دارا سوم برای سرمایه گذاری جذاب‌تر است یا دارا دوم؟

لست سکند

بر اساس اظهارات مسئولان سازمان خصوصی سازی عرضه دارا دوم در بورس به دلیل موانعی که بر سر آزادسازی سهام خودروسازان وجود دارد با پیچیدگی هایی مواجه است که این عرضه را با تاخیر مواجه می کند اما دارا سوم چنین موانعی پیش رو ندارد.

به گزارش کاماپرس، قرار است باقیمانده سهام دولت در بانک ها در قالب صندوق سرمایه گذاری قابل معامله به نام دارا سوم وارد بورس شود و به نظر می رسد بهبود وضعیت گروه بانکی در بورس دولت را به تکاپو واداشته که این اتفاق هر چه زودتر رقم بخورد.

این در حالیست که برخی سرمایه گذاران بورسی سهام خودرویی – فلزی را سودآورتر می دانند و مشتاق خرید واحدهای صندوق سرمایه گذاری قابل معامله هستند که شامل سهام دولت در شرکت های خودرویی – فلزی باشد. چنین صندوقی نیز قرار است با نام دارا دوم وارد بورس شود اما موانعی در مسیر عرضه آن وجود دارد که کار را با تاخیر مواجه کرده و دارا سوم زودتر به تابلو بورس راه پیدا خواهد کرد.

عرضه دارا دوم به دی ماه نمی رسد

دنیای اقتصاد در گزارش امروز خود به این موضوع پرداخته و نوشته است: بنا به گفته محسن غفوری، مدیر روابط عمومی سازمان خصوصی‌سازی ارائه سهام شرکت‌های خودرویی و فلزی در قالب ETF سوم قطعی است و منتفی نشده. وی درباره زمان عرضه «دارا دوم» این‌گونه توضیح می‌دهد: «صحبتی که قبلا برای عرضه این صندوق شده اواخر سه ماهه سوم سال یا دی ماه بود که البته بعید به نظر می‌رسد اکنون به دی ماه برسد چرا که وزارت صمت باید صندوق آن را تشکیل دهد، اما تشکیل این صندوق هنوز کار دارد.»

راز آسمان پایتخت

غفوری در همین حال تاکید می‌کند: «البته تکلیف عرضه مشخص است و طبق قانون هم صندوق‌ها باید تا پایان سال عرضه شوند، ولی زمان دقیق عرضه دارا دوم که شامل گروه‌های فلزی و خودرویی است، مشخص نشده است.»

وی همچنین گفت: «بخشی از سهام شرکت‌های خودرویی به دلیل وام‌هایی که گرفته‌اند، در وثیقه بانک‌هاست و باید آن را آزاد کنند تا بتوانند در بورس عرضه شوند.» ابوالقاسم شمسی جامخانه، معاون سازمان خصوصی‌سازی نیز پیش از این گفته بود که سهام برخی از شرکت‌هایی که قرار است در قالب صندوق سوم در بورس عرضه شوند، در وثیقه بانک‌ها قرار دارد؛ از این رو باید مکاتباتی با وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای جایگزینی وثایق موردنظر انجام شود.

غفوری نسبت به اینکه شرکت‌های خودرویی توانسته‌اند سهام خود را آزاد کنند یا خیر اظهار بی‌اطلاعی می‌کند. بنابر آنچه از اظهارات مدیر روابط عمومی سازمان خصوصی‌سازی برمی‌آید «دارا دوم» شامل سهام همان شرکت‌هایی است که از ابتدا در قانون تعریف شده بود؛ یعنی چهار سهم شرکت ملی مس، فولاد مبارکه اصفهان، ایران خودرو و سایپا.

سرمایه گذاران بورسی در انتظار شفاف سازی عرضه دارا سوم

باقیمانده سهام شرکت‌های بیمه‌ای و بانکی که وزیر اقتصاد از عرضه آنان خبر داده است، «دارا سوم» خوانده می‌شوند که البته هنوز زمان عرضه آن مشخص نیست و تنها فرهاد دژپسند به بیان خبر کلی اکتفا کرده و سازمان خصوصی‌سازی هنوز جزئیات عرضه این صندوق را رسانه‌ای نکرده است.

با وجود آنکه عرضهETF‌های دولتی وعده داده شده منتفی نشده اما عدم شفاف‌سازی و عرضه آنان در زمان مقرر خود منجر به ایجاد نگرانی بین سهامداران می‌شود.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم بورس، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

2 دیدگاه برای “دارا سوم برای سرمایه گذاری جذاب‌تر است یا دارا دوم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز