فاز دوم سهام عدالت اجرا می شود؟

7 اقتصاددان به لزوم تکرار تجربه سهام عدالت پرداخته و از آن به عنوان راهی برای افزایش ثروت عمومی مردم و گسترش عدالت اقتصادی یاد کرده اند اما آیا سهام عدالت 2 از سوی دولت اجرا می شود؟

به گزارش کاماپرس؛ بسیاری رونق این روزهای بازارسرمایه را ناشی از آزادسازی سهام عدالت و واگذاری بخشی از سهام شرکتهای دولتی می‌دانند که تعداد زیادی از مردم را وارد بازار بورس کرد. با کاهش ارزش پول ملی و افزایش تورم یکی از راههایی که دولت برای خروج موقتی از بحرانی که در آن گرفتار شده است، پیدا کرد، موضوع آزادسازی سهام عدالت بود. اقساط این سهام از سود سالانه آن در بازار سرمایه پرداخت شد و پس از گذشت مدتی افراد مشمول دریافت این سهام كه شامل جمعیتی بیش از 46 میلیون نفر بودند، به مالكان آن تبدیل شدند.

به نوشته جام جم «در حال حاضر ارزش اسمی سهام‌‌های 500 هزار تومانی چیزی حدود 12 تا 16 میلیون تومان و ارزش ریالی سهام‌های یك میلیون تومانی چیزی حدود 27 تا 35 میلیون تومان برآورد می‌شود. سهام‌هایی كه می‌تواند یك سرمایه مناسب به‌خصوص برای اقشار آسیب‌پذیر و دهك‌های پایین درآمدی باشد.»

در همین رابطه جام جم با طرح سوالی در خصوص اجرای فاز دوم طرح سهام عدالت که علاوه بر مشمولان قبلی اقشار دیگری را نیز تحت پوشش قرار دهد ، نظر برخی کارشناسان اقتصادی را جویا شده که در ادامه برخی از آنها را می‌خوانیم:

محمد خوش‌چهره / اقتصاددان

راز آسمان پایتخت

من با استفاده بیمار از مُسکن مخالفتی ندارم اما معتقدم این راهکار اساسی نیست. بلکه مشکلات اجتماعی و نارضایتی‌های عمومی ناشی از مشکلات ساختاری است که می‌توان با اقداماتی از قبیل اجرای مرحله دوم سهام عدالت آن را تسکین داد، اما به لحاظ کارشناسی مخالفتی ندارم.

آلبرت بغزیان / استاد اقتصاد

مشکل اینجاست که اقشار ضعیف جامعه به محض آزادسازی این سهام‌ها به دنبال فروش آن خواهند بود که این موضوع با ایجاد یک جریان درآمدی پایدار برای این افراد مغایر است که باید در این زمینه فکری کرد اما در مجموع این اقدام قطعا دارای تاثیرات مثبتی است.

وحید محمودی / استاد اقتصاد  

به نظر من این سهام باید در دو مرحله مجدد واگذار شود. در مرحله اول  کسانی که در دولت قبل شامل دریافت این سهام نشده اند  و در مرحله بعدی سهم افراد و خانوارهایی که توسط دولت از یک میلیون تومان به 500هزار تومان کاهش یافت باید به همان رقم اولیه بازگردد.  این اقدام اگر چه به معنای حل مشکلات کشور نیست اما اقدام خوبی است.

مرتضی افقه / استاد اقتصاد

امروز با فشارهای کوتاه مدت مواجهیم و اقدامات اینچنینی برای مقابله با کاهش انگیزه و روحیه شهروندان به‌خصوص دهک‌های پایین درآمدی کف مطالبات از دولت است.

در این باره بیشتر بخوانید:

 

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز