سود سپرده های بانکی افزایش می یابد؟

تصمیم امروز بانک مرکزی مبنی بر افزایش 2 درصدی سود سپرده های بانک ها نزد بانک مرکزی این گمانه زنی را در میان کارشناسان و فعالان اقتصادی ایجاد کرده است که سود سپرده های مردم نزد بانک ها نیز در تصمیمات آتی بانک مرکزی افزایش خواهد یافت.

به گزارش کاماپرس ،  بانک مرکزی در راستای اجرای قانون پولی و بانکی کشور برای حفظ ارزش پول ملی و کمک به رشد اقتصادی، در جلسه روز جاری خود ترتیبات جدید اجرای سیاست پولی را تصویب و براساس مفاد دستورالعمل «عملیات بازار باز و اعطای اعتبار در قبال اخذ وثیقه توسط بانک مرکزی»، نرخ سود سپرده‌گذاری نزد بانک مرکزی را با 2 واحد درصد افزایش در سطح 12 درصد تعیین کرد.

این درحالیست که نوسانات نرخ ارز طی هفته های اخیر که اوج آن در هفته گذشته و این هفته اتفاق افتاد موجب بحث هایی درباره علل و راهکارهای توقف این نوسان ها در محافل کارشناسی و رسانه ای شده است.

برخی کارشناسان به صراحت نرخ سود منفی را علت دلار 20 هزار تومانی می دانند و معتقدند کاهش نرخ سود سپرده توسط بانک مرکزی در شرایط فعلی اقتصاد کشور باید با اقدامات دیگری همراه می شد تا شاهد نوسان نرخ ارز نباشیم.

سود سپرده منفی عامل آشفتگی قیمت دلار است

آریاک سفر

به بیان دیگر به باور برخی کارشناسان اقتصادی همچون صادق الحسینی نرخ بهره واقعی – نرخ سود سپرده بانکی منهای تورم –  منفی ۲۰ درصد دلیل اصلی بهم ریختگی بازار ارز است. این کارشناس اقتصادی تصریح کرده است زمانی که نرخ دلار ۱۶۲۰۰ تومان بود به بانک مرکزی توصیه کرده است این نرخ بهره منفی سریعا باید با انتشار اوراق تصحیح شود اما بانک مرکزی در این زمینه منفعلانه عمل کرده است.

نکته دیگری که یادآوری آن در شرایط کنونی قابل توجه است این که نوسانات نرخ ارز در دولت دهم نیز به همین سبک وسیاق اتفاق افتاد و در آن ایام دولت برای آرام کردن بازار ارز و بازگرداندن نقدینگی از این بازار راهکار دیگری جز افزایش نرخ سود سپرده های بانکی نداشت.

دولت اکنون نیز با شرایط مشابه ای مواجه است اما افزایش سود سپرده های بانکی تنها راه چاره نوسانات بازار ارز نیست و بورس نیز ظرفیت فراوانی برای جذب نقدینگی دارد.

در هر حال تصمیم اخیر بانک مرکزی این احتمال را که طی روزهای آینده شاهد افزایش نرخ سود سپرده های بانکی باشیم افزایش داده است و باید در انتظار آینده ماند و دید این احتمال به واقعیت تبدیل می شود یا خیر؟

 

انتهای پیام

مرتبط با : بانک مرکزی
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز