قرمز شدن تهران و تعطیلی گسترده اصناف

بر اساس آمار اپلیکیشن ماسک تهران از امروز در وضعیت قرمز است، وضعیتی که باعث تعطیلی گسترده اصناف و بیکاری افراد زیادی می‌شود.

به گزارش کاماپرس،خبر قرمز شدن تهران و بعضی از شهرهای بزرگ در حالی شنیده می شود که این وضعیت می تواند با تعطیلی گسترده اصناف و بیکاری حدود ۳ میلیون نفر در سطح کشور همراه شود. بر اساس اطلاعات سامانه ماسک تا روز دوشنبه ۴۲ شهرستان شامل ۷ مرکز استان شامل تهران، کرج، اصفهان، شیراز، ایلام، شهرکرد و زنجان از ۱۶ فروردین امروز در وضعیت قرمز قرار گرفتند.

همچنین ۵۴ شهرستان از جمله ۶ مرکز استان (اردبیل، بجنورد، کرمان، رشت، همدان و یزد) از امروز نارنجی شدند. هم‌اکنون ۸۸ شهرستان قرمز، ۱۳۹ شهرستان نارنجی، ۱۹۸ شهرستان زرد و ۲۳ شهرستان آبی هستند.

در شرایط قرمز کرونایی فقط مشاغل گروه یک می توانند فعالیت کنند و مشاغل گروه دو، سه و چهار به ناچار باید تعطیل کنند. محمد باقر مجتبایی دبیر کل اتاق اصناف ایران در این باره به ایسنا می گوید: بیش از یک میلیون واحد صنفی در وضعیت قرمز کرونایی تعطیل می‌شوند که با توجه به متوسط اشتغال صنوف می‌توان گفت در شرایط قرمز کرونایی سه میلیون نفر به تعداد روزهایی که قرمز هستند در کشور بیکار خواهند شد.

اخبار مهم مرتبط را بخوانید

آریاک سفر

طبق گفته مجتبایی سامانه ماسک نسبت به افزایش روند بستری در سراسر کشور ابراز نگرانی و پیش بینی کرده به زودی شهرهای بیشتری از جمله تهران، کرج و اصفهان قرمز شود که در صورت تداوم این وضعیت، نه تنها محدودیت تردد، بلکه تعطیلی مشاغل هم اجرا خواهد شد.

در شرایط قرمز کرونایی فقط مشاغل گروه یک مجاز به فعالیت هستند، مشاغل گروه یک شامل سوپرمارکت‌ها، میوه فروشی‌ها، سبزی فروشی‌ها، میادین میوه و تره‌بار، مراکز عرضه محصولات لبنی و پروتئینی، نانوایی و مراکز درمانی، دامپزشکی و تعمیرگاه‌های انواع خودرو، لوازم خانگی، الکتریکی و کامپیوتر و سایر خدمات فنی و فروش قطعات مربوطه است.

به گفته دبیر اتاق اصناف ایران سه میلیون واحد صنفی در کشور فعالیت می کنند که با شش میلیون و ۳۰۰ هزار نفر شاغل در آن‌ها، مجموعا ۹ میلیون نفر در کل اصناف اعم از کارفرمایان و شاغلان در اصناف فعالیت دارند که با بعد ۳.۸ نفر خانوار می‌توان گفت ۳۵ میلیون نفر معادل ۴۲ درصد جمعیت خانواده صنفی هستند. بنابراین تعطیلی‌ها در ابعاد مختلف به کشور خسارت وارد می‌کند.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز