دلار در صورت لغو تحریم چقدر سقوط می کند؟

یک کارشناس اقتصادی معتقد است در صورت لغو تحریم‌ها، نرخ دلار به کمتر از 15 هزار تومان نمی رسد.

به گزارش کاماپرس، بعد از پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و مطرح شدن بازگشت این کشور به برجام، حالا خیلی از فعالان بازار منتظر کاهش قیمت دلار هستند. اما دلار در صورت لغو تحریمهای آمریکا چقدر سقوط می کند؟

محمد رضا حسینا عضو اتاق بازرگانی خراسان رضوی در یادداشتی درباره نرخ دلار و افزایشی که در یکی دوسال گذشته پیداکرده، نوشته است:« از اردیبهشت 97 که دولت آمریکا از برجام خارج شد انتظارات شدیدی درباره افزایش نرخ ارز در بین فعالین اقتصادی به وجود آمد و در همان بحبوحه نرخ دلار تا حدود 6 هزار تومان بالا رفت.

در آن زمان هیچ‌کس انتظار نداشت که نرخ دلار در همان سال به حدود 20 هزار تومان برسد که البته پس از مدتی نرخ دلار به این مقدار رسید و رکورد نرخ دلار را شکست. »

اخبار مهم مرتبط را بخوانید

آریاک سفر

او معتقد است یکی از عوامل موثر در نرخ دلار میزان نقدینگی در سیستم بانکی است.حسینا در ادامه این یادداشت نوشته:« در سال 1396 مقدار نقدینگی بالغ بر 1200 میلیارد میلیارد تومان بوده است اما درحال حاضر مقدار نقدینگی کشور به حدود 2800 میلیارد میلیارد تومان رسیده است که این نشان از رشد حدود 300 درضدی نقدینگی از سال 96 تا سال 99 بوده است .

از آن سو با تحریم‌های شدید آمریکا و بسته شدن مراودات بانکی و عدم صادرات نفت تزریق دلار به بازار با کاهش بسیاری مواجه شده است و بنابر قانون عرضه و تقاضا علی‌رغم آنکه تقاضا برای دلار کاهش یافته اما عرضه دلار بسیار کاهش داشته است.»

 دلار کمتر از ۱۵ هزار تومان به ضرر اقتصاد است

این عضو اتاق بازرگانی خراسان رضوی در ادامه یادداشتی که در تجارت نیوز نوشته، آورده:« در حال حاضر و با توجه به بررسی متغییرهای اقتصادی کشور حتی در صورت نبود تحریم‌ها به نظر می‌رسد نرخ ارز کمتر از 15 هزار تومان نیست و کاهش نرخ ارز به کمتر از 15 هزار تومان در عمل به ضرر اقتصاد کشور است .

کشور دوباره واردات محور شده و کلیه کالا های مصرفی و واسطه‌ای کشور به سمت واردات خواهد رفت و صنایع کشور رو به زوال بیشتری خواهند رفت.»

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم بازار ارز ، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

2 دیدگاه برای “دلار در صورت لغو تحریم چقدر سقوط می کند؟

  1. گمنام گفته:

    داداش شاید باورت نشه ولی امروزی ها با دلار 15 هم نمیتونن خونه بخرن بعد میگی دلار زیر 15 به ضرر اقتصاد کشوره مگه اقتصادی هم بوده؟

  2. احسان گفته:

    واقعا خیلی تفسیر مسخره اییه .. یعنی مثل این میمونه که ماشین ۸ تومنی رو ۱۳۰ میفروشن که از تولید ملی محافظت کنن…….😔😔😔

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز