سود سپرده های بانکی سهام و دلار را گران کرده است

روزنامه رسالت در گزارشی یکی از دلایل افزایش غیرمنطقی نرخ ارز را « خلق پول بی‌رویه» در بانک ها برای پرداخت سود سپرده و ورود این پول به بازار بورس عنوان کرده است.

به گزارش کاماپرس؛ دلار روز گذشته از مرز 26هزار تومان گذشت تا رکوردی کم سابقه از نرخ ارز ثبت شود.گرچه این رقم در پایان روز مجددا به کانال 23 هزار تومان برگشت ما رفتارشناسی دلار در هفته گذشته نشان می‌دهد، عبور قیمت دلار از مرز 20 هزار تومان، فشار روانی بسیاری به جامعه وارد آورده است. گروهی برای جلوگیری از سقوط سرمایه های زندگیشان اقدام به تبدیل ریال به ارز می کنند و برخی سهامشان در بورس را نیز تبدیل به ارز کرده اند و این موضوع نشان دهنده وخامت اوضاع است. این در حالیست که دولت در برابر این فشارها سکوت کرده است.

افزایش 3برابری حجم نقدینگی در دولت دوازدهم

به نوشته روزنامه «رسالت»: تولید پول بدون پشتوانه به‌طورقطع به تورم در جامعه منجر خواهد شد. با نگاهی به حجم نقدينگی در آغاز به كار دولت يازدهم يعنی ابتدای مردادماه سال ۱۳۹۲ به رقم ۴۷۹ هزار ميليارد تومان می‌رسیم. ميزان كل نقدينگی در اقتصاد ايران تا پايان سال ۹۶ به ۱۵۲۹ هزار ميليارد تومان رسيد که گويای افزايش ۳ برابری حجم نقدينگی از ابتدای دولت روحانی است و رشد نگران‌کننده‌ای محسوب می‌شود.

عدم بازپرداخت وام‌های کلان، دلیل خلق پول جدید

راز آسمان پایتخت

عطا بهرامی، پژوهشگر و تحلیلگر مسائل اقتصادی هم در گفت‌وگو با «رسالت»، با اشاره به اینکه بانک‌ها باید سود سپرده‌های خود را پرداخت کنند ولی شرکت‌ها و اشخاصی که وام‌های کلان از بانک‌ها گرفته‌اند، اکثرا اقساط تسهیلات را پرداخت نمی‌کنند،گفته است: بانک‌ها موظف به پرداخت سود ۲۰ درصدی سپرده‌های خود هستند که رقم بزرگی است، درنتیجه پول نقد با سرعت تولید می‌شود. بانک‌ها این پول‌ها را به شرکت‌های زیرمجموعه خود می‌دهند و آن‌ها هم این سرمایه را وارد بورس می‌کنند که به‌طور عجیبی بازار سرمایه را چاق کرده است.

دولت از بالارفتن نرخ ارز سود می‌کند

به گفته او دولت هم با حمایت خود به این روند سرعت می‌بخشد. «دولت روند غیرمنطقی افزایش شاخص بورس را اعمال می‌کند و چنانچه دلار روند کاهشی داشته باشد، بورس با ریزش شاخص روبه رو می‌شود، اما در عمل به‌صورت تصنعی بازار را بزرگ می‌کند به‌طوری‌که حتی بانک مرکزی هم از این بازار خرید می‌کند. هجوم برای خرید سهام شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌هایی که کالای صادرات محور دارند، به امید افزایش نرخ ارز و سود بیشتر می‌شود، درحالی‌که موتور اصلی این روند را بانک‌ها روشن کرده‌اند.»
بهرامی تصریح کرد: به نظر می‌رسد منافع دولت ایجاب می‌کند که نرخ ارز در حال افزایش باشد. در حال حاضر ۷۰ درصد از حجم پول خلق‌شده از طریق بانک‌های خصوصی به افزایش‌دهنده شاخص بورس تبدیل‌شده است که هیچ منطقی برای آن وجود ندارد.

مطالب مرتبط را بخوانید:

 

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز