سهمیه ‌بندی بنزین تغییر می‌ کند؟

سهمیه بندی بنزین-کاماپرس

درحالی‌که صحبت از اجرای سراسری طرح سهمیه‌بندی بنزین مطرح است اما به گفته مسئولان هنوز تغییر در نظام سهمیه‌بندی بنزین قطعی نیست.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار نفت و نیرو، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، بر اساس نظام سهمیه‌بندی فعلی در خصوص بنزین، تنها 27 میلیون نفر دارنده خودرو و موتورسیکلت در کشور از یارانه بنزین بهره‌مند می‌شوند و افرادی که دو یا چند وسیله نقلیه دارند بیشتر از افرادی که یک وسیله نقلیه دارند از یارانه بنزین بهره‌مند هستند. در همین راستا در آذر ماه1400 طرحی مطرح شد که در آن  مردمی که وسیله نقلیه ندارند یا نمی خواهند از یارانه بنزین خود برای مصرف بنزین یارانه‌ای استفاده کنند، بتوانند بنزین یارانه‌ای خود را در سامانه‌ای به‌فروش برسانند. البته این طرح درابتدا قرار بود به صورت آزمایشی در برخی از شهرها انجام شود و به محض اینکه مرحله آزمایشی و انجام مطالعات کارشناسی تکمیل شد اجرای آن در سراسر کشور آغاز شود.

حالا با گذشت چندین ماه از این موضوع باز هم زمزمه‌هایی از تغییر سهمیه‌بندی بنزین به گوش می‌رسد. برخی مطرح شدن این موضوع را نبود واردات بنزین می‌دانند و برخی دیگر اجرای این طرح را در راستای جلوگیری از قاچاق بنزین عنوان می‌کنند. در همین ارتباط «جلیل سالاری» مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی می‌گوید‌: درحال حاضر واردات بنزین نداریم، تلاش برای تأمین نیاز بنزین داخلی با ظرفیت‌های داخلی است و بحث صادرات، در اولویت‌های بعدی ما قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

آریاک سفر

به گفته وی، برای سوآپ همنام با کشور روسیه و برخی کشورهای آسیای میانه در حال مذاکره و در مرحله توافق قرار داریم و مذاکرات برای سوآپ نفت خام با هدف استفاده در پالایشگاه‌های شمالی کشور در جریان است.

سالاری از ارسال تجهیزات پالایشگاهی ایران به کشورهای دیگر اشاره کرد و گفت: این تجهیزات در حال استفاده در یکی از پالایشگاه‌های خارج از کشور است و با 2 پالایشگاه دیگر نیز توافقاتی برای استفاده از تجهیزات ایرانی انجام شده است. باید مصرف را مدیریت کنیم زیرا مصرف بالای 100 میلیون لیتر بنزین با توجه به جمعیت کشور تطابق ندارد؛ در این زمینه علاوه بر اصلاح الگوی مصرف باید سیستم خودروها نیز تغییر کند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تاکید کرد: اختلاف قیمت سوخت در ایران با کشورهای همجوار بسیار بالا است و این موضوع مسیر قاچاق را ایجاد می‌کند؛ برای جلوگیری از قاچاق باید استفاده از سامانه‌های پیمایش مانند «سپهتن» مورد توجه قرار گیرد.

معاون وزیر نفت در خصوص وضعیت تولید و توزیع بنزین سوپر گفت: بعد از اتمام اورهال و تعمیرات پالایشگاه شازند، مشکلی در تولید بنزین سوپر نداریم، توزیع بنزنی سوپر در تهران آغاز شده و به‌تدریج توزیع آن در دیگر کلانشهر ها نیز آغاز و افزایش خواهد یافت.

لازم به ذکر است، سهمیه بنزین ۳۰۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت شخصی از ۲۵۰ لیتر در ماه به ۱۵۰ لیتر در ماه در سراسر کشور کاهش یافت. اکنون کارت‌های سوخت یک سهمیه ٦٠ لیتری و یک سهمیه ١٥٠ لیتری دارند.

انتهای پیام

مرتبط با : پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران
نرم افزار حسابداری
کاراپلاس-کاماپرس
آریاک سفر
همراه مکانیک-کاماپرس
آیرومارت-کاماپرس
آسیاتک
ایمالز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز