص را در پایین‌ترین قیمت خریدند و در بالاترین قیمت فروختند، «نورچشمی‌ها»یی بودند که خبرها قبل از وقوع به دستشان می‌رسد؟
در سه سهم شاخص‌ساز بورس روز چهارشنبه نزدیک به 2000 میلیارد تومان تغییر مالکیت صورت گرفته است. نیمی از پول سمت سهمی رفت که دیروز از کف منفی به سقف مثبت رسید. سهمی که در ابتدای روز صف فروش بود و با صف خرید بسته شد! آیا این جابجایی تنها یک اتفاق بوده و محصول تشخیص خریداران یا ناشی از اشاره‌ها و سرنخ دادن‌ها در فضای غبارآلود تالار بورس تهران؟
نویسنده در پایان اشاره می‌کند که بازار این روزها علاوه بر نوسان با یک مشکل جدی اما پنهان‌شده پشت حمایت‌ها نیز مواجه است؛ آن مشکل اطلاعات نهانی است که زمینه‌ساز ضررهای پیاپی سهامداران خرد و حقیقی و البته سودهای درشت بزرگان است.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
آیرومارت-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
ایمالز
آسیاتک
همراه مکانیک-کاماپرس
آریاک سفر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز