سهام عدالت و یک اجحاف 50 درصدی در حق مردم

لست سکند

به نوشته روزنامه شرق بسیاری از سهامداران سهام عدالت بدون آن که علت مشخصی داشته باشد مالک نیمی از سهم اولیه تعیین‌شده توسط دولت هستند و مسئولان بورس می‌گویند سازمان خصوصی سازی باید در این زمینه پاسخگو باشد.

به گزارش کاماپرس، وقتی خبر آزادسازی سهام عدالت منتشر شد شادی فراوانی در اقشار کم درآمدی که مشمولان این سهام بودند و سهام دریافت کرده بودند – چرا که اخیرا به تصریح نمایندگان مجلس مشخص شده بسیاری از مشمولان هم سهام عدالت دریافت نکرده اند – ایجاد شد.

البته این شادی دیری نپایید چرا که فروش سهام و زدن پول آن به زخم زندگی آن طور که سهامداران عدالت توقع آن را داشتند انجام نشد و واریز قطره چکانی پول فروش سهام جان سهامداران عدالت را به لب رساند.

روزنامه شرق در گزارش امروز خود پرده از ماجرای دیگری در خصوص سهام عدالت برداشته و نوشته است؛ سهام عدالت که دولت نهم در راستای اجرای یکی از شعارهایش یعنی تسری عدالت در جامعه به مردم داد، سهام برخی از شرکت‌های دولتی بود که به قشرهای کم‌درآمد جامعه تعلق می‌گرفت. آن‌طور‌که احمدی‌نژاد در آن زمان اعلام کرده بود، قرار بود همان‌طورکه پول نفت در قالب یارانه به حساب مردم واریز می‌شود، سود سهام عدالت هم سالانه به دخل‌و‌خرج خانه‌ها کمک کند اما با گذشت بیش از 10 سال از اجرای این طرح، نیمی از بهای سهام عدالت به دولت پرداخت نشده و سود آن‌هم به حساب مردم نیامده است.

چرا شرکت های استانی کل پول سهام عدالت را نپرداخته اند؟

راز آسمان پایتخت

آن‌طور‌که یک منبع مطلع می‌گوید: شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی که به نمایندگی از مردم سهام عدالت را راهبری می‌کردند، مکلف بودند سود دریافتی از محل سهام عدالت را برای تسویه بدهی مردم استفاده کنند تا پس از پرداخت یک میلیون تومان قیمت پایه‌ای که دولت برای سهام عدالت تعیین کرده بود، سود حاصل از فعالیت این شرکت‌ها به حساب دارندگان سهام عدالت بیاید اما معلوم نیست چرا این شرکت‌ها نتوانسته‌اند کل پول سهام عدالت را پرداخت کنند و حالا مردم مالک نیمی از سهم اولیه تعیین‌شده توسط دولت هستند.

اگرچه این منبع مطلع معتقد است که حساب‌و‌کتاب شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی روشن نیست اما محمدرضا معتمد، معاونت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، بر این باور است که صورت‌های مالی این شرکت‌ها در کدال موجود بوده و شفاف است. البته او پاسخ‌گویی درباره دلیل عدم پرداخت نیمی از پول سهام عدالت را بر عهده سازمان خصوصی‌سازی می‌داند.

اخبار مهم بورس را بخوانید:

چرا سهامداران بابت سهامی که دولت گفته مجانی است باید پول بدهند؟!

یک منبع مطلع درباره سهام عدالت به «شرق» می‌گوید: سهام عدالت به بخشی از جامعه تخصیص پیدا کرد اما افراد دارنده سهام، حق حضور در هیچ مجمعی را نداشتند.

او اضافه می‌کند: به همین خاطر مدیریت این سهام به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی محول شد. این شرکت‌ها سود سهام عدالت را که گرفتند، باید قسط آن را به دولت می‌دادند. زیرا دولت سهام عدالت را در واقع به بخشی از مردم فروخت که پولش را بعدا بگیرد.

این منبع مطلع ادامه می‌دهد: برخی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی همه بدهی دولت را داده‌اند، بنابراین سهام‌عدالت به‌صورت صد درصدی به صاحبان آن تعلق گرفته است اما یک‌سری، بخشی از این بدهی را ندادند. ‌او بیان می‌کند: دو سال قبل به سهام‌داران نامه دادند و گفتند به دولت بدهکار هستید. 400 هزار تومان پول بدهید تا کل سهام متعلق به خودتان باشد. سهام‌داران عدالت هم گفتند که بر اساس گفته‌های دولت و بر اساس طرح تحول اقتصادی که مجلس مصوب کرده است، سهام عدالت مجانی است. پس چرا باید 400 هزار تومان پول بدهیم.

ضرورت بررسی حساب ها و پاداش هیات مدیره شرکت های استانی سهام‌عدالت

به گفته این منبع مطلع، اخیرا که سهام عدالت در بورس عرضه شده است، 39 میلیون سهم آن به‌صورت 460 هزار تومانی است. بخش بسیار کوچکی، یک میلیون تومانی و بخشی هم به‌صورت سهام بیش از 500 هزار‌تومانی عرضه شده است.

او تأکید می‌کند: مشخص نیست که چرا وضعیت ارزش سهام‌ آنها متفاوت است. یا سرمایه‌گذارها پول کم داشته‌اند و بدهی دولت را نداده‌اند یا از ضعف مدیریت است یا اینکه کسی به آنها پول یعنی سود سهام را نداده است. این منبع مطلع اضافه می‌کند: باید تمام صورت‌های مالی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در بورس باشد و تمام سود سهامی که گرفته‌اند در حساب‌و‌کتاب‌هایشان آمده باشد. تمام پاداش هیئت‌مدیره که در شرکت سرمایه‌گذاری حقوقی بوده است، باید در حساب‌ها وجود داشته باشد. اینجا یک بررسی و شفاف‌سازی لازم است.

اخبار مهم را بخوانید:

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم مرتبط با سهام عدالت، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

 

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

18 دیدگاه برای “سهام عدالت و یک اجحاف 50 درصدی در حق مردم

  1. ایرانم گفته:

    رانت انواع مختلفی دارد از رانت اطلاعات اقتصادی یک مدیر دخیل در یک پروژه یا زمین واگذاری تا تبعیض توزیع منابع ملی، ایجاد رانت میکند./ به اسم عدالت و اینکه فرودستان سهام بگیرند و ثروتمند نگیرند، نیمی از مردم به اسم برخودرا محروم کردند از سهام عدالت و درعوض دادند به اسم سهم دولت، معمولا ثروتمندان زرگند توی این قیبل رانت ها، گفته حدود نمی دارندگان سهام عدالت در حقیقت ثروتمند! و حدود نیمی از فقرا هرگز سهام نگرفتند.
    بهتر بود به همه سهام برابر میدادند به شرط خوداظهار که فرودست هستند و در صورت عدم صداقت جریمه بشوند، شاید برحی اندکی به ثروت ثروتمندان اضافه میشد، اما هیچ مانعی نمیشود که میلیونها نقر زا فرودستان محروم شود/ فرودستان خاموش یا فرودستان چاله عدم تشخیص/ اینها همیشه هستند، افرادی هرگز توی عمرشان لاقل چند مورد از موارد ذیل دارند:
    یک بار سفر خارج نرفتند، هرگز نتوانستند ازدواج کنند، هرگز وام نتوانستند بگیرند (مگر همان یارانه شان بعنوان وام یک میلیونی!)، هرگز حسابهای چنیدن ساله میلیاردی نداشتند! هرگز خودروی چندصدمیلیونی یا میلیاردی نداشتند، هرگز بیمه تامین اجتماعی نبودند، هرگز حقوق ثابت پایه حقوق کارگری نگرفتند، هرگز هیچ امتیاز ارزشمند تحصیلی و اجتماعی و اقتصادی نگرفتند! هرگز نتواستند تحت پوشش هیچ سازمان حمایت ماند بهزیستی و کمیته امداد.. قرا بگیرند دهها پاره متر دیگر شناسایی هست و اما نمیخواهنداین فرودستان و محرومان خاموش و در چاله عدم شناخت سیستمی را به حقشان برسند!

  2. جوان ایرانی گفته:

    سهام عدالت فقط یک سراب بود و بس. دلخوشی و سرگرمی برای مردم و سود برای عزیزان و برادران

  3. مریم گفته:

    سهام عدالت یکی بیاد به من بگه ایا سهامی که ازتیرهست گزاشتیم فروش اونم بعد ده سال فقط میزنه درصفرمعامله این عدالتش کجاست که میگن سهام عدالت

  4. بنی ادم گفته:

    باسلام وعرض ادب بنده میخوام یه خورده درد دلمو در اینجا بادوستان عرض کنم اول از همه اینکه بنده یکی از افرادی هستم که درهمان سال اول از طریق بهزستی بخاطرداشتن فرزندمعلول سهامدارشدم البته بطورناعادلانه چون باداشتن پنج فرزنددیگه دران زمان فقط دوتا سهام یکی به من ویکی هم پسر معلولم وبا گذشت ده سال یعنی ۹۵ بودکه دوباره طرحی دادند که بقیه افراد که نیازمندودهکهای پایین هستند به انها سهامی میدهند که بنده کارهای اولیه راانجام دادم ولی هرگز سهامی برای بقیه بچه هام صادرنشد وفرزندم درسال ۹۴ فوت نمودند یعنی بنده عضوبهزستی بودم وبقول سازمان خصوصی سازی افرادبهزستی وکمیته امداد ارزش سهامی کامل یکمیلیونی راشامل شدند ولی از شانس بگم یا تقدیر به بنده چنین چیزی تعلق نگرفت وسهام فرزند معلولم شد۴۱۲هزارتومان وسهام بنده ۸۲۴هزارتومان هرچند بازم جای شکرهست که حدعقل سهام من را مثل سهام فرزندمعلول فوت شده ام نکردند واگر عدالتی هست بنده که درسال ۸۵سهامداربهزستی بودم وده سال با سهام بنده معاملاتی شده وهمچنان رهبر دستوردادند که به سهام افرادتحت پوشش بهزستی وکمیته امدادباید همان ارزش سهامی یکمیلیون محاسبه بشه که نشدوانهای که درسال ۹۵ تازه سهامدارشدنداز همان برگه های یکمیلیونی بهشان تعلق گرفته اگه پسرم فوت شده سهامش که مثل بقیه افرادباید محاسبه میشد ولی شاید حالا باخبرهای که شنیده میشه که خیلی سهامهای دیگه دست دولت هست ونباید اقایونی که درسازمان خصوصی سازی هستندبزارن حق یه معلول اینگونه ضایه بشه به امید روزی که ایشاالله هیچ شخصی درکشورمان احتاج چنین پولی وسهامی نباشد واگه عدالتی هست بقول افرادی که مثل بنده گلایه دارن باید همه مردم ایران ازان بهرمندمیشدندواگه اشخاصی نیازبه چنین پول وسهامی نداشت خودش انصراف میدادان زمان میشدگفت سهام عدالت ایشالله که ماچنین عدالتی ندیدیم وبه امیدخدافرزندانمان ونوه های ما از روزهای خوب وخوشی درکشورمان بهره مندباشند

  5. طاهری گفته:

    بادرود.دوصدگفته چون نیم کردارنیست.متاسفانه تنهاکسانی که هیچ حق وحقوقی ندارندوصدایشان به جایی نمی رسدملت است وتنهاجایی دردنیااست که دولت حقوقی برای ملت درنطرنمی گیردواکثرمواقع به عنوان صدقه وطلبکارباملت خودبرخوردمی کندوجای ملت باقشری ازافرادجامعه گذشته ایران عوض شده وصدقه ای که آن قشرمی گرفتنداکنون به ملت وآن قشرصاحب ایران شده.باسپاس

  6. علی گفته:

    راستی این همه مردم اعتراض میکنند چراکسی جوابگو نیست چرافروش سهام عدالت باید بلوکی بشه مگه نمیگید سهام عدالت مال مردم فقیره پس کواون اسلامی که ازش تعریف میکنید برادری وبرابری اینه حضرت محمد این دین را برای ماسفارش کرد نه به ولله خلاصه بگم اه مظلوم گیرنده است

  7. ملت مظلوم. وبی دفاع گفته:

    مملکت صاحب ندارد هرکی میاد بغکرغارت ودزدی کسی بفکرملت بدبخت نیست ..صاحب اصلی این مملکت. مرد وکسی نیست جایش بگیرد.. گدایان دیروزی شدندمسئولین امروزی مملکت فقط خدامیتونه واحمدی نژادایران راآبادکنه وبسسسسسسسسس

  8. علیرضا محرمی گفته:

    من یک بازنشسته ارتش هستم . چرا سهام من 492000 تومان است . مگر 500000 تومانی نباید باشد ؟

  9. حمید گفته:

    چرا سهام فروشش متوقف شده.بابا یا از اول حرفی که میزنیین عمل کنین یا مردمو مسخره نکنین.سیر از گشنه بی خبره.وسلام

  10. Mohsen گفته:

    بخدااگر این همه دزدی نمیشدومثل سالهای جنگ مملکت دست خداترسهابود بعضی مسئولین ازجنگ نمی ترسیدند بخاطرارامش واسایش خودوفرزندانشان که درکشورهای بیگانه هستندخیانت به مملکت وملت نمیکردندبخدااینهمه فقیرنداشتیم مگرکشورماکم ثروت دارداین آخریها بخاطرجیب یک افرادبخصوص چقدرشمش سکه شدوبه حراج گذاشته شدهمین بورس ارز سکه چقدرضرربه فقرا زدازخودم میگویم یک کارگرساختمانی چه امنیت شغلی دارم اجاره خانه خرج سربارش مدرسه اینترنت وغیره من وامثال من صبح هرچه در خانه
    می خواهندمیزنیم روی چشم عصرمیزنیم روی پایمان که عجب فراموش کردم ازیک پاویک چشم ناکارشدیم خداحق من وامثال من راازمسئولین خائن بگیرد الاهی امین@

  11. بی پناه گفته:

    سهامی که رهبر آزادش کرد و گفت زود به مردم بدهید معلوم شد اگر بگویند بارون آفتاب درمیاد خوب سوار شدن و ملت خوب سواری میدن

  12. فردین گفته:

    بخدا قسم این سیاستشونه قیمت پراید رو بیشتر از ۱۰ برابر کردن بعد اونوقت یه مقدار ناچیزی کمش میکنن که مردمو بازی بدن ، در مورد سهام عدالت که حق مردمه بر عکس این موضوع عمل میکنن سهامشون کمتر از نصف میشه بعدا کم کم میاد تازه به نصف نزدیک میشه و دیگه باش بازی میکنن هی ۲ درصد کم میکنن ا درصد زیاد که دیگه بالا نیاد و چیزی دست مردمو نگیره ، تف به این عدالت و لعنت خدا بر مسئول نالایق

  13. نرجس گفته:

    سهامی که دولت نهم به مردم داد یک میلیون تومانی بوده چطور دلتون اومد نصفش را بالا بکشید حق مردم را پس بدید خدا جای حق نشسته.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز