سود بانکی چقدر و چگونه افزایش یابد؟

لست سکند

اواسط تیر ماه سالجاری بانک مرکزی برای کنترل تورم، به افزایش نرخ سود بانکی چراغ سبز نشان داد و با سود حداکثر 18 درصد موافقت کرد.

به گزارش کاماپرس، در حالی که نرخ تورم روندی افزایشی را طی می کند، بانک مرکزی برای مدیریت آن اقدام به افزایش سود بانکی گرفته است در این میان برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند که نرخ 18 درصد برای سپرده گذاری دوساله و 16 درصد برای سپرده گذاری یکساله کافی نیست و باید به 40 درصد نزدیک شود، تعدادی دیگر پیشنهاد می دهند که سود سپرده باید گام به گام افزایش یابد و رشد ناگهانی را توصیه نمی کنند.
با توجه به اینکه نرخ سود، ابزاری است که از سوی برخی اقتصاددانان آبی بر آتش نوسان‌های اقتصادی توصیف می‌شود، برای مقابله با تورم باید نرخ سود در اقتصاد افزایش یابد. اما این ابزار تا چه سطحی می‌تواند به کار گرفته شود؟برخی اعتقاد دارند باید با توجه به جذابیت دیگر بازار‌ها تعیین شود، آنان تاکید دارند نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت باید به شدت افزایش یابد تا از التهاب بازار‌ها کاسته شود.

افزایش گام به گام نرخ سود

از دید برخی اقتصاددانان ممکن است نتوان به طور مشخص تعیین کرد که نرخ سود باید تا کجا افزایش یابد، اما می‌توان استدلال کرد که این افزایش باید گام به گام باشد؛ زیرا مشخص نیست تغییر در رفتار فعالان اقتصادی در چه نرخی با کاهش تورم متناسب می‌شود.
به گزارش دنیای اقتصاد علاوه‌بر این، برای کنترل انتظارات تورمی، ترسیم مسیر صعودی نرخ سود برای فعالان اقتصادی و مشروط کردن آن، موثرتر از افزایش‌های بزرگ و موردی نرخ سود عمل می‌کند. پس لازم است بانک مرکزی نرخ‌های سود سیاستی را به تدریج افزایش دهد و این افزایش‌ها را مشروط به دستیابی به تورم هدف کند.

مطالب مرتبط را بخوانید:

راز آسمان پایتخت

نرخ سود متناظر با بازده دارایی

برخی کارشناسان توصیه می‌کنند افزایش نرخ سود باید متناظر با بازده دارایی‌ها باشد و در این مورد مثال‌هایی از بازده سهام، مسکن و طلا در سال گذشته ارائه می‌کنند. اما دسته دیگر از اقتصاددانان تاکید دارند پیدایش حباب در بازار دارایی‌ها امری دور از ذهن نیست؛ قیمت دارایی ممکن است برای دوره‌های حتی طولانی و به طور قابل توجه از ارزش ذاتی فاصله گیرد، به خصوص اگر انتظارات تورمی لنگر نشده و اطلاعات در بازار نامتقارن باشد.

به افزایش شدید نرخ سود نیازی نیست

در نهایت اینکه نرخ سود باید متناظر با نرخ تورم هدف افزایش یابد. در این مرحله، نرخ تورم هدف برای اقتصاد ایران نمی‌تواند تک‌رقمی باشد؛ چرا که برای پایدار کردن تورم تک‌رقمی باید اصلاحات اساسی در شبکه بانکی اجرا شود. در نتیجه، در مرحله اول و تنها برای ثبات بخشیدن به بخش پولی و رسیدن به تورمی در حدود ۲۲ درصد، نیازی به افزایش شدید نرخ سود نیست، در واقع در گام نخست جهت نرخ سود بانکی از سطح آن مهم‌تر است.

 

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز