خرید کدام سهام بهتر است، پتروشیمی یا خودرویی؟

بحث داغ این روزهای بازارهای مختلف مالی نتیجه مذاکرات برجام و اثرات آن بر بخش‌های مختلف است. قاعدتا این مباحث برای سرمایه گذاران و فعالان بازار بورس هم مطرح است و آن‌ها هم به دنبال خرید عاقلانه سهام در شرایط کنونی اقتصادی و سیاسی کشور هستند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار بورس، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، در درجه اول احتمالا این سوال به وجود خواهد آمد که چرا باید نتیجه مذاکرات برجام برای بازار سرمایه تا این اندازه مهم باشد. به نظر بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه، در حال حاضر و با توجه به رکود اغلب سهام‌، قیمت آن‌ها در کف بوده و این شرایط بهترین موقعیت برای خرید محسوب می‌شود. اگر مذاکرات برجام نتیجه مثبتی داشته باشد، راهگشای بسیاری از روابط تجاری و بین المللی بین ایران و کشورهای توسعه یافته جهان خواهد بود. به عبارت ساده، همین موضوع باعث می‌شود در فاصله زمانی کوتاهی بعد از توافق برجام و لغو احتمالی بسیاری از تحریم‌ها، شرکت‌های بزرگ و معتبر جهانی نام آشنایی وارد ایران شده و برای توسعه روابط متقابل و استفاده از ظرفیت‌ها، به سرمایه گذاری بپردازند. همین عامل نرخ سود سهام بسیاری از شرکت‌ها در حوزه‌های مختلف اعم از بانک، پتروشیمی و… را رشد می‌دهد.

اخبار مرتبط را بخوانید:

چند توصیه به سرمایه گذاران بورسی برای خرید سهام

اما مسئله این است که خرید کدام سهام در شرایط کنونی باعث خواهد شد تا سهامداران بعد از توافق سود بیشتری به دست آورند. به صورت کلی سرمایه گذاران در این شرایط بهتر است به چند نکته توجه کنند. اول اینکه هیچ مقام مسئول یا نهادی به طور قطعی توافق برجام را تایید نکرده، بنابراین تمامی گپ و گفت‌هایی که در بازارهای مختلف مالی رخ می‌دهد، بر مبنای حدس‌ها و گمانه زنی‌های برخی از کارشناسان و افراد متخصص برای سود رسانی به افراد و بخش‌های مختلف در بلند مدت است.

راز آسمان پایتخت

نکته دوم به متنوع سازی سبد پرتفوی بازمی‌گردد. همانطور که بیان شد، براساس بعضی حدس‌ها، نمی‌توان سهام خرید و فروش کرد. تمام این موارد سیگنالی برای متنوع سازی پرتفوی محسوب می‌شود. همین عامل باعث خواهد شد تا در شرایط به نتیجه نرسیدن مذاکره یا هر اتفاق دیگری حداقل ضرر ممکن برای سرمایه گذاران رقم بخورد.

سهام پتروشیمی یا خودرویی؛ مسئله این است!

با توجه به پایین بودن نرخ خوراک مصرفی صنایع پتروشیمی نسبت به کشورهای اروپایی، به احتمال زیاد بعد از توافق، شرکت‌های مختلف منظور استفاده از این ظرفیت وارد ایران می‌شوند و در بخش پتروشیمی سرمایه گذاری می‌کنند. بنابراین می‌توان انتظار افزایش نرخ این سهم را داشت. البته در صورتی که سایر عوامل مثل نرخ دلار، قیمت جهانی نفت، برنامه‌های توسعه‌ای داخلی و … باثبات باشند.

اما از زمانی که زمزمه توافق در کشور پیچید، بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه درباره رشد قابل توجه سهام خودرویی نظر دادند. این افراد معتقدند در صورتی که توافق اتفاق بیفتاد، احتمال ورود شرکت‌های خودرویی معتبر دنیا و افزایش سودآوری این صنعت در کشور بیشتر خواهد شد و احتمالا مانند توافق قبلی، رشد قیمتی قابل توجهی در سهام خودرویی رخ خواهد داد. پیام الیاس‌کردی یکی از همین کارشناسان بورسی محسوب می‌شود که نسبت به آینده سهام خودرویی و بانکی بعد از توافق امیدوار است.

مرتبط با : سازمان بورس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز