راهکارهای تشخیص عسل اصل از تقلبی

لست سکند

عسل یکی از مواد غذایی مفید و مغذی ضروری برای بدن است اما بسیاری از افراد با فرض این که به عسل طبیعی دسترسی ندارند، از مصرف عسل خودداری می‌کنند. بحث‌های زیادی در مورد نحوه تشخیص عسل طبیعی از تقلبی وجود دارد که بعضی از آن‌ها درست نیستند. همچنین تنوع اقلیم‌های مختلف، باعث تنوع عسل در طیف وسیعی می‌شوند و این امر تشخیص اصل طبیعی را دشوار می‌کند.

کاماپرس در ادامه به بررسی راهکارهایی برای نحوه تشخیص عسل طبیعی از تقلبی می‌پردازد:

میزان چسبندگی

عسل خوب چسبندگی بسیار بالایی دارد. برای سنجش میزان چسبندگی چند راهکار وجود دارد. انگشت سبابه و شست خود را به عسل آغشته کنید و میزان چسبندگی آن را بسنجید. یا می‌توانید در یک ظرف شیشه‌ای ساده آب سرد پر کنید و عسل را از ارتفاع بالاتر به لیوان سرریز کنید. عسل مرغوب به صورت یک رشته وارد لیوان می‌شود و مدت مدیدی به همان شکل باقی می‌ماند و طعم آب سرد را شیرین نمی‌کند، در حالی که عسل نامرغوب مانند شهد شربت آب را شیرین می‌کند.

طعم

بیشتر عسل‌های طبیعی گلو را می‌زنند و تند هستند در حالی که عسل‌های تقلبی فقط شیرین هستند و تند نیستند. عسل‌های طبیعی سنگین هستند و نمی‌توان بیش از چند قاشق از آن‌ها را مصرف کرد ولی عسل‌های تقلبی این ویژگی‌ را ندارند. عسل‌های تقلبی و صد درصد شکری به دلیل نداشتن گرده گل سنگین و سیرکننده نیستند.

راز آسمان پایتخت

بیشتر بخوانید: 

عطر

عطر یکی دیگر از ویژگی‌های مناسب برای تشخیص طبیعی و یا تقلبی بودن عسل است. عسل‌های طبیعی عطر و بو بسیار خوب و زیادی دارد. البته باید به یاد داشت که به دلیل تنوع  اقلیمی و تفاوت در تغذیه زنبورها، هر عسل بو متفاوتی دارد. عسل‌های غیرطبیعی چنین بویی ندارند. عسل‌های زنبورهایی که از گیاهان معطر تغذیه کرده‌اند، معطرتر و خوشبوتر هستند. با این حال در برخی از عسل‌های تقلبی اسانس‌هایی استفاده می‌شود و در نتیجه تشخیص بو عسل طبیعی را دشوار می‌کند.

رطوبت

عسل طبیعی رطوبت چندانی ندارد و برای سنجش این مورد می‌توان شیشه عسل را بالا و پایین کرد. از سرعت بالا و پایین رفتن حباب‌های آن می‌توان میزان رطوبت آن را تشخیص داد.

رنگ

عسل‌های تولیدشده در مناطق مختلف رنگ‌های مختلف دارد. اگر عسل طبیعی در ظرف شیشه‌ای شفاف نگهداری شود، بعد از گذر زمان رنگ آن تغییر نخواهد کرد. در حالی که عسل‌های غیرطبیعی بعد از گذر زمان و با تابش نور خورشید تغییر رنگ می‌دهند و تیره‌تر می‌شوند.

قیمت

عده‌ای از افراد تصور می‌کنند که عسل طبیعی باید قیمت بسیار بالایی داشته باشد و این باور الزاما درست نیست. حتی اگر از زنبورداران باسابقه بپرسید نادرست بودن این مساله به شما ثابت می‌شود. زنبورداران به قیمت بسیار پایین‌تری عسل را به خریداران عمده می‌فروشند.

شکرک زدن عسل

یک باور نادرست دیگر در مورد عسل طبیعی این است که عسل طبیعی شکرک نمی‌زند، در حالی شکرک زدن هیچ ربطی به ناخالص بودن عسل ندارد. از شکرک زدن به عنوان اصل رس بستن یاد می‌شود که فرآیندی طبیعی برای عسل‌هایی که در هوا سرد قرار می‌گیرند است. اگر این عسل در معرض حرارت قرار بگیرد، شکرک از بین می‌رود و دیگر تکرار نمی‌شود.

غلظت عسل

تصور نادرست دیگر درباره عسل طبیعی غلیظ بودن آن است. باید اشاره کنیم که غلظت عسل هیچ ربطی به خالص یا ناخالص بودن آن ندارد و بلکه به نوع گیاهان و فصلی که زنبور تغذیه کرده است، مربوط می‌شود.

 

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز