سامسونگ گلکسی A73 بخریم یا شیائومی 11T؟

اگر به دنبال یک گوشی هوشمند میان‌رده با اتصال 5G هستید، ممکن است به دو مدل از پرطرف‌دارترین میان‌رده‌های بازار، یعنی سامسونگ گلکسی A73 5G و شیائومی 11T برخورده باشید. هر دو گوشی از برندهای مطرح بازار و از بهترین گوشی‌های میان‌رده آن‌ها در بازه قیمتی ۱۶ میلیون تومانی هستند.

به گزارش کاماپرس، هر دو دستگاه نسبت به محدوده قیمتی خود ویژگی‌ها و عملکرد چشمگیری ارائه می‌دهند؛ اما کدام یک را باید بخرید؟ کاماپرس در این مقاله آن‌ها را از نظر طراحی، نمایشگر، دوربین، باتری و نرم‌افزار مقایسه می‌کند.

طراحی

گلکسی A73 5G و 11T ابعاد و وزن مشابهی دارند، اما در طراحی و کیفیت ساخت متفاوت هستند. گلکسی A73 دارای پنل پشتی پلاستیکی با روکش براق است که اثر انگشت را جذب می‌کند و به‌راحتی لکه‌دار می‌شود. همچنین دارای یک جزیره دوربین مستطیلی است که کمی از پشت بیرون‌زده است. شیائومی ۱۱ تی دارای پشت شیشه‌ای با روکش مات است که در برابر اثر انگشت و خراش مقاومت بهتری دارد. همچنین دارای یک جزیره دوربین تماماً مشکی است که لنزها را دربرگرفته است. هر دو گوشی دارای فریم فلزی و دوربین دایره‌ای در بالای نمایشگر هستند. شیائومی گوشی خود را در رنگ‌های خاکستری، سفید و آبی و سامسونگ گوشی خود را در رنگ‌های طوسی، نعنایی و سفید عرضه کرده است.

نمایشگر

گلکسی A73 و 11T هر دو دارای صفحه‌نمایش تقریباً ۶٫۷ اینچی AMOLED (که سامسونگ اسم فناوری خود را Super AMOLED Plus گذاشته است) با وضوح فول‌اچ‌دی پلاس (۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل) و نرخ تازه‌سازی 120 هرتز هستند. بااین‌حال، شیائومی 11T دارای نمایشگر روشن‌تری نسبت به A73 است. همچنین گوشی شیائومی از تکنولوژی HDR10+ و Dolby Vision  برای افزایش کنتراست و دقت رنگ پشتیبانی می‌کند. هر دو نمایشگر سریع، بزرگ و قابل‌قبول هستند، اما 11T از نظر روشنایی و پشتیبانی از HDR در بخش نمایشگر برتری دارد.

راز آسمان پایتخت

دوربین

گلکسی A73 و شیائومی 11T هر دو دارای تنظیمات دوربین سه‌گانه هستند که از یک دوربین اصلی، یک دوربین فوق‌عریض و یک دوربین ماکرو تشکیل شده است. دوربین اصلی گلکسی A73 یک لنز 64 مگاپیکسلی با لرزش‌گیر اپتیکال تصویر (OIS) است. دوربین اصلی 11T یک لنز 108 مگاپیکسلی با لرزش‌گیر الکترونیکی تصویر (EIS) است. هر دو دوربین می‌توانند عکس‌های رنگارنگ و با جزئیات را در شرایط نوری خوب ثبت کنند، اما گلکسی A73 در شرایط کم‌نور به لطف OIS دارای مزیت است. دوربین فوق‌عریض گلکسی A73 یک سنسور 12 مگاپیکسلی با میدان دید 123 درجه است. دوربین فوق‌عریض 11T یک سنسور 8 مگاپیکسلی با میدان دید 120 درجه است. هر دو دوربین می‌توانند عکس‌هایی با زاویه دید عریض و کم‌ترین به‌هم‌ریختگی و کشیدگی ثبت کنند، اما گلکسی A73 وضوح بیشتر و زاویه عریض‌تری دارد. دوربین ماکرو گلکسی A73 یک سنسور 5 مگاپیکسلی با فوکوس خودکار است. دوربین ماکرو 11T یک سنسور 5 مگاپیکسلی با فوکوس ثابت است. هر دو دوربین می‌توانند از اجسام کوچک عکس‌های کلوزآپ بگیرند، اما گلکسی A73 فوکوس و وضوح بهتری دارد.

دوربین سلفی گلکسی A73 یک سنسور 32 مگاپیکسلی است. دوربین سلفی 11T نیز یک سنسور 16 مگاپیکسلی است. هر دو دوربین می‌توانند سلفی‌های مناسبی با رنگ پوست و جزئیات خوب بگیرند، اما گلکسی A73 وضوح بیشتر و دیافراگم بازتری دارد.

گلکسی A73 و شیائومی 11T هر دو می‌توانند با دوربین اصلی‌شان ویدئوهایی تا کیفیت 4K با سرعت 30 فریم بر ثانیه ضبط کنند، اما گلکسی A73 دارای لرزش‌گیر اپتیکال است درحالی‌که 11T دارای لرزش‌گیر الکترونیکی و نرم‌افزاری است. گلکسی A73 همچنین می‌تواند با دوربین فوق‌عریض خود فیلم‌هایی با کیفیت Full HD با سرعت 60 فریم بر ثانیه ضبط کند، درحالی‌که 11T تنها می‌تواند با دوربین فوق‌عریض خود تا حداکثر کیفیت Full HD با سرعت 30 فریم در ثانیه ضبط کند. گلکسی A73 همچنین می‌تواند با دوربین ماکرو خود ویدئوهایی با کیفیت Full HD  با سرعت 30 فریم بر ثانیه ضبط کند، درحالی‌که شیائومی 11T نمی‌تواند با دوربین ماکرو خود فیلم ضبط کند.

بیشتر بخوانید:

عملکرد

سامسونگ در گوشی خود از پردازنده آمریکایی Snapdragon 778G 5G و شیائومی از پردازنده چینی Dimensity 1200 مدیاتک بهره برده است. هر دو تراشه با فناوری ۶ نانومتری ساخته شده‌اند و هشت هسته‌ای هستند. فرکانس هسته‌های شیائومی 11T کمی بیشتر از گوشی A73 است؛ بنابراین می‌توان انتظار عملکرد بهتر و سریع‌تری از آن داشت.

گوشی 11T در نسخه‌های ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی به همراه رم ۸ گیگابایتی عرضه شده است؛ درحالی‌که سامسونگ به خریداران گوشی A73 گزینه ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی و ۶ گیگابایت رم را نیز علاوه‌برآن داده است.

گوشی A73 با اندروید ۱۱ و شیائومی 11T با اندروید ۱۲ عرضه شده است؛ ولی هر دو گوشی به اندروید ۱۳ قابل ارتقا هستند. لازم به ذکر است که گوشی‌های شیائومی با رابط کاربری MIUI و گوشی‌های سامسونگ با رابط کاربری One UI عرضه می‌شوند.

باتری و غیره

ظرفیت بالای ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی لیتیوم پلیمری گلکسی A73 و شیائومی 11T می‌تواند برای بیش از یک روز با استفاده متوسط دوام بیاورد. بااین‌حال، سرعت شارژ بین آن‌ها متفاوت است. گلکسی A73 از شارژ سریع تا 25 وات پشتیبانی می‌کند درحالی‌که به گفته شیائومی، باتری 11T با شارژر سیمی ۶۷ واتی در ۳۶ دقیقه کامل شارژ می‌شود.

گلکسی A73 دارای جک هدفون 3٫5 میلی‌متری و درگاه کارت حافظه است، درحالی‌که 11T فاقد هر دو است. در عوض گوشی شیائومی دارای درگاه فروسرخ برای استفاده به‌جای ریموت‌کنترل تلویزیون و سایر وسایل ریموتی است. گلکسی A73  همچنین دارای یک اسکنر اثر انگشت اپتیکال زیر نمایشگر است، درحالی‌که حسگر اثر انگشت 11T کنار گوشی است.

سخن پایانی

اگر به دنبال نمایشگر روشن‌تر، پردازنده کمی قوی‌تر و قیمت کمی پایین‌تر هستید، Xiaomi 11T انتخاب خوبی خواهد بود. اما اگر حاضر هستید برای دوربین بهتر، وزن کم‌تر و درگاه‌های بیشتر، پول کمی بیشتری خرج کنید، Samsung Galaxy A73 انتخاب خوبی است.

لازم به ذکر است که در زمان نگارش این گزارش، هنوز گوشی‌های سامسونگ توانایی اتصال به شبکه 5G ایران را ندارند؛ درحالی‌که گوشی‌های شیائومی، هوآوی و اپل می‌توانند به شبکه تلفن همراه 5G ایران متصل شوند.

مخاطبان می‌توانند برای مشاهده اطلاعات بیشتر به وب‌سایت رسمی سامسونگ و شیائومی مراجعه کنند.

انتهای پیام

مرتبط با : سامسونگشیائومی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

14 دیدگاه برای “سامسونگ گلکسی A73 بخریم یا شیائومی 11T؟

  1. امیرمهدی گفته:

    ببخشید a73 جک 3/5 میلیون متری نداره و قابلیت فیلم برداری با دوربین ماکرو هم نداره من خودم این گوشی رو دارم

  2. حسین مجرد گفته:

    دوربین a73 108 mp هست نه 64
    دوربین 11T علی رغم 108mp عملکرد ناپایدار داره که می شه صرفنظر کرد
    ولی ایراد بدش داغ کردنه

    • محمد گفته:

      من ۱۱تی پرو دارم یه ذره هم داغ نمیکنه همش دروغه،ای۷۳ فقط تو دوربین سلفی سر تره،بقیه آپشناش از رقیبش پایین تره در کنار قیمت بالاش

  3. Hosein گفته:

    شیائومی 11t دارم و خیلی راضی ام.
    کیفیت شیائومی خیلی بهتره، 11t پشتش شیشه‌ست و فریم گوشی هم آلومینیوم ساخته شده، درحالیکه a73 و s21fe همش از پلاستیکه.
    دوربین شیایومی 11t قابل قیاس با a73 و s21fe نیست! خیلی دوربین بهتری داره، هم در عکاسی و هم در فیلمبرداری!

    • محمد گفته:

      کاملا برعکس گفتید،همین پردازنده اسنپدراگون۸۸۸ و شارژر ۱۲۰ واتی و پشتیبانی از دالبی ویژنو دالبی اتموس شیائومی همه هیکل ای۷۳رو با جاش میخره،بقبه امکاناتش پیشکش…

    • محمد گفته:

      سامسونگ فقط تو دوربین اونم سلفیش یکمی بهتره،اگه نه تو همه آپشنای دیگه ۱۱تی خیلی خیلی خیلی ستر و عالی تره👌👌👌

  4. مجید گفته:

    اولین شرط خرید گوشی، چیپست هست که اصلا مدیاتک با اسنپ قابل مقایسه نیست. مثلا بگیم فورد یا جیلی! بعد کیفیت صفحه نمایش سامسونگ اثبات شده، کیفیت دوربین‌های سامسونگ اثبات شده و از همه مهمتر رابط کاربری هست. شیائومی خیلی راه داره تا بین خود چینی ها یه گوشی خوب باشه. شما هرنوع قابی بگیرید حتی طلا، بدون استثنا یه محافظ میندازید روش، پس عملاً شیشه باشه یا پلاستیک فرقی نمیکنه. و نکته آخر آپدیتهای اندروید و محافظتی سامسونگ برای چند ساله که شیائومی فاقد اینه. پس با اختلاف سامسونگ A73برنده این مقایسه است. مخصوصاً وقتی هم قیمت باشن. اگر هردو از یه چیپست مشابه استفاده می کردن، بازهم سامسونگ انتخاب بهتریه، بخاطر دلایلی که گفتم

  5. se7en گفته:

    تمام اطلاعاتی که ذکر شده در یک نگاه مشخصا سامسونگ بالاتره. حداقل بخاطر سابقه خوبی که داشته و داره و دوم اینکه من با تحقیقی که از تعمیرکارای موبایلی انجام دادم متوجه شدم A73 و A53 سامسونگ عملکرد بهتر بوده و خیلی عیوب کمتری نسبت به شیائومی و حتی مدلهای دیگه سامسونگ داشته و هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز