دارا دوم چقدر می‌ارزد؟

شمارش معکوس برای عرضه دومین صندوق سرمایه گذاری قابل معامله ETF معروف به دارا دوم با ثبت این صندوق ها در روز گذشته و اعلام پذیره نویسی آن در روز چهارشنبه 5 شهریورماه اغاز شده اما سرمایه گذاران بورسی در مورد ارزش واقعی واحدهای این صندوق سوالاتی دارند.

به گزارش کاماپرس، دارا دوم هنوز وارد بازار نشده اما انتظارات فراوانی از دومین صندوق سرمایه گذاری قابل معامله به وجود آمده و این صندوق بار سنگینی به دوش دارد.

اخبار متناقض عرضه و لغو عرضه دارا دوم یکی از موضوعاتی بود که به ریزش های پیاپی بازار انجامید و حالا بسیاری از سهامداران که آب رفتن سرمایه های خود را در بورس طی چند روز گذشته شاهد بوده اند به دارا دوم امید بسته اند که نه تنها بخشی از زیان آنها را جبران کند بلکه با ایجاد شوک مثبت بازار را از فاز نزولی کنونی خارج نماید.

میزان ارزندگی واقعی دارا دوم اکنون بحث داغ در محافل بورسی است و دنیای اقتصاد نیز در گزارش امروز خود به این موضوع پرداخته و نوشته است: بررسی ۴ شرکت پالایشگاهی موجود در صندوق دارا‌دوم نشان از شرایط مساعد قیمتی و ارزندگی این صندوق در شرایط کنونی دارد.

ضمنا این صندوق با تخفیف به عموم عرضه می‌شود و ارائه تخفیف  به خریداران نیز جذابیت دارا دوم را برای سرمایه گذاران افزایش می دهد. دنیای اقتصاد در ادامه تصریح کرده است که طبق ارزیابی های انجام شده ارزندگی واحدهای صندوق دارا دوم برای سرمایه‌گذاران روشن است و اغلب کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی می کنند دارا دوم عرضه‌ موفقی داشته باشد و با استقبال مواجه شود.

آریاک سفر

محاسبه ارزش هر واحد صندوق دارا دوم

بر اساس محاسبات دنیای اقتصاد ارزش روز 4 شرکت موجود در پرتفوی دارا دوم ، یعنی شرکت پالایش نفت تهران با نماد شتران، پالایش نفت اصفهان با نماد شپنا ، پالایش نفت تبریز با نماد شبریز و  پالایش نفت بندرعباس با نماد شبندر هر یک به ترتیب ۲۶ هزار و ۴۴۹ میلیارد تومان، ۲۶ هزار و ۵۸۶ میلیارد تومان،  ۷ هزار و ۶۴۹ میلیارد تومان و ۲۰ هزار و ۷ میلیارد تومان است.

بنابراین ارزش روز این 4 پالایشگاه با احتساب رقم ۲۰ درصدی تخفیف دولتی در نظر گرفته شده به خریداران عبارت است از؛ شتران ۲۱ هزار و ۱۵۹ میلیارد تومان، شپنا ۲۱ هزار و ۲۶۹ میلیارد تومان، شبریز ۶ هزار و ۱۱۹ میلیارد تومان و شبندر ۱۶ هزار و ۵ میلیارد تومان.

این گزارش می افزاید: در مجموع خالص ارزش دارایی (NAV) صندوق «دارا دوم»، برمبنای آخرین قیمت تابلوی بورس در هفته قبل، ۶۴ هزار و ۵۵۴ میلیارد تومان محاسبه می‌شود. دنیای اقتصاد در جدولی محاسبه ارزش هر واحد صندوق دارا دوم را 645545 ریال ارزیابی کرده است که در ادامه این جدول را می بینید.

شایان ذکر است؛ با تخفیف ۲۰ درصدی در نظر گرفته شده برای این صندوق و افزایش سقف پذیره نویسی این صندوق به ۵ میلیون تومان  به هر کد ملی، برای فروش تمام سهام مذکور به مشارکت ۱۲ میلیون و ۹۱۱هزار نفر نیاز خواهد بود.

اخبار مهم بورس را بخوانید:

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
آسیاتک
آیرومارت-کاماپرس
ایمالز
آریاک سفر
همراه مکانیک-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

5 دیدگاه برای “دارا دوم چقدر می‌ارزد؟

  1. سلطانی گفته:

    بازم قصد ضرر .این دفعه دولت و اون ناظر دارا یکم بورس .برا جمع کردن مال مردم باید بهتون بگم لباتون را بهم بچسپونید سپس محکم باد تو دهان را بسمت لباتون رها کنید ببینید اون صدا همون صدای است که نمیتونید دیگه جیب پر کنید

  2. اکبر غواصی گفته:

    درود
    بنا به گزارش بالا هر سهم دارا دوم حدود۴ هزار تومان با ۲۰ % تخفیف باید باشد، اما سهام عرضه شده ۱۰ هزار تومن است که ۲/۵ برابر ارزش اسمی سهام دولت از این شرکت های پالایشی است… هفته دولت مردم مدار نزدیک است
    پناه بر خدا
    و
    یا خدا

  3. سمانه گفته:

    سلام. مگه بددن کارمزد نیست پالایشی یکم؟ چرا برای ۵ تومن ۴۹۷ تا سهم میده و میزنه ۲۰ تومن حدودا کامزد😐😐😐😐😐😐😐😐

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز